Hue
CambodiaSaigonHoi AnHue Hanoi Tam Coc Mai Chau Sa Pa/Bac Ha Hanoi 2 CatBaAfslutning

Søndag 15 april
Tidligt op og i bil til Hué. Guiden Khoa, hans kone Man og deres datter Minh Chau er med på turen. Vi stopper ved Marmorbjerget, som nu er et fredet område med mange templer, bygget af kejser Ming Mang. En nybygget elevator tog os let og hurtigt op til toppen, hvor vi kunne nyde udsigten og synet af de mange flotte pagoder og grotter. Tilbage i den airconditionerede bil satte vi kursen mod Hawanpasset med et lille ophold på toppen. Vi nåede til Hué ved middagstid og cyklede straks hen til frokost på ”de døves restaurant”. Om eftermiddagen besøgte vi det store kongepalads Dai Noi, som er under løbende restaurering. En del er allerede rekonstrueret, men der er arbejde til mange år endnu.

Kejserpaladset i Hue
De døves restaurant

Mandag 16 april
Tidlig start på en meget varm dag. Kl. 7 cyklede vi fra hotellet til ankerpladsen for vores båd, som sejlede os op ad Song Huong, Duftenes flod. En dejlig fredelig tur gennem det grønne landskab med stop på flere interessante steder. Først Thien Mu pagoden, hvor vi igen blev mindet om amerikanerkrigen. Fra denne pagode kørte en munk i 1963 i sin bil til Saigon, hældte benzin over sig og brændte sig selv. Bilen udstilles i garage nær pagoden. Derefter sejlede vi til Minh Mang mausoleet, bygget mellem 1841 og 1843. Minh Mang var en meget magtfuld konge fra 1820 til 1841. Han havde 142 børn med et større antal koner og konkubiner. På den anden side af floden ligger Khai Dinh mausoleet for den næstsidste konge i Vietnam, regerende fra 1916 til 1925. Her er mange trapper med høje trin, og det gav sved på panden, da vi også havde måttet cykle 3 km fra floden op ad bakke for at komme til mausoleet. Tilbage på båden fik vi serveret frokost, og så stod valget mellem en 10 km´s stroppetur på cykel i 38 graders varme eller en tilbagelænet tur med båden og en kun 1.5 km`s cykeltur tilbage til hotellet. Én valgte den hårde tur og de to andre the lazy way. Her nævnes ingen navne. Sidst på eftermiddagen steg vi på toget til Hanoi med ankomst kl. 6 næste morgen. Vi har fået en ny gæst de næste par dage. Wun, 19-årig datter af bådføreren holder ferie sammen med os i Hanoi.