Hanoi2
Hanoi 2

Vietnam 2009

Tirsdag 20. september
Vi ankom med tog fra Lao Cai tidlig morgen, kl. 05.30 og fik en taxa til vores hotel Camellia4 i Hanoi. Der var kun ét rum ledigt så tidligt, og det fik Lis og Johannes. Vi tog alle vores bagage fra SaPa med op på deres rum. Efter lidt ventetid kunne vi få morgenmad kl. 06.30. Kl. 8 åbnede Vietnam Rejsers kontor. Jeg havde ringet fra SaPa til Jesper, som havde 4 cykler til os. Første besøg gjaldt Armymuseet. Johannes, Lis, Peter og jeg cyklede, mens Dorte tog en taxa; ja det blev motorcykel. Vores motorcykelkører kunne gøre det for 30.000VD. Så kunne han lige så godt køre Dorte. Han ventede pænt hos Dorte ved museet, indtil vi var nået frem på vores cykler. På museet startede vi med at se slaget om Dien Bien Phu, som blev afslutningen på den franske periode. De havde så været her i 100 år. Det var en flot forestilling, godt malerisk lavet. Det blev et smertefuldt nederlag for franskmændene. De havde ikke forestillet sig at basen i Dien Bien Phu kunne indtages. Men de glemte at general Giap var en fantastisk militær strateg. Franskmændene havde over 30.000 soldater og flyveplads her. Det var en stor flad dal, mere end 20 km ud til bjergene. General Giap skilte kanonerne ad og kørte dem på cykel og slæde op på toppen af bjerget, gennem uvejsomt terræn. Da kanonerne var samlet, beskød man flyvepladsen så ingen fly kunne lande med forsyninger. Der skal noget til at besejre 30.000 mand. Nu var franskmændene nød til at kaste forsyninger ned fra luften med faldskærm. Da franskmændene kapitulerede, var 1/2-delen døde, ca 16.000 mand. Franskmændene trak sig ud af Vietnam, og der blev en fredskonference hvor man aftalte fredsbetingelserne. Japan, Frankrig, Vietnam og et land mere, ikke USA. Efter 2 år kunne der være frie valg, så man kunne afgøre hvilken styreform Vietnam skulle have. USA havde ikke været med, så de godkendte ikke aftalen. Det blev en lang krig, men 30/4-1975 var krigen mod USA slut. Et andet sted på Armymuseet så vi slaget om Saigon, ikke så godt lavet som det første, idet man havde glemt at tændte lyset på terrænbordet. Vi havde nu 1/2 time til at se det øvrige af Armymuseet. Nu gjaldt det Art Museum. Dorte på motorcykel, vi andre cyklede. Her satte vi 1 1/2 time af - et utroligt flot museum. Vi trak vores cykler til restaurant Ko To, 324 meter. Her fik vi en fin frokost, flot tilberedt og serveret at tidligere gadebørn, som man har givet en uddannelse. På restauranten var der et foto af dronning Margrethe og prins Henrik, som havde besøgt samme restaurant for nogle år siden. Igen taxa til Dorte; vi andre cyklede en lille omvej forbi operaen, bygget af franskmændene. Vi mødtes igen kl. 15, gik en vandretur fra hotellet til Hoa Kim søen og vandrede søen rundt. Det er vigtigt at man kan finde vej fra søen til hotellet. Vi mødtes kl 19 til en lille drink på "Backpackers Corner". Vi havde fået en deltager mere: Hoang, som ville spise sammen med os på Restauranten Little Hanoi. Der var musik uden for hotellet, alle var trætte; kun Dorte og Peter lavede en lille aftenvandring.

Fra Armymuseet. Slaget ved Dien Bien Phu vises på billedet

Operaen

Fra kunstmuseet

Henning gav en aperitif på denne udsøgte bar på Backpackers Corner inden middagen..........

.......med udsigt til en hoben frithængende el-ledninger.

Lis og Dorte på restauranten Little Hanoi

Onsdag 21. september
Vi startede kl 9.00 med at cykle rund om Vestsøen "To Tay", som den hedder på vietnamesisk. Der var to fra Vietnam Rejser med på turen, Jesper og Ivares. En tur på næsten 20 km. Første stop en pagode, hvor der set i forhold til antallet af restauranter må komme mange mennesker. Vietnameserne kommer med offergaver til Buddha. Offergaverne arrangeres og pyntes på offerbakkerne; det kan være kage, øl, snaps, frugt, kunst, flag, røgelsespinde og symbolske penge, der kan købes i boderne udenfor. Når man har sat bakken på alteret beder man nogle bønner, og går ud af pagoden og venter en halv time. Hvis man har god tid spiser og drikker man maden på bakken, ellers tages det med hjem. De symbolske penge, blomster og flag bliver brændt i en stor ovn og må ikke bruges igen. Vi kørte forbi det store badeland. Det var godt vejr at køre rundt i med flot udsigt over søen. Undervejs mødte vi nogle vietnamesere, som trænede deres kamphaner. Da vi var halvvejs rundt fik vi en forfriskning. Ved udgangen af Vestsøen, inden vi kommer ud på den store vej, ligger den ejendom, som Prins Henriks familie ejede. Her voksede Prins Henrik op. Lis, Johannes, Peter og jeg afleverede cykler. Dorte sagde tak til sin motorcykel chauffør, der havde været med hele formiddagen. Vi gik alle til "Little Hanoi" for at få frokost. Vi havde hver vores gøremål om eftermiddagen. Jeg skulle købe lygter og clogs, det lykkedes. Nu skal der pakkes til Mai Chau.

Cykeltur rundt om Vestsøen

Ofringer i en pagode ved Vestsøen i Ha Noi

Pagode ved Vestsøen i Ha Noi

Henning på jernhesten

Træning af kamphaner ved Vestsøen

Johannes, og Jesper fra Vietnam Rejser udveksler kloge ord over en Hanoi beer.