Hanoi 1
SaigonNha TrangHueHanoi 1Sa PaHanoi 2Cat BaHanoi 3 Hoi AnAfslutning

Torsdag 9. juli

Pludselig kl. 5:00 blev dørene til kupeerne åbnet og konduktøren sagde Hanoi. Vi ankom så til Camellia 4 kl. 5:30. Vi fik fat i natportieren og vi fik hurtigt 2 værelser, resten var først klar efter kl. 9:00 tidligst. Kl. 6:30 var der morgenmad, knap så spændende som morgenmaden i Hue, men den kunne godt bruges, for der var det der skulle være. Efter morgenmaden brugte vi ventetiden på en tur ned til Hoa Kiem søen, som kun ligger 200 m fra hotellet. Vi kunne først få vores cykler kl. 9. Da vi havde fået udleveret cyklerne, cyklede vi rundt i det indre Hanoi for at finde forretninger med færdigt tøj eller måske også skræddersyet tøj. Vi nåede at besøge adskillige forretninger og endte til sidst i en forretning, hvor man kunne få syet en færdig habit i ægte Kashmir uld til kun 1000 kr. Hvem kan stå for sådan et tilbud ? Inden vi var færdige, havde vi fået 3 advarsler af det vietnamesiske politi for ulovlig cykelparkering !! Frokosten blev indtaget kl. 12:30 på Little Hanoi, en restauration nær ved hotellet. Vi kan anbefale suppe nr. 6 (vegetables and meat) og Beef nr. 6 (Sauted beef with pineapples). Eftermiddagen blev brugt til en længere cykeltur rundt om den store sø der hedder West Lake (dvs. for Preben, Henning og Ole). Resten ville hellere gå rundt i Hanoi og gæt selv hvorfor !! Cykelturen rundt om West Lake blev mere spændende end beregnet, for Ole punkterede, da vi efter en god Hanoi Beer var nået helt ud til vestenden af søen. En flink vietnameser lappede cyklen for 5 kr. !! Så gik det ellers i stor fart gennem Hanoi’s mylder tilbage til Vandteateret for nå forestillingen kl. 17:00. Vi nåede det i sidste øjeblik. Her til aften kl. 19:30 kørte vi i taxa til en slangerestaurant for at spise slanger. Vi så først slangen kravle rundt på gulvet, hvorefter slangemesteren skar pulsåren over, så blodet kunne dryppe ned i et glas. Bagefter blev galden dryppet ned i et andet glas. Både blod og galde blev nu dryppet ned i snaps, så vi fik alle 2 glas snaps. Der var også bisnaps, slangesnaps, osv. Maden var tilberedt af slangekød og smagte udmærket, når man bare glemte, at det var slanger vi spiste !! Mens der foregik en konkurrence om hvem der skulle have hjertet, snuppede Rasmus det ud af hænderne på konkurrenterne. Han syntes at det tog for lang tid med den konkurrence. Vi var vel hjemme ved 22-tiden, så vi kunne komme ordentligt i seng kl. 24 og var friske igen kl. 6:30 næste morgen.

Luu, Dung, Chau og Henning en tidlig morgen i Hanoi ved Hoa Kiem søen:

8 glas blodsnaps og 8 glas galdesnaps - se det bankende hjerte i midten:

Skål i galdesnaps:

Fredag 10. juli

Vi skulle afsted på cykeltur kl. 8:00 til Ho Chi Minhs Mausolæum. Men inden vi tog af sted fandt vi ud af, at denne fredag var der lukket. Vi kunne så se Mausolæet udefra, men dog knapt så spændende som indefra. Vi havde nok heller ikke levet op til deres standard mht. pålædning. For man skal checkes mere end i en lufthavn, man måtte ikke fotografere, og man skulle være ærbart påklædt. Oven i det lange køer og lang tid, så med det stramme program med kort tid til rådighed, og tvivlsomme som vi var mht. ærbarhed, var det da et rent held at der var lukket. Så vi drog i stedet til Det gamle Universitet eller Litteraturmuseet, som det hedder i dag. Vi så en lang række af visdommens skildpadder med en begavet inskription over sig. Hvis man kløede sådan en skildpadde på hovedet, fik man pilskaldens visdom. Hvem mon drønede rundt for at røre samtlige 40 skildpadder på hovedet – ja vi nævner ingen navne. Derefter kørte vi til ”Vietnam National Fine Arts Museum”, det var rigtig spændende også med kunst fra oldtiden, 16-17 hundrede tallet og moderne kunst. Der var tydelig inspiration fra Van Gogh og andre. Meget af den moderne kunst var inspireret af krigen mod franskmændene og amerikanerne. Mange kunstretninger og epoker var repræsenteret, så det var også en god oplevelse, og så var der til alt held hundekoldt derinde. Vi spiste frokost på gadebørnenes restaurant. I tidligere tider har en fransk dame lavet et koncept, hvorefter gadebørn blev uddannet i at arbejde på og drive en restaurant. Der er flere steder i Hanoi, hvor restaurationer drives af tidligere gadebørn. Vi fik igen noget dejlig mad. Vi mødte endda en af underviserne på restauranten, hun talte glimrende engelsk og var også et behageligt bekendtskab. Herefter cyklede vi tilbage til hotellet og eftermiddagen var fri. Nogle skulle mødes kl. 16:00 for at nå ned for at prøve det tøj de bestilte i går. Kl. 18:15 gik vi ud for at spise på en tagrestaurant nær hotellet. Det var en meget speciel restaurant inde midt i Hanoi med en tagterrasse på 1. sal. De serverede god mad igen til ingen penge (”Soup Chicken and Mushroom” og ”Fried Chicken with Pork and Mushroom” til 30 kr. og der er rigeligt med god mad !) Vi mødtes med Kien Anh og hendes datter på 6 år samt søsterens søn på 8 år. Vi arrangerede at besøge hende og hendes fabrik på mandag. Og kl. 20:00 blev vi hentet i bus af Khoa fra VKTour, som Henning samarbejder med. Kl. 21:10 gik toget til Sa Pa med ankomst næste morgen kl. 6:00.

Ho Chi Minh Mausolæet:

Koncert på Litteraturmuseet:

Hoang, Nam og Thu's børn:

Der var rigtig flot inde på Litteraturmuseet:

Børnehave på Litteraturmuseet - de var langt artigere end tilsvarende danske:

Skildpadderne med al visdommen i verden - de skal bare kløs på hovedet:

Meget kunst er inspireret af krigene: