Sa Pa og Bac Ha
Forside
Saigon og Hoi AnHueHanoiSa Pa og Bac HaMai ChauHalong Bay og Cat Ba

Fredag 27.04.2001
Turen til Sa Pa startede kl. 6.00. Vi kørte os 7 personer i vores egen minibus, der var bestemt for 22 personer, så det var luksus sammenlignet med andre rejsende vi så. Dette kunne lade sig gøre, fordi vi er 7 personer, og vi havde betalt lidt mere og lavet vores egen tur, samt vi havde vores egen guide, iøvrigt den samme som til Perfume Pagoden, og han er så glad for os, at han har taget alle vores ture som guide. I lydsprog er hans navn Kung. Turen til Sa Pa er på 370 km, og vi ankom kl. 18.00. Vi havde en ubeskrivelig smuk tur. Selv om vejene er så ujævne, at vi hoppede rundt i bussen og der var mere end 4000 sving, er landskabet helt et kapitel for sig. Det er ubeskrivelig smukt. Rygerne fik lov til at ryge i bussen under ansvar, de brugte gamle dåser som askebæger, og selv det var svært at ramme. Vi havde 2 mindre pauser og en spisepause på 1 time.
Smuk natur
Vi ankom til et lille hyggeligt familie hotel Huong Hoa Hotel i Sa Pa kl. 18.00. Hoteller havde ikke helt samme standard, som de tidligere, men det var OK. Ikke mindst de unge mennekser, der drev hotellet var meget søde og engagerede. Sa Pa er enbjergby, der ligger i 1660 m højde. Aften og morgen er der mange gange tåge. Vi oplevede tåge, sol, regn, lyn og torden og lyset gik i flere omgange ud over hele byen, så vi hyggede os ved stearinlys.
Vores guide er virkelig så god, at selv Henning synes om ham. Børnehave i området.
Børnehave
Dagen startede med, at vi kørte i bus id i nærheden af en landsby for Rød Sauer. Vi gik det sidste stykke vej ca. 4 km i bjergrigt terræn. Det er en stor oplevelse hver gang man møder de forskellige minioriteter, og vi fik kontakt med mange mennesker, drak te sammen med dem og snakkede med dem gennem vores helt fantastiske guide(lydsprog Kung). Vi kørte tilbage til Sa Pa by og fandt et godt frokoststed. Efter frokost gik vi en meget lang tur i bjergrigt terræn ned til en landsby for Black Moung. Det var en så lang tur, at nogen måtte køres hjem med knallert, og vi nævner ikke navnet vel Morten. På vejen tilbage til hotellet gik vi forbi et vandfald. På vej tilbage satte det ind med et kraftigt regnvejr, men det var vi forberedte på. Vi var tilbageved hotellet ved 18-tiden. Aftensmaden blev indtaget på en dejlig familierestaurant Mimosa, hvor Morten fik gratis øloplukkere med til en ven i Danmark. Aftenen sluttede på hotellet.
Søndag 29.04.2001
Vi fik tidlig morgenmad og bussen kørte kl. 7.00 til Bac Ha. Vi kørte så tidligt, fordi vi ville opleve mest muligt af markedet i Bac Ha. Efter indkvarteringen oplevede vi et kæmpe marked. Det var faktisk større end vi havde forstillet os. Der var mange Houng Moung, Flower Moung og MacHa Sauer. Vi fik den dag een flower Moung mere (Ulla). Ulla og Henning er næsten ikke til at styre med deres indkøb. Det var en pragtfuld oplevelse for os alle.
Mandag 30.04.2001
Turen går bare derudad. Man skal dog være opmærksom på, at det er meget varmt på denne årstid så hav' rigeligt med penge med til vædskebehovet. Dagen startede med vandretur til en børnehave, som Henning besøgte sidste år. Der var imidlertidig ingen børn. Vi fortsatte til en skole. På vejen mødte vi en lærinde, der kunne fortælle os, at pga frihedsdagene i Vietnam havde alle børn i institutioner fri. Det var lidt skuffende specielt for Henning, men vi fik alle en dejlig formiddag. Jeg glemte lige at fortælle, at efter gårsdagens aftensmåltid trådte Jytte forkert på foden. Jeg tror hun gjorde det for at blive midtpunkt, for alle var meget søde ved hende. Morten blev helt kørt ud på et sidespor. Hun blev nusset omkring og fik påsmurt diverse salver og sort vædske i aftes. Eftermiddagen gik for nogen med at besøge propagandasenderen højt oppe på et bjerg. Vi skal vist nok besøge nogle Hvid Dauer og købe ind til aftenhyggen. Nogle dvs. Morten og jeg nød hyggen i hotellets gårdhave (Anh doung Hotel for enden af markedsgaden). Så var det jo også Jytte. Hendes fod blev bearbejdet med næsten alt. Hun fik pålagt varme bananpalmeblade af flere omgange, og jeg siger jer hun nød det, selv om hun forsøgte sig på et andet ansigtsudtryk. Bodil var meget misundelig, men ville dog ikke træde forkert på foden for det.
Om aftenen var vi henne på den lokale skole og se børn synge og optræde i anledning af frihedsdagene. Herefter nød vi aftenen i gårdhaven med hotelfatter. Vi fik vodka m.m.
Børn i skole

Tirsdag 01.05.2001
Vi stod tidligt op og hotellet havde lavet morgenmad. Den foregående aften havde været så god at vi fik en knuser af hotelparret før vi kørte. Den 370 km lange køretur tilbage til Hanoi var som opturen ad meget dårlige veje, men vores chauffør er god. Vi har samme guide og chauffør på alle vore ture, der udgår fra Hanoi, og det er vi meget glade for. Vi ankom til Hanoi . kl.18.00 og nåede ikke mere den dag.
Onsdag 02.05.2001
Henning, John og Bodil cyklede rundt og oplevede noget, bla. en pagode, der er et bedested eller en slags kirke for buddister. Vi andre sov velfortjent lidt længe, og jeg skulle ajourføre siden. Jeg prøvede igen hotellets pc. forgæves. Så prøvede jeg en internetcafe ved hotellet, forgæves. Eneste internet cafe jeg kan anbefale er Queens. Der går forbindelsen lige igennem og hastigheden er god. Jeg nåede ikke så meget, og de næste dage er der ikke internetforbindelse.
Hoa Kim Søen
Kl. 14.00 skulle vi være gæster ved familien Tang. Vi havde aftalt med vores chauffør, at han kunne tjene lidt sorte penge og køre os derud ca. 13 km. Vi gav ham lidt godt med penge. Den der smører godt kører godt. Først blev vi lidt overrasket, for det så ikke ud til at de ventede os selv om vi havde aftalt det. Så fik vi dog kaffe og frugt, men kommunikationen var lidt svær for familien taler kun vietnamesisk. Drengen på 8 år ringede til kusine Bich, en pige på 17, der kan tale engelsk. Efter lidt tid fik hun så forklaret os, at vi skulle til spisning hos bedsteforældrene et stykke derfra- Ulla var dårlig og lå i sengen. Vi andre fik en uforglemmelig oplevelse med familien. Hele den store familie var samlet, og der blev båret mad ind siger jeg jer. Det er dog meget anstrengende både for os og ikke mindst for den unge pige, når hun er den eneste, der kan lidt engelsk, men vi hyggede os. Vores buschauffør hentede os. Om aftenen fik vi kaffe på en restaurant ved søen, og jeg tog lidt mad med hjem til Ulla. Vi hyggede os på hotellet, men gik lidt tidlig i seng, da vi skulle tidligt op næste dag.