Hanoi
CambodiaSaigonHoi AnHueHanoiMai ChauHanoi igenSa Pa/Bac Ha Hanoi 3 CatBaAfslutning

Søndag d. 27. april
Efter en noget urolig nat skinner ankom vi tidligt i morges med en times forsinkelse til Hanoi. Det var for tidligt at blive checket ind, men startede med morgenmad, hvorefter vi gik en dejlig tur langs Hoan Kiem søen, som vi bor tæt ved. Det er et meget dynamisk område, vi bor i, med markeder og masser af forretninger og boder. Der var masser af liv allerede tidligt om morgenen, dels handlende og dels folk, der motionerede forskellig vis. Temperaturen er behagelig, det er varmt, men til at holde ud. Solen har ikke været fremme de seneste dage, og det er nok det, der gør det mere tåleligt. Da vi kom hjem fra spadsereturen, lejede vi cykler, og var det tid til at komme ud i den virkelige verden cykel!! Henning fører an, som har han aldrig bestilt andet end at finde rundt i Hanoi. Vi følger efter, og denne første dag var aftalen, at der skulle stoppes efter hvert lyskryds for at se, om alle var med. I nogle kryds, hvor der ikke var lys, var der cykler, knallerter og biler kryds og tværs af hinanden, det kræver stor koncentration og også tydelig tegngivning, men vi klarede os godt igennem.
På cykeltur i Hanoi

Vi besøgte Ho Chi Minh mausoleet. Det var et tilløbsstykke. Der var rigtig mange mennesker, der havde fået den samme ide som os, så det foregik i en lang kø. Inde i selve mausoleet var der vagter placeret tæt, man blev bedt om ikke at tale, og vagterne sørgede for, at tempoet blev holdt. Det var faktisk lidt højtideligt at se ham ligge der i en stor glaskiste med lys ansigt og hænder.
Ho Chi Minh mausolæum

Inde området, som er stort og smukt anlagt med masser af groenne områder, ligger desuden et stort palads, som er et gæstepalads, hans første og andet hjem ligger også derinde - 2 små, men pæne boliger med en enkel møblering. Der stod også et par biler, som han har ejet, og endelig vi et stort museum, som er bygget for ham med mange af hans ejendele og historiske beskrivelser. I midten af bygningen pranger en stor statue af ham, som kan ses fra mange forskellige vinkler i de forskellige rum.
Ho Chi Minh museum

Godt hjemme igen fik vi anvist vores værelser, gik ud til frokost og havde resten af eftermiddagen fri til afslapning, og der blev minsandten også tid til et kik rundt i vores nærområde. Middag kl. 19.30

Mandag d. 28. april

Det, der fylder mest i mit hoved lige nu, er trafikken i Hanoi. Vi startede kl. 9 fra hotellet og skulle en længere cykeltur i mylderet af biler, knallerter, nogle cyklister med stor oppakning og derfor meget langsomtkørende - og os!! Det gik ganske fornuftigt derudad, men lige pludselig skulle vi ud ad en jernbanebro – meget berømt for øvrigt -  som var en kilometer lang, tror jeg. Vi var heldige, at der var rimelig roligt i vores retning, mens trafikken gik den anden vej ind mod byen, og hvilken trafik! Jeg kørte og glædede mig over,at vi ikke var på vej ind mod byen, for det betød vel, at trafikken var mindre, når vi skulle forcere broen den modsatte vej igen. Men ak, det var bare for sjov, vi skulle køre der, vel ovre vendte vi om med det samme, og skal jeg love for, det var med at koncentrere sig. Ind imellem var der nemlig de langsomtkørende cyklister med fuld oppakning, som vi nødvendigvis skulle om ved, og hele tiden var der knallerter, masser af knallerter, der kørte om ved os. Det gik dog fornuftigt, og viste det sig senere, at det havde været ren barnemad. Det værste - ifølge mig - er de store kryds, hvor der ikke er lysregulering, og hvor der simpelthen køres fra alle sider samtidig!! Forunderligt, at det går. Vi besøgte to museer - kunstmuseet med både ældre og nyere kunst. vi er blevet forbavset over, hvor vestligt orienteret Vietnams musik er, det er  kunsten også, men det er selvfølgelig indflydelsen fra Frankrig, som slår igennem. Senere besøgte vi Litteraturmuseet, som dækker et større område med gårde og forskellige bygninger. I en af bygningerne musiceredes der, og vi fik en hvilepause der.
Stentavlerne ved litteraturmuseet

var det tid til frokost. Her i Hanoi er spisekorte også tillempet den europæiske smag, og der er et vældigt udvalg af fine retter- sådan en frokost kan løbe op i næsten 15 kr.!!! Hjemturen pr cykel forløb også fint, men for mig en stor koncentrationsøvelse - og jeg ved, jeg ikke er ene om at have det sådan. Sidst eftermiddagen mødtes vi igen. Vi skulle i teater. En speciel form for teater, som har været dyrket i Vietnam i mange år, nemlig vandteater. Aktørerne står usete bag et tæppe og fører deres dukker. Det hele foregår i vand og beskriver i afsnit forskellige dagligdags begivenheder for vietnameserne. Det var spændende at se vietnamesisk kultur udfolde sig fremmedartet i forhold til det, vi kender til.
Vand dukketeatret

I aften skal vi restaurant med deltagelse af Khoa med familie og Thang og hans kone Hong. De sidste har vi ikke mødt før, men når vi kommer tilbage til Hanoi efter vores første udflugt, skal vi spise hos dem en aften.