Hoi An/Hue
CambodiaSaigonHoi AnHoi An/HueHanoiBac Ha/Sa PaHanoi igenMai ChauHalong Bay
Hoi An

25.04.2003
Vi cyklede fra hotellet til baaden som Thao havde bestilt. Besoegte Coconut Island, et udflugtsmaal for Da Nang, Vietnams tredie stoerste by. Vi sejlede videre til en anden oe, saa et traeskaerervaerksted for moebler/havemoebler. Flere overvejede at koebe havemoebler, Selv med transport til Danmark ville en luksus sidde/liggestol kun koste 1000 kr.i den rigtige traekvalitet. Vi sejlede videre til en keramiklandsby, havde cyklerne med i land. En guide fortalte om fabrikation og kultur igennem 400 aar. Aeldste aktive deltager i fabrikationen var over 80 aar. En af gruppens deltagere forsoegte med stort held at fremstille en vase, meget specielt design.
Vi cyklede tilbage til Hoi An. Thao var med os, hun havde et forslag til en frokostinvitation. Da vi skulle betale, viste det sig, at hun allerede havde betalt baade frokosten og baaden.Om eftermiddagen ordnede vi toejindkoeb, toejvask og koebte soelvsmykker. Nogle laa ved poolen.
Vi var inviteret til middag hos en af hotellets receptionister,Nha. Vi havde en fantastisk oplevelse, baade madmaessigt og med hensyn til de smukke omgivelser.Hele Nha's familie opvartede os hele aftenen. Selv om det smaaregnede noget af tiden, sad vi ude  hele aftenen med ventilatoren koerende, ca 30 grader.Vi bliver bedre og bedre til at spise med pinde!

Loerdag d. 26/4
Selskabet deltes i to grupper, nogen saa paa museer i den gamle bydel, andre besoegte en skole med optraeden og var til bryllup. Vi samledes kl 12 og cyklede et kort stykke for at spise en faelles frokost, hvor Thao igen foerte an, og viste os endnu en ny spaendende lokal restaurant.
Herefter tog nogle til stranden og andre slappede ved poolen.Om aftenen var vi inviteret hjem til en af byens bygherrer Si. Der var lagt op til en virkelig festlig aften med faelles sang og musik. Vi fik igen et flot traktement. Vi sluttede af med mere sang og musik med bidrag af baade danskere og vietnamesere.

Soendag d. 27/4
Afrejs fra Hoi An kl 07.30. Alle vore venner var moedt op for at sige farvel. Vi koerte med minibus til Hue, ca 133 km. Thao og hendes datter Mi Mi var med os, i Da Nang ventede Thao's mand Phi, som skulle med os til Hue. Nu begyndte opstigningen til Hai Van passet, en meget smuk tur. Ankomst i Hue kl 11.00. Kl 13.00 startede vores foerste farefulde cykeltur i Hue.
Foerste stop var en restaurant, anbefalet af Lonely Planet, vi kalder den De Doeves Restaurant. Alle spiste frokost, Andet stop Kongebyen, En pragtfuld rundtur i Kongebyen. Meget mangler at blive genopbygget efter franskmaendenes og amerikanernes bombardementer. Men alligevel en stor oplevelse. Tredie stop, det store marked som vi naaede efter endnu en farefuld spaendende cykeltur. Derefter sivede folk hjemad for at blive koelet ned/vasket. Vi spadserede i samlet flok igen til de doeves restaurant, hvor vi spiste aftensmad paa fortovet.
Kejserpaladset
Khai Dihn mausolæet
Ly i Hoi An
Klik på nedenstående billede og få to cykelbilleder mere.
På een af mange cykelture
Hue
Mandag d. 28/4
Vi stod tidligt op. Vi startede kl 07.30 med en lille cykeltur til vores baad. Her laessede vi cyklerne paa baaden og sejlede mod Thien Mu-pagoden, hvor vi havde foerste stop. Paa trods af stedets voldsomme historie og fortsatte opposition, var her en meget fredfyldt stemning. Som Carsten Jensen skriver i bogen "Jeg har set verden begynde" fra 1996:
"Et oejeblik saa jeg dybere i livet end jeg nogen sinde foer har gjort...Jeg var lykkelig i Thien Mu-pagoden,i nogle minutter og i en evighed".
Vi sejlede naesten en time til Minh Mangs mausoleum, som ligger i parklignende omgivelser. Vietnameserne bruger det selv som udflugtsmaal. En stor oplevelse i smukke omgivelser.
Naeste stop Khai Dihns mausoleum. Baaden sejlede over floden, Cyklerne blev laesset af.Alle cyklede de 2,5 km op til mausoleet. Igen en stor oplevelse, selv om bygningen var mere bombastisk med store stenmasser og mange trapper. Selve gravkammeret var meget flot udsmykket med mosaikker af glas og porcelaen. Foran alteret var der en forgyldt statue af kongen i fuld stoerrelse. Han er begravet 9 meter under statue.
Vi cyklede tilbage til baaden, som sejlede ud midt paa floden, hvor vi spiste en meget laekker frokost, tilberedt paa baaden under meget primitive forhold. Baaden sejlede igen ind til land, nogle cyklede hjem til Hue, andre sejlede med baaden. De cyklende havde en dejlig oplevelse paa en lokal restaurant. Tilbage paa hotellet fik vi et tiltraengt/velfortjent bad.
Thao havde bestilt cykeltaxe'er til vores bagage, vi vandrede i faelles trop
kl 16.10 de sidste 500 meter til banegaarden. Tog en roerende afsked med Thao, Phi og Mi Mi. Toget koerte kl 16.40, med ankomst i Hanoi kl 05.00.