Cat Ba
CambodiaSaigonHoi AnHueHanoiMai ChauHanoi igenSa Pa/Bac Ha Hanoi 3 CatBaAfslutning

Mandag 4 maj

Tidligt op. Morgenmad kl. 6.30 og bagagen ned i kuffertrummet, så vi kun har håndbagagen med. Kl. 7.oo bliver vi hentet i bus og kører sammen med Khao og hans familie mod Ha Long Bay – en strækning på ca. 150 km. ad gode veje efter Vietnamesiske forhold. Undervejs gør vi holdt ved et center for handicappede – især hørehæmmede. Mange af dem er ramt gennem deres forældre af den amerikanske orange gift under vietnamkrigen. Her møder vi Oanh. Hun arbejdede her, før Henning fik hende sendt i skole. Hun havde indtil da aldrig gået i skole p.g.a. sit handicap. Hun havde fri fra skolen og var her så nu for at tjene nogle penge. Vi har mødt hende før på turen og stor var både hendes og vores gensynsglæde med knus og kram. Hun var ved at brodere et meget smukt billede, som John ville købe, og hun lovede at få det færdigt, til vi kommer tilbage og besøger hendes hjem.
Oanh arbejder
Oanh og hendes søster Hang

Der var utrolig mange fine ting, som man kunne købe i centret, og flere gjorde deres indkøb. Da vi ankommer til Ha Long Bay – et område med 2000 øer, hvor kun en enkelt er beboet - går vi om bord i en stor båd, hvor der kun er os og sejler ud. Senere bliver der serveret en lækker frokost om bord, hvor Henning sponserer vinen, og efter lidt afslapning i liggestole ankommer vi til en drypstensgrotte. Khao fortæller om grotten, og imens vi går igennem den, påpeger han formationer, som ligner forskellige dyr og mennesker. En utrolig flot tur gennem grotterne, hvor projektører lyste i forskellige farver. Herefter sejler vi igen og lægger senere til ved en dejlig badestrand, hvor vi får et forfriskende bad, da det er solskin og meget varmt. Dejlig afsvalet sejler vi videre og slapper af på soldækket, og efter ca. en time går vi i land på øen og bliver hentet af en bus, som kører os til Cat Ba – en turistby ved havet – hvor vi bliver indkvarteret på Yen Thanh Hotel med udsigt ud over bugten. Kl. 20.00 mødes vi for at sejle ud til en fiskerestaurant ude i bugten. Menuen står på krabber og catfish, som vi så blive fanget i små bassiner. Efter at være kommet i land igen er der hyggeligt samvær på hotellets balkon.
Oanhs arbejdsplads

Tirsdag 5 maj

Efter morgenmaden bliver vi kl. 8.00 i bus kørt ind på øen og derefter trekking – nogle kalder det bjergvandring – i ca. 4 timer. En spændende, men for nogle en lidt anstrengende tur, hvor enkelte gik ”sukkerkolde”. Et par steder var der store forhindringer, der skulle passeres, men alle kom igennem uden men. Midtvejs besøger vi en biavler, hvor vi bliver trakteret med drikkevarer og yoghurt samt en kraftig honningsnaps. Endvidere skar han stykker ud af bitavler, som også blev serveret. Dette bragte vores sukkerbalance i orden igen og smagte godt. Da vi nåede frem til vores bestemmelsessted, lå der en båd og ventede på os, men p.g.a. lavvande måtte vi fragtes ud til den større båd i en lille robåd 5 af gangen. Her fik vi så en dejlig fiskefrokost bl.a. bestående af kæmperejer, blæksprutter og kogt fisk alt tilberedt af skipper selv, som var en kvinde. Efter frokosten sejlede vi til Monkey Island, en tur på ca. 2 timer, hvor nogle tog middagssøvn i ”salonen”, mens andre tog sol oppe på soldækket. Skipper nynnede og sang på det meste af turen – dejligt at høre. Ankommet til øen, hvor man må gå i land ad en ”hønsestige”, skulle vi alle have et forfriskende bad i havet – skønt, da vejret var meget varmt. Efter et par timer på øen, hvor vi også så aber og nød den dejlige strand, og hvor der ikke var mange mennesker, må vi igen ad ”hønsestigen” op på båden for at sejle tilbage til Cat Ba, men da den slags skibe, vi sejlede med, ikke må sejle ind i havnen, må vi lægge til et andet sted, og med bus bliver vi kørt det sidste korte stykke til hotellet. Vi er tilbage kl. 17.30, så nu er der tid til et hvil efter en - for nogle - anstrengende dag eller lidt shopping i perlegaden eller på markedet, da vi først skal spise aftensmad kl. 20.00, som vi indtager på ”Green Mango”, og som var en virkelig udsøgt middag.
Fra CatBa

