Sa Pa m.v.
CambodiaSaigonHoi AnHueHanoiMai ChauHanoi igenSa Pa/Bac Ha Hanoi 3 CatBaAfslutning
Sa Pa/Bac Ha

Torsdag d. 8. maj

I dag kan man roligt sige, at vi fik lov at sige "Good morning Vietnam." Vi var oppe tidligt, at vi var klar til at stige ind i vores bus kl. 5 morgen. Der var ikke meget liv omkring hotellet, men da vi blot kom ud en lidt større vej, blev vi forbløffede over alt det liv, vi . Det var masser af liv og røre omkring en gros grøntsagsmarkedet, som havde været i gang siden kl. 1 om natten og småt var ved at lukke ned. Lidt senere var det blomstermarkedet, vi kom forbi, hvor der også var fyldt med folk. Samtidig var trafikken ind mod Hanoi tiltagende, mens der ikke var særlig meget trafik udad. I løbet af de første par timer mødte vi masser af skolebørn igennem de små landsbyer. Vejene, vi kørte , var fra starten brede, men blev efterhånden af meget vekslende kvalitet - for at sige det mildt. Vi skulle køre ca 400 km for at frem til vores bestemmelsessted - Sa Pa. Rejsetiden med indlagte korte pauser plus en frokostpause var beregnet til 12 timer, hvad der på en dansker virker uforståeligt. Vi nåede frem efter ca. 13 timers kørsel, noget groggy kunne vi indlogere os Hotel Lotus!
Vores hotel Lotus

Men turen herop var meget, meget smuk. Vi har i Hanoi og også tidligere set mange reklamer for området heroppe, og her er virkelig meget fantastisk. Bjerge og dale med frodig bevoksning af træer vekslende med rismarker i terrasser ned ad bjergene.
Stien gennem rismarkerne

Køer, vandbøfler, knallerter, biler, skoleelever - det hele ser man for sig, når man lukker øjnene. Allerede i løbet af formiddagen begyndte vi at se bjerge, og vi kørte både op og ned og fik mange smukke synsindtryk, men vejene .... de er et kapitel for sig. Enhver kan regne ud, at vi har haft en meget lav gennemsnitshastighed denne tur. Det skyldes, at vejene visse steder er i en miserabel forfatning med store huller, som man ikke ser, før de næsten er der, og derfor der ind imellem bremses ret kraftigt op, eller pludselig bliver vejen meget ujævn, det er som at blive gynget kraftigt. Ca. 30 km før Sa Pa kom vi til Loa Cai, som er grænsestationen til Kina.
Den kinesiske grænse

Vi gjorde ophold og stod og kiggede over til Kina. dette sted danner Den røde Flod grænsen mellem de to lande. De sidste 30 – 40 kilometer var derefter opad og opad med betagende kig ned i dalen og videre opad. Det er billeder af disse bjergsider, man ser på reklamerne for området. De fleste steder var risen dog ikke plantet endnu, da temperaturen i området er lavere end i det øvrige land.  Efter et hvil spiste vi middag en restaurant i nærheden, og nu er de fleste vist ved at være klar til at tørne ind! Jeg selv kan mærke bilens bevægelser i kroppen, mens jeg sidder og skriver. Vi har haft en meget varm dag, men temperaturen her er en del grader under vanlig standard for os, det er helt underligt!

