Sa Pa m.v.
CambodiaSaigonHoi AnHueHanoiMai ChauHanoi igen/Tam CocSa Pa/Bac Ha Hanoi 3 CatBaAfslutning
Sa Pa/Bac Ha

Torsdag 28 april
Vi var oppe så tidligt, at vi var klar til at køre kl. 5 morgen til SaPa, der ligger ved den kinesiske grænse. Der var øsende regnvejr da vi forlod vores hotel Camellia 4 for at køre. Der var sat en chauffør på, da Khoa ikke havde lyst til at køre så langt alene som chauffør. Vi var fire i bilen: chauffør, Khoa, Henning og Erik. Khoa overtog rattet ind imellem. Der var ikke meget liv omkring hotellet, men da vi blot kom ud på en lidt større vej, blev vi forbløffede over alt det liv, vi så. Det var masser af liv og røre omkring en gros grøntsagsmarkedet, som havde været i gang siden kl. 1 om natten og så småt var ved at lukke ned. Lidt senere var det blomstermarkedet, vi kom forbi, hvor der også var fyldt med folk. Samtidig var trafikken ind mod Hanoi tiltagende, mens der ikke var særlig meget trafik udad. I løbet af de første par timer mødte vi masser af skolebørn igennem de små landsbyer. Vejene, vi kørte på, var fra starten brede, men blev efterhånden af meget vekslende kvalitet - for at sige det mildt. Vi skulle køre ca 400 km for at nå frem til vores bestemmelsessted - Sa Pa. Rejsetiden med indlagte korte pauser plus en frokostpause var beregnet til 12 timer, hvad der på en dansker virker uforståeligt. Vi så meget af det vietnamesiske landskab med mange små landsbyer. Alle turister skal til Sa Pa eller Bac Ha. Vi har besluttet os for at tage nattoget tilbage til Hanoi. Vi havde købt yuogurt til turen i Hanoi. De sidste 10 km kørte vi langs den kinesiske grænse. Grænsestationen er Lao Cai og her er der der kun 100 meter til Kina, som ligger på den anden side af floden. Vi tog nogle billeder ved grænsestationen. Nu går det 38 km opad til vi når Sa Pa. Da vi nåede frem var klokken 15.45 og vi kunne indlogere os på Hotel Lotus! Det var igen begyndt at øse ned. Der blev nu tid til en lille rundtur i byen efter opklaringen. Vi kan nok mærke temperatuen er anderledes her, idet der er noget koldere. Vi spiste på en restaurant ved siden af hottellet Lotus. Restauranten hedder Sapa Gourmet.
Phoung Doung
Den kinesiske grænse
Vores hotel Lotus

Fredag 29 april
På grund af vejret tager vi et andet program idag. Der er ca. 6 km til landsbyen Ta Phin(Davin) Village. Henning har besøgt den mange gange. Vi kører i vores bil til landsbyen. De er Rød Dzau, Vi startede i øsende rengvejr, men det klarede op da vi kom frem. Da vi ankom blev vi mødt af utrolig mange Rød Dzau. De fulgte os hele vejen gennem landsbyen. Vi besøgte et par hjem. Mange kendte Henning fra tidligere besøg. Det er meget spændende at komme der. Især er der 2 Rød Dzauer , som Henning har hjulpet med mange ting. Henning havde 4 pakker børnetøj med. Når Henning ser en ung pige med 1 barn får de en pakke. Henning havde 4 pakker med. Kunne have brugt mange flere. Frokost fik vi på markedet. Vi spiste på en Luyens restaurant, men hun og datter Phung Dung var der ikke, da hendes mand var død for nylig. Om eftermiddagen gik vi gennem markedet og fulgte derefter vejen ned ad bjerget til sort Mong landsbyer. Vi gik ca. 3 km på vejen før vi drejede til venstre og der er mange trapper. I bunden et stort vandfald. På tilbagevejen når vi til en hængebro, hvor vores chauffør ventede på os med bilen. Det er alt for hårdt at gå op. Nu slappes der af på terrassen.
Sapa gåtur med Google Earth. evt højre klik