Onsdag 6 maj

Dagen i dag er til fri disposition. Og efter morgenmaden, hvor Anne Grethe og hans kom med frisk frugt fra markedet, spredes vi for alle vinde. Khoa og jeg går hen på den lokale politistation for at melde tyveri af mit camera indeholdende ca. 400 billeder på kortet, fra stjålet mig i området ved markedet. Dette for at få erstattet cameraet fra forsikringsselskabet. Men politiet ville ikke udstede en attest på min anmeldelse. Kun hvis jeg kunne stille med lokale vidner og deres navne, hvad jeg naturligvis ikke kunne, da tyveriet skete så hurtigt, at jeg kun kunne nå at gøre anskrig, og tyven var hurtigt væk i menneskevrimlen. Dette til advarsel for andre, der måske kommer i samme situation. Man føler straks bureaukratiet blomstre. Hvis der skulle optages rapport, skulle denne sendes videre i systemet i flere eksemplarer, og det var tydeligt, at det gad de ikke, og det ville ikke være godt, at der skete tyveri i deres distrikt. Ellers går dagen med forskellige aktiviteter. En del går til stranden og nyder dagen der. Andre går på de forskellige markeder og handler ind for de sidste vietnamdong. Hans lejer en lille motorcykel og tager Anne-Grethe med på en tur forbi Nationalparken. Senere lejer Ingelise, Hans, Inge Lise og Svend en motorbåd og sejler rundt i bugten og ser de beboede husbåde og bassiner med fiskeopdræt. Vi så også et begravelsesoptog, hvor der forrest gik en mand og slog på tromme. Herefter en mennesketrukket kærre med kisten smukt pyntet med blomster og banner og til sidst en stor menneskemængde til fods. Kl. 20.00 er der igen middag på ”Green Mango” og bagefter samles vi igen for sidste gang til en godnatdrink på balkonen.

Torsdag 7 maj

Tidligt op. Morgenmad kl. 6.30. Afgang fra hotellet med bus kl. 7.00. Bussen kører os ned til båden, som skal sejle os til fastlandet. Efter godt 3 timer er vi fremme og bliver samlet op af en bus, der skal køre os til Hanoi. Undervejs besøger vi Oanh’s hjem, hvor vi fik en strålende modtagelse både af Oanh, hvor gensynsglæden var stor, og også af hendes familie, mor, far og hendes to søskende. Her blev serveret en lækker frokost med, hvad dertil hører. Efter ca. en halv time måtte vi desværre bryde op for at nå rettidigt til Hanoi. Her er vi ca. kl. 15, og Henning har lejet et værelse, hvor vi på skift kan tage bad. Vandet var nu koldt, men det betød intet, da det var en varm dag. Nu skulle vi have pakket eller ompakket vore kufferter, for at vi kunne overholde vægtgrænserne. Nogle fik dog også tid til lidt handel og måske an enkelt afskedsøl. Jeg nåede lige at få sendt de sidste dages oplevelser til Hennings bror. Jeg tror ikke, jeg har haft den rigtige mailadresse, så jeg fik den rigtige af Henning (håber jeg). Samtidig har jeg sendt det til Jens Erik, så nu må det være i orden. Kl. 17.00 bliver vi hentet på hotellet. Vi tager her afsked med Khoa og hans familie, som har været vort faste støtte igennem længere tid og også har været med i Cat Ba. Kien Ahn er også kommet for at sige farvel. Det samme gælder Thuy, og hun tog endda med helt ud til lufthavnen for at tage afsked der. Vi flyver kl. 20.45 og ankommer til Bangkok ca. halvanden time senere. Her skifter vi fly, og efter midnat letter vi, og en lang nat venter os, da vi flyver ”med solen”, men vi håber på en ”god nats” søvn. Om morgenen lander vi i Kastrup, og her tager vi afsked med John samt Inge Lise og Svend, der vil besøge deres søn og svigerdatter, som har født en pige, mens de har været på ferie. Vi andre kører videre til Odense, hvor Henning, Ingelise, Hans, og Anne Grethe står af. Kun Ingrid og jeg er tilbage og fortsætter til Fredericia.