Fredag d. 9. maj

Vi var godt trætte, da vi gik til køjs i aftes, men temperaturen her i Sa Pa er noget mere moderat, vi kunne klare os uden aircondition og fik en god nats søvn. Efter morgenmaden, indtaget med udsigt til bjergene, skulle vi en heldags trekking tur ned ad bjerget. Jørgen valgte at blive i Sa Pa, mens resten af flokken var klar til afgang kl. 9. Vi havde en lokal guide med - en ung pige af H'mong stammen, men ogsa vores egen guide Khoa deltog i turen. Da vi stillede op til afgang, viste det sig dog, at vi i hvert fald var dobbelt mange, for en stor flok kvinder fra den samme minoritet sloges om at ved siden af os og komme i kontakt med os - "where you from? What your name? Have you any babies?’ – lidt pudsigt spørgsmål til over 60-årige! og andre spørgsmål af lignende art. I begyndelsen syntes vi nok, de var noget irriterende, men det viste sig senere, at vi blev rigtig glade for dem. De udså sig en eller anden vis hver sin turist, som de mere eller mindre fulgtes med hele tiden. Vi forlod hurtigt den asfalterede vej og begav os nedover stier. Ind imellem var det ret vanskeligt at komme frem, fordi det var meget ujævnt med sten, men vi havde forsynet os med bambus vandrestave, som støttede os godt, og vores følgesvende var også klar med en hånd, hvis det kneb. Der var utrolig smukt, uanset hvor vi kiggede hen, og i starten lavede vi derfor mange fotostop. Vi vandbøfler nærmeste hold, der pløjede rismarker med meget enkle træ plove - vi ris under vand - ris, der var kommet op og rismarker, der endnu ikke var tilplantede.
Der var vandfald og en flod at kigge ned , og som ofte før var det som at træde ind i et postkort. Vi kom også igennem landsbyer med masser af små forretninger, hvor indehaverne blot sidder og venter kunder. I løbet af dagen skiftede vejret nogle gange. Det blev meget varmt, men vi holdt vores pauser, og stien vi gik , er en sti, som bruges af turister, med jævne mellemrum var der mulighed for at  købe noget at drikke eller holde et hvil. Efter et hvil blev det pludselig regnvejr. Et let regnvejr, som holdt ret hurtigt op, men alligevel var kraftigt nok til at gøre stierne temmelig glatte. Vi havde frokost med fra hotellet - en flute, æg, pølse og frugt, som blev indtaget ved 13 tiden. Der sad en gruppe lærere fra den lokale skole og spiste frokost samme sted. Vi fik at vide af vores guide, at de bor i Sa Pa. Kommer ned mod landsbyen motorcykler, men har 40 min. gang, inden de er fremme ved skolen – og så naturligvis lige sådan når de skal hjem! Da vi havde spist, var det bagende sol. Vi skulle besøge en Seidpige(Lan), som Henning kender. Vi passerede forbi hendes hjem, men hun var i mellemtiden blevet gift og boede nu hos sine svigerforældre.
Rød Dzau

Det var et meget fattigt hjem at kigge ind i, men fjernsyn var der, og der var også et smukt skab med indlagt perlemor, som stod fint placeret. et tidspunkt skulle vi over et vandløb, hvor vi skulle fra sten til sten, og det var der, vores veninder fra starten rigtig trådte i karakter. De hjalp os med en meget fast hånd, vi kom frelst over den modsatte side. Da vi skulle spise frokost, kom de frem med deres virkelige ærinde - nemlig at sælge os tasker eller punge syet af dem selv. Jeg tror, at alle var glade for ders hjælp undervejs, at vi købte os en eller anden souvenir, de havde daglønnen hjemme. Vi var kommet langt hjemmefra, da vi efter at have passeret en hængebro kom til et sted, hvor vi skulle hentes i bil, var vi godt tilfredse med det. Der var da ca 20 km. hjem til hotellet. Vel hjemme igen kl. ca 15 - trætte, men veltilpasse, blev det pludselig tordenvejr og kraftigt regnvejr. Strømmen gik, men er nu atter tilbage. Det er meget vådt udenfor, og man længes lige pludselig efter varmen fra i eftermiddags og fra vores rejse indtil nu. Det er ingen måde koldt - vi optræder stadig i shorts og korte ærmer, men vi savner solen. Kl. 19. 30 går vi ud og spiser.

Sort Dzaoer

Lørdag d. 10. maj

Det er faktisk pinselørdag, men vi følger vores program og tænker ikke meget , om det er mandag eller lørdag. Men pludselig er tiden ved at være kort for os, for vi tager hul vores sidste uge i morgen! Hvor er tiden blevet af? Svært at svare , men når vi begynder at sige til hinanden: Kan I huske ,da vi var der og der... ? tænker vi alt det, vi har oplevet, og kan vi godt forstå, hvor tiden er blevet af! Vi har været to vandreture i dag - formiddag og eftermiddag. formiddagsturen blev vi kørt ned ad bjerget til en landsby, som ligger ca 10 km fra Sa Pa. Indbyggerne her er en af de mange etniske minoriteter, som findes i det nordlige Vietnam - rød Dzau.

