Sa Pa m.v.
CambodiaSaigonHoi AnHueHanoiMai ChauHanoi igenSa Pa/Bac Ha Hanoi 3 CatBaAfslutning
Sa Pa/Bac Ha

Torsdag 23 april

Dag treogtyve. Vi skulle op meget tidlig for bussen kørte kl. 5. Vi skulle nå SaPa mens det endnu var lyst. Turen er ca. 130 km og en del er på meget dårlig vej. Der blev hoppet en del i bussen når vi ramte de mange huller i vejen og der kom indtil flere støn over den friske kørsel i bjergene. Én ting er sikker, vores chauffør kan godt konkurrere med franskmændenes kørsel i Alperne. Undervejs skulle dem der ville have morgenmad. Khao havde fundet et sted i en lille landsby på landet. Det var stedet hvor mange mennesker kom og indtog deres morgenmad. Dem der ville bestilte fouer og fik samtidig helt gratis vietnamesisk vodka. Der var nogle der var svære at få med derfra igen. Turen gik videre over stok og sten til næste stop som var en stor rummelig restauration hvor vi skulle have frokost. Det var et rigtig dejligt sted med luftige store lokaler. Vi sad ovenpå med udsigt over landskabet og fik god mad. Endvidere var der en fantastisk oplevelse mere. Det var når man skulle på toilet. Jeg kan huske dem fra for otte år siden. Alt skulle forrettes i stående stilling eller i huk som når man står på ski. Det var ikke sjovt hvis man havde tynd mave. Jeg har ikke hørt om nogen der havde. Alle har i øvrigt været meget tavse omkring toiletbesøgene her. Vi fortsatte igennem landskabet og til tider en meget dårlig vej. Næste stop var Lao Cai hvor vi skulle opleve grænseovergangen til Kina. Det var nogle flotte og pompøse bygninger og det så ud til at der er let passage mellem Vietnam og Kina.
Den kinesiske grænse

Vores hotel Lotus

Vi ankom til SaPa ca. kl. 17 blev indkvarteret på Lotus Hotel der ligger næsten i hjertet af SaPa og tæt på alting. Vi blev indkvarteret og havde fri til kl. 20. Aftensmaden blev indtaget på en restaurant der hedder Mimmose ca. 100 m fra hotellet. Vi fik hot pot med fisk. Det var igen en god kulinarisk oplevelse. Endvidere havde John den positive melding at fordi han nu var halvvejs på sin rejse ville han betale alle drikkevarer. Denne aften fik vi alle to øl eller vand. Da vi kom tilbage til hotellet fik nogle kaffe, en enkelt whisky fra Svend og så lige en øl at sove på. Sådan en enkelt øl er faktisk meget bedre end sovemedicin kan nogle af os skrive under på, så ingen skal blive forbavset såfremt nogle af vanerne fra Vietnam forfølger os til Danmark.

Fredag 24 april

Turen i dag skulle være på gåben ca. 15 km nedad og nedad i bjergrigt terræn så alle var spændte på hvordan det dog ville gå, og især var vi spændte på hvordan Henning ville kunne klare strabadserne. Vi havde aftalt, at turen skulle starte kl. 9 og på det tidspunkt kom vores lokale guide som hedder Jame Forholdene her er sådan, at der skulle laves en liste på os alle med navne, køn og nationalitet. Endvidere skulle vi betale 15.000 Dong pr. person. Listen skulle godkendes af myndighederne og vi skulle have en lokal guide. Før vi startede pakkede vi rygsække med madpakker fra hotellet. De kostede med en flaske vand 50.000 Dong, ca. 8 kr. udenfor hotellet stod en flok Black Moung damer eller piger. De går i sort tøj og er meget små. De ville følge med os på hele turen til den landsby vi skulle besøge af den simple grund at de ville sælge så meget som muligt os og når de havde set os først og fulgte os havde de ligesom et krav på os. De var meget søde og rare og ikke pressende under turen. Da vi kom frem til stedet hvor vi skulle spise frokost lovede vi dem at vi nok skulle handle med dem efter vores frokost, så de ventede på os udenfor.
Sa Pa Sort Mong