Erik og Rød Dzauer
Henning og Rød Dzau
Henning og Rød Dzauer

Videoklip med Red Dzao mv. Højreklik evt.
Videoklip med Red Dzao fra www.vktour.com 2008
Manager på Chau long totel
Manager på Chau Long hotel

Lørdag 30 april
Vi kørte til Lao Chai og påbegyndte en lidt hård trekkingtur på 20 km incl bilkørsel. Vi startede kl. 9.00 og vejret var fint. Turen var reduceret i starten på grund af de fedtede stier. Det er et utroligt flot landskab. Man må finde sig i at mange gerne vil sælge til os. Deres indtægt er ikke stor. Skulle man have givet lidt for meget for tøjet, ja så har de jo også været til hjælp i mange timer. Der er mange pågående sælgere. Det kan nok ikke være anderledes. Vi drak lidt ved 12 tiden. Vores chauffør hentede os i bunden af dalen. Alle var lidt mast.
Video med skole i Bacha.
Til frokost fik Henning og Erik lasagne + Tiger beer. Erik havde valgt menuen pga af lidt dårlig mave. Vi var på markedet og spurgte til et rigtig Rolex ur. Det kostede 40 dollars og er nok produceret i Kina. Vi købte ikke. Overalt fejres 30 april pga af genforeningen. Da det i forvejen er fridag får vietnameserne også fri 2 og 3 maj. Nu sidder vi på terrassen og drikker kaffe. Vejret er blevet bedre op af eftermiddagen. Vi spiste aftensmad tæt på hotellet og fik en god menu til 87000 Dong. Billigt. Om aftenen var der stort show i forbindelse med festlighederne omkring 30 april, som er Genforeningsdagen. Det var virkelig professinelt lavet.
Sa Pa Sort Mong
Bac Ha: Flaver Mong
Erik med black mong
Erik med Black mong
Henning med black mong
Henning med Black mong, som har fået en pose børnetøj
Henning med grilled gris

Søndag 1 maj
Vi kørte fra SaPa kl. 6.30 i retning mod BacHa med en Rød Dazouer som passagerer. Farvel til hotel Lotus og goddag til hotel Saa Mai i Bac Ha, Den er ca. 80 km væk. Vi har et rum og skal ikke overnatte. Bagagen bragte vi ind på dette rum. Vi gik hurtigt på markedet. Det er Nordvietnams største marked for etniske grupper. De fleste er Flaver Mong, men der er også lidt Thay og Bac Ha Dzau. Der kommer folk fra landsbyen som ligger mere end 50 km fra Bac Ha. Der var meget at se men også stor trængsel. Både Henning og Erik var ved frisør, idet det er utrolig billigt. Vi spiste frokost på en local restaurant. Efter frokost foretog vi en tur til den modsatte side ad dalen og vandrede hen til en spillemand Mr. Ho. Han spillede for os og vi smagte hans kornwhisky, som var meget stærk. Hans kornwhiskey er på 55 % og han hældte det ud på bordet, hvor det blev antændt. Det er en lidt blandet vej men behagelig at gå på. I Bac Ha er der utroligt mange blommetræer. Vi forlod BacHa kl. 16.30 og havde igen denne Rød dzauer med til Lao Cai. Vi spiste aftensmad i Lao Cai. Vi skal nå toget som kører kl. 20.00 med sovevogn 15 plads 10 og 12. Der var mange som skulle med til Hanoi. Vietnameserne har haft 4 fridage: frihedsdagen 30/4, lørdag 1/5 og søndag 2/5 og mandag 3/5 og tirsdag 4/5. Den 30/4 og 1/5 er altid fridag, men denne gang falder de sammen med en weekend, så derfor er mandag og tirsdag også fridag. Vi spiste på en god restaurant overfor banegårdren, hvor der var ledigt. Det er også her hjemmesiden er opdateret. De havde WiFI. Toget vi kørte med til Hanoi, var et bedre tog, end det vi tidligere havde kørt med. Vi delte kupe med en vietnamesisk familie som ikke kunne engelsk, så vi fik ikke talt meget med dem. Vi fik kaffe og rom i toget inden vi gik til ro.