Hoi An
Forside
CambodiaSaigonHoi AnHoi An/HueHanoiBac Ha/Sa PaHanoi igenMai ChauHalong Bay

Mandag, den 21. april 2003.
Efter en behagelig togrejse ankom vi til Da Nang kl. 14. Thao fra hotellet var der for at tage imod os. Foer vi naaede hotellet besoegte vi Marmorbjerget. Vi besteg igen, igen et meeeeeget hoejt bjerg. Paa vej op var der flere pagoder hugget ind i bjerget. Efter en lille misforstaaelse fandt vi hullet til opstigning til toppen. Her var meget varmt og en fantastisk udsigt bl.a. over Paradise Beach, hvor de amerikanske soldater holdt deres "krigspauser".
Ankom til hotellet i Hoi An kl. 17, pakkede ud, tog et haardt tiltraengt bad og en swoemmetur i hotellets pool, hvorefter vi alle 7 i samlet flok spadserede ned til restaurant Dong An, der ligger ved flodbredden. Efter et laekkert maaltid gik vi hjem igen og paa hovedet i seng, godt brugte!

Tirsdag, den 22. april 2003.
Tidligt op, spiste morgenmad paa terrassen og saa afsted med bus til Village of Hope, i Da Nang (ca. 1 times koersel herfra), et boernehjem for hoerehandicappede, foraeldreloese eller fattige boern. Blev modtaget af skolens direktoer, som gav os lidt information om skolen, som udelukkende eksisterer paa baggrund af donationer fra hele verden. Hennings plejedatter Chau kom ogsaa, og det var tydeligt, at hun var glad for at gense ham. Vi overvaerede undervisningen og spiste frokost sammen med boernene efter at have vaeret med rundt for at se skolen (sovesale med plads til 10! Privatliv?)
Chau koerte med os tilbage til Hoi An. Smuttede lige forbi et skraedderi, hvor alle endte med at koebe noget, lige fra habitter til flotte toppe. Alt kan proeves/afhentes allerede i morgen!
Tilbage ved hotellet fandt vi cyklerne frem og koerte de 4 km til stranden, igen i samlet flok. Vores foerste erfaring som cyklister i Vietnams totalt kaotiske/ulogiske traffik!! Alle overlevede og naaede frem til en version af Bounty-land med hvidt sand, flotte palmer og soede, men ret paatraengende piger, som solgte massage, manicure, haarfjerning, smykker, ananas, postkort mm. De fleste fik solgt et eller andet til os!! Efter en dejlig svoemmetur i Det sydkinesiske Hav, en kold Tiger Beer, cyklede vi tilbage til hotellet for at goere os klar til aftenens fest.
Henning havde inviteret 23 af sine vietnamesiske venner, som det var hyggeligt at moede. Alle talte desvaerre ikke engelsk, men de, der kunne, var soede til at tolke begge veje. En festlig aften med sang og musik. Gaesterne gik ved 23-tiden efter at have faaet kaffe, vi danskere sluttede aftenen af med en kokosvodka ved poolen.

Onsdag, den 23. april 2003.
Efter morgenmad ved poolen moedtes vi kl. 8.30 og koerte i samlet flok paa cykel ned til floden, hvor cyklerne blev laesset ombord paa en flodpram, hvorefter vi sejlede over til en oe. Vi saa et traeskaerer-vaerksted og koerte gennem rismarker (hvor nogle af os afproevede vore evner som ristaerskere paa primitiv facon), over bambusbroer, saa et teglvaerk, hvor ALT blev lavet med haandkraft.
Tilbage ved frokosttid, hvor vi igen spiste paa "vores" restaurant Dong An. Efter cykelturen hjem, hvor det trods Hennings paastand om det modsatte, lykkedes os at koere forkert, tog vi en hurtig tur i poolen. Cyklede ned og hentede/fik tilrettet toejkoebet fra igaar.
Kl. 19 moedtes vi igen og cyklede ud til Hennings plejedatters foraeldre, der havde inviteret os til spisning. Det var noget af en indsigt i en anden verden, vi her fik. 3 mennesker i eet rum paa ca.
30 m2 med 3 funktioner (koekken uden vask og hvidevarer, vandet kom fra en udvendig slange). Fik trods alt dejlig lokal mad,Sprite og 2 helflasker vietnamesisk vodka med kokossmag! Naar maden er spist, gaar man hjem her i Vietnam. Det gjorde vi saa og alle gik direkte til "Sovstrup" kl. 21-22 efter endnu en begivenhedsrig dag.

Torsdag, den 24. april 2003.
Afhentet af knallerttaxa og koert ned til "vores restaurant", hvor vi moedtes med motorbaadskaptajnen, gasten og nogen af vore vietnamesiske venner, som vi havde inviteret med. Restauratoeren havde forberedt dejlig frokost, soerget for fiskestaenger til "drengene". Vi lettede nu anker og sejlede med stor fart ad floden ud i Det sydkinesiske Hav, hvor vi efter godt 1 times sejlads gik i land paa en oe, der fortrinsvis var beboet af militaeret (speedbaaden, en tidligere kanonbaad, var ogsaa ejet af militaeret). Gik en rundtur med guiden og moedte soede mennesker overalt.
Sejlede nu over til "Bountyland", en oe der er kvalificeret til naeste udgave af Robinson-ekspeditionen. Badede, spiste vores laekre frokost, drak kolde oel, sang hver vores nations sange for hinanden. Drengene fiskede, pigerne badede og solbadede.
Om aftenen var vi igen paa privatbesoeg til spisning hos en laererinde i Hennings bekendtskabskreds her paa stedet. Rejste os igen, da middagen var spist. Drak lige en kold oel ved hotellets pool som afslutning paa endnu en eventyrlig dejlig dag.
Marmorbjerget
Klik på nedenstående billede og få et billede mere af Thao.