Bac Ha: Flaver Mong

Efter frokosten skulle vi besøge Jame's barndomshjem og derefter skulle vi handle med vore ledsagere. Det gik for øvrigt udmærket med Henning på turen, han havde en Black Moung ved hver side og blev næsten båret igennem turen. Vi var så heldige, at vi ikke skulle gå turen tilbage for det gik opad og opad. Vi var tilbage på hotellet kl. 15 og havde fri til kl. 20. Vi spiste på en god restaurant hvor vi fik 9 retter mad. Det var en lidt finere restaurant så det klassiske med at der var lidt mindre af alt var også gældende her. Det var nok ikke det bedste madsted set med klassisk danske øjne. Endvidere var øllene de dyreste vi indtil nu har oplevet. Dagen endte med rom og whisky på balkonen. Lige nu er klokken halv tolv, de andre er gået til ro og jeg nyder mørket og stilheden og en enkelt øl til natten. Dagen i morgen står igen på vandretur til etniske landsbyer.
Jame og hendes mor
Jame og May

Lørdag 25 april

Dag 25 stod på vandretur først til en Rød Dzau landsby. Vi skulle køre ca. 10 km og da vi kom til landsbyen blev vi mødt af et meget stort antal sælgere der skulle følge os på vandreturen i bjergrigt terræn og hen over rismarkerne. et er noget af en oplevelse med alle de sælgere og det ser ud til at de nøje udvælger hvem de skal følge for senere at sælge. Der blev som sædvanligt købt en del. Nu må vi håbe at det så også kan bruges når vi kommer til Danmark. Vi blev hentet af bussen og kørt tilbage til SaPa hvor Luyen har et gadekøkken. Vi fik en overdådig frokost i det fri. Efter frokost og en lille pause tog vi endnu en vandretur, bag om byen og ned ad mange trapper til en Sort Mong landsby hvor vi skulle opleve deres hjem og måske købe lidt igen. Vi så natur, en hængebro og et vandfald. Vi fik alle brugt vore ben og det kunne senere mærkes. Henning havde proklameret, at vi skulle gå meget langt til et sted hvor aftensmaden skulle indtages. Det viste sig, at det var på en restaurant lige overfor vores hotel. Vi fik igen dejlig mad. Hen på aftenen skulle vi på markedet, hvor der igen blev købt lidt ind, så som ure og solbriller, alt sammen kopiprodukter lavet i Kina, men udemærket. Kaj havde sørget for proviant til aftenen hvor vi fik en lille een til halsen og til soveren, selv om vi skal tidligt op næste dag hvor turen går til BacHa.
Videoklip med Red Dzao mv. Højreklik evt.
Videoklip med Red Dzao fra www.vktour.com 2008
Rød Dzau

Phung Dung i Sa Pa

Lotus hotel: Oanh og dame fra reception

Jame
Ankomst Rød Dzao landsby Vandring i landsbyen Vandring i landsbyen Vandring i landsbyen
Søndag 26 april

Dag 26. Vi skulle tidligt op, vi skulle forlade vores dejlige hotel i SaPa for at køre til BacHa. Bussen kørte kl. 06.30 og alle nede at få morgenmad, før det gik over stok og sten via Lao Cai til Bac Ha. Vi skulle køre så tidligt for at nå markedet i BacHa. Vi fik vore værelser som kun skulle bruget til evt at kunne tage et bad efter besøget i BacHa. Der blev lagt program for dagen. Kl. 10 gik vi til markedet, kl. 11.30 skulle vi spise frokost og kl. 13 skulle vi mødes for at gå igen en lang tur i terrænet op til spillemanden Mr. Ho for at høre lidt musik og smage hans hjemmelavede snaps eller whisky eller hvad man skal kalde det. Sprutten er berømt over hele det nordlige Vietnam. Det har en procent så det brænder fint som det rene sprit. Vi fik igen handlet og denne gang lidt af hvert. Markedet har alt og det er en oplevelse, at se alle de mange dragter som Flower Mong går i. De tager hele bybilledet. Vi skulle køre fra hotellet kl. 16 for at nå toget i Lao Cai til Hanoi. Vi spiste først en dejlig menu på en restaurant nær banegården. Her fik vi for en gang skyld en øl til maden, en dejlig Tiger beer. Endvidere kom der en charmerende gadesælger som nok fik dagens eller mæske ugens omsætning i hus. Vi tog med toget kl. 19.30 og var i Hanoi kl. 04.30