Rød Dzaos

Da vi ankom til byen, var der en mægtig sammenstimlen af kvinder i deres karakteristiske klædedragt, som åbenbart bare ventede på os. Det var som at være berømte stjerner, for de fulgte bussen rundt, mens den parkerede og stimlede sammen ved døren og sværmede rundt om os i massevis.
Igen de sædvanlige spørgsmål: 'What your name, how old ….. Where you come from?" Igennem byen fordelte de os imellem sig, og havde man sine følgesvende resten af turen. Husene i byen var oftest bræddehytter og meget enkle. Vi var inde i en, som var yderst spartansk - lergulv, myggenet om det sted, hvor de sover, lidt 'sætte af plads' rundt i kanten langs væggen, et kogested og ikke meget andet. Vi gik igennem byen, og det var meningen at vi skulle tværs af rismarkerne høfderne. Halvdelen af gruppen gik dog samme vej tilbage, da vi fik at vide, at vi nok ind imellem skulle i vand til knæene. galt gik det nu ikke. Det blev en fin tur hen over rismarkerne, men vi skulle igennem tre vandløb undervejs, vi fik sandalerne vasket. Igen var vores følgesvende klar til at hjælpe os, vi kom frelst igennem. Nogle steder skulle vi balancere en ganske smal høfde, så vi havde ikke meget overskud til at fotografere, men ingen faldt ned i rismarkerne, som lignede ét ælte. Der er endnu ikke sået ret meget ris, men vandet stod i alle terrasserne. Tilbage i landsbyen slog vi et smut ind om en skole, hvor vi lyttede til lidt af en musiktime, og var det blevet tid at handle. Dzauerne havde været igennem rismarkerne med en stor kurv ryggen, og nu blev varerne taget frem, og der skulle gerne handles. Det blev der selvfølgelig, og kørte vi hjem igen! Vi spiste frokost markedet i Sa Pa.

Video med skole i Bacha.
Marked

Henning kender en familie, der har et spisested der, og konen var ved at gøre frokosten klar, da vi kom. Efter en kort siesta var vi klar til næste tur kl. 14. Nu vandrede vi ned ad bjerget til en anden etnisk landsby - sort Mong. vej derned var der mange, mange steder, hvor man kunne købe deres håndarbejder, og vi havde også en flok med fra starten. Jeg er usikker på, om de havde planer om at følge os. Vi fik dem i hvert fald fortalt, at vi ikke ville købe mere, og så mistede de interessen for os.
Sa Pa Sort Mong

Det er anstrengende at opad, men det er også hårdt at stejlt nedad, og ind imellem var der endda trapper, som der måske ikke var den bedste gang i, men også på denne tur var det et utrolig smukt landskab, vi vandrede i. Der har ikke været nogen sol fremme i dag, men vi kunne vandre rundt i sommertøjet og nyde det, uden sveden løb af os hele tiden. Vi passerede et meget flot vandfald og skulle også over et par hængebroer, som kom godt i svingninger, når vi gik over. Turen sluttede nede i dalen, hvor der holdt motorcykler til at fragte os hjem. Det var noget, jeg havde gruet lidt for, men da jeg først sad der og fik godt fat om Nam, som min chauffør hed, syntes jeg faktisk, det var rigtig dejligt! Vi var hjemme kl. ca 16 og har derefter slappet af forskellig vis. Der er en køn katolsk kirke, som nogen af os har besøgt og også en orkidepark fik danskerbesøg i dag. Vi mødes i aften til spisning kl. 19.30 og i morgen tidlig forlader vi Sa Pa.
Flaver Mong
Luyen og Phung dung i Sa Pa

Søndag d. 11. maj

Tidligt op og klar til afsked med Sa Pa kl. 6.30. Det var ikke, fordi vi havde nogen lang køretur foran os, hvis man regner i km., for vi skulle egentlig blot ca 80 km væk. Vi skulle ned fra højderne i Sa Pa, og det tager sin tid, skønt dette stykke af vejen er i rigtig pæn stand. Derefter skulle vi tværs langs den kinesiske grænse, og der er meget vejarbejde i gang, hvilket betyder ganske vanskelig kørsel. Endelig skulle vi opad igen for at komme frem til Bac Ha, og her var der også rigtig meget vejarbejde i gang- plus en smal vej - og store stigninger. Det gav os en meget smuk tur med flotte scenerier, men også en meget langsom marchhastighed. Vi var fremme i Bac Ha kl. ca 10. Hver søndag er der et stort etnisk marked i byen, og det besøgte vi kort efter ankomsten til vores hotel, som ligger tæt ved markedet.
Phung Dung i Sa Pa

Vi har efterhånden set en del, pengene sad ikke løst os som tidligere, og vi er blevet bedre til at prutte om prisen. I den ene ende af markedet er der dyr af alle slags og madvarer ligeså, men ellers er det deres håndarbejder, der kan købes. Man mærker tydeligt, at de ikke er vant til turister her endnu, de var lidt mere tilbageholdende i deres salgsmetoder, end vi lige har set det i og omkring Sa Pa. Ved hotellet er der mulighed for både fod-og bodymasssage, og nogle af os syntes, at det nu var tide igen at gøre noget for vores krop, det har vi i løbet af dagen fået tid til! Kl. 14 var der vandretur i omegnen med besøg hos en højst løjerlig person, Mr. Ho.
Spillemand Ho

Han boede op ad bjerget, og vej derop havde vi en fin oplevelse omkring aflevering af striktrøjer fra Fredericia. Vi havde talt med en dame fra hotellet, som havde en lille dreng tre-fire år. Hun fik lov at vælge en trøje til sin dreng, og vi fandt ud af, at hendes to brødre også havde små børn, vi aflagde flere besøg, og trøjerne vakte stor glæde alle steder. Hos damen fra hotellet skulle vi alle ind og drikke te, inden vi gik videre mod vores mål. Da vi kom frem til Mr. Hos hus - det var langt - det gik opad, og det var varmt, var han ikke hjemme! Han var til bryllup, men hans kone vandrede straks af sted efter ham. Lidt efter kom han svingende (eller var det dinglende) op ad vejen og faldt Henning voldsomt om halsen. Alle skulle ind og sidde, og skulle der smages hans Corn Whisky, som han sælger - 1 1/2 l. for 30.000 dong. Der blev skænket op til en ad gangen, og der skulle bundes - til stor morskab for ham, hvorefter han straks fyldte i igen. Glasset gik rundt og nogle nød det, mens andre snød sig lidt fra det. Han spillede også lidt for os, mens han dansede faretruende rundt og igen morede sig kosteligt. Vi måtte synge for ham - stemningen var til 'Og det var Danmark, ' og efter at vores guide havde købt corn whisky, som hans stille kone gik ud for at hælde op i plasticflasker, sivede vi ned mod byen igen. Nu slapper vi af, inden vi skal spise kl. 20 her hotellet, som er meget hyggeligt.

Mandag d. 12. maj

Rejsedag i Vietnam ligner ikke noget, jeg tidligere har kendt. Vi har brugt dagen at returnere til Hanoi efter vores tur nordpå. Ved at rejse til Bac Ha havde vi bevæget os en smule nærmere Hanoi, vi 'kun' havde ca. 360 km at køre. Vi startede kl. 6.30 fra den lille by, som ligger ca. 1300m oppe i bjergene. Det siger sig selv, at bjergkørsel er langsom, når vejene er små, som de oftest er, men når der også er masser af vejarbejde og meget ujævne veje, bliver det slalomkørsel meget af tiden. Det er ikke trafikken, der sinker en, men de miserable veje. Naturen er til gengæld hele tiden fantastisk at kigge og fryde sig over, det hjælper sagen. Vores gennemsnitshastighed, da vi holdt frokost, ca 25 km i timen. Det lyder jo ikke af meget, men det blev alligevel til en fartbøde igennem en by, hvor vores chauffør trykkede lige lovlig hårdt speederen og kørte 60, hvor han kun måtte køre 50! Det gav en bøde 500.000 dong, som blev betalt stedet ( vi overtog den) ,og kunne han køre videre uden yderligere tiltale. Når man kører i landskabet, føler man sig sat langt tilbage i tiden. Jeg husker f.eks. fra dagen 2 drenge hver sin vandbøffel undervejs til græsning, -  en lastbil fyldt med grise, som siden stablet ovenpå hinanden i mange lag, skilt med et net -  en mand med et stort læs ænder stablet i et bur -  roen rismarkerne, hvor en enkelt kvinde ses med den karakteristiske hat -  folk, der sidder og venter kunder i deres lillebitte forretning, skolebørn i massevis – på cykel - vej til ( og fra) skole.
Flaver Mong

Pæne huse, små meget enkle træhuse med strå taget og overalt folk vej eller siddende i grupper. Ikke særligt mange biler, men de små veje fylder de meget. Ind imellem er der lige ved at opstå farlige situationer, men som oftest sker der ikke noget. lang en køretur som i dag, vi blot en enkelt udrykning, og det var, da vi næsten var i Hanoi. Vi også et enkelt uheld med en pige, der var blevet væltet af en knallert, men det var ikke alvorligt. Nu er vi tilbage vores hotel og har fået vores værelser. Vi er også tilbage i varmen og har fået slået vores aircondition til. Vi er nok noget trætte, men se om det ikke går af os, når vi om lidt skal ud at spise!