Efter afslutning 27.09.2012
Saigon Hoi An Hue Hanoi 1 Sa Pa Hanoi 2 Ban Lac Hanoi 3 Cat Ba Afslutning Efter afslutning 27.09.2012

Vietnam 2009

Torsdag 27 september
Gruppen tog hjem i går. Hang kommer og henter mig klokken 8.00 morgen. vi skal besøge hendes forældre, som boer på landet 80 km fra Hanoi i en lille landsby nær Thai Binh, som hedder Quyrsk Giao. Vi var fremme ved hjemmet klokken 12.00 middag. Vi kom frem ved det offentlige bussystem. Det er meget anderledes end dert danske system. Bus billetter koster 12 kr for hver. Det sidste stykke på 3 km med taxa kostede det samme. Familien er ved at lave frokost til os. Hangs yngre søster på 18 år kommer sammen med Hangs ven Minh i morgen. Hangs lille søster på 10 år var hjemme, idet hendes skole sluttede klokken 11.00. Hun hedder Hien. Søsteren som er 18 år hedder Hounh. efter frokost tog Hang, Hien og jeg på markedet. Vi skulle købe ind til middag i aften. Grill kylling med grønsager og ris. der anvendes en bananblomst til at pakke fisken ind i før den grilles. Hang vidste at vi ville blive 9. Jeg gav hende hvad der svarer til 120 kr. Nu arbejdes der for at skabe en fest middag. Det blev en dejlig middag, men det var kun mig, som fik grill. Familien ville helere have Hot Pot med tufe og "soja". Det blev kogt kylling og kogt fisk. Når klokken er 21.00 er der ikke meget liv i landsbyen, men mellem klokken 5.00 og 6.00 morgen er der igen liv. Skolen starter klokken 7.00.

Hjemmet

Fredag 28 september
Alle var tidlig oppe. Da jeg skulle have bad var elektriciteten gået. Så badet blev fra en spand, et stort vaskefad. Det varme vand blev kogt over et bål i et udhus. Jeg spurgte om elektriciteten ofte går og fik svaret: "Ja det sker ofte". Men man er altid klar med en løsning. Klokken 8.00 skal vi i rismarken og slå ris. De rismarker vi kom ud til var ikke udtørede, som jeg har set mange steder, så det var besværlig at høste ris. Mange steder hvor man havde høstet ris for en månedsiden var man igang med at plante majs. Der kan høstes 2 gange på et år. I dag er det klart vejr og ikke så varmt kun 27 grader. Der var mange afgrøder udover ris og majs og chile bønner. Det er et hårdt liv at være landmand i Vietnam at stå i en mudderpøl en hel dag. Mange har ikke gummistøvler. Det er ellers det bedste sådan et sted, men alle var glade og smilede. Den lille landsby jeg boer i har jeg kaldt hedder Quyrsk Giao, men det er navnet på en større by 4 km herfra. Den lille landsby hedder Sao Do. Hang og jeg har igen været på marked for at købe ind. Denne gang køber vi en større kylling, som vi griller. Jeg var ved frisør og fik skægget ordnet og vaslet håret samt hovedmassage. Det tog 40 minutter for 9 kr. Efter at vi havde fået aftensmad gik vi tur til TET, som er det vietnamesiske nytår. Det er altid sidst i september. Børnene danser rundt i gaderne og mange er klædt ud som Drager. Det kan sammenlignes med vores fastelavn og børnene samler ind og går fra hus til hus. Det sker over 3-4 dage.

Farlig optæning af varmt vand

Lørdag 29 september
Efter morgenmad gik jeg sammen med Hanhs søster Houng ud i rismarkerne. Denne gang var jeg helt nede i mudderet for at høste ris. Jeg stod i mudder til langt over anklerne. Her når rismarkerne ikke at tørre ud. nu er det hviletid og frokost før vi igen tager på markedet. Jeg fik ordnet fødder og købte en lygte samt tape til en bog, som var ved at gå fra hinanden. I dag er det den næst største dag i månekalenderen. I morgen den 30/9 er den største fuldmåne. Igen en dejlig middag hos Hangs forældre.

Hang hjælper med rishøsten

Henning hjælper med rishøsten

Arbejder med rishøsten

Søndag 30 september
I dag med bus tilbage til Hanoi. Vi havde Hang med. Jeg har fået et værelse ved søen for 2 dage. Khoa og hans søster vil spise frokost sammen med mig i dag. Khoa har en mindre lejlighed men boer i et hyggeligt område. Efter frokost vil jeg tage ture for mig selv. Klokken 17.00 skal vi til den store månefest, som er mest for børn. Khoas nabo havde inviteret til spisning. Det blev en våd fest med mange nye mennesker. Det var kun Khoa og mig, som deltog. Khoas kone Man er ikke frisk til at gå ud efter fødslen. Barnet "Bich" er en pige og nu en uge. Jeg blev kørt tilbage i bil til mit hotel.

Khoas kone Man og Bich

Khoas naboer
Man
Khoa i togkupeen
Khoa

Mandag 1 oktober
Vi har været på en tur til et center, hvor Thu fra Mai Chau arbejder. Hun styrer vævene og de danseoptrin der opføres. Centeret hedder Duong Bao son. Jeg sad bag på Khoas motorcykel. Hang kom fra sit hjem. Hun havde lånt Minhs motorcykel. Det er er spændende center, som jeg har besøgt nogle gange. Centeret består af arbejdende værksteder. det er en slags tivoli og der er også akvarier. Lørdag og søndag er der optræden af mange grupper. Vi besøgte Thu og bestilte malerier og portrætter af Thu, Hang og mig. Størrelsen bliver 30 * 40 og det er jeg lidt spændt på at se. Vi spiste frokost uden for centeret og vi havde kunstneren med til frokost. Afslapning om eftermiddagen. Middag på en helt speciel restaurant, en fugle restaurant. Første ret er grillede fugle på størrelse med en gråspurv. Næste ret fugle på størrelse med en solsort. Det var meget velsmagende. Aftenerne er ikke så lange. Vi gik til ro ved klokken 22.00 tiden. Vi skifter hotel i morgen. Vi tager til Ninh Binh i morgen med den offentlige bus og derefter med taxa til Tam Coc.

Hang

Tirsdag 2 oktober

Efter morgenmad forlader jeg nu Ha Dong. Det er det distrikt af Hanoi, hvor jeg har boet i 2 dage tæt på Khoas hjem. Khoa og jeg tager med bus efter morgenmad cirka 100 km til Ninh Binh. Vi betalte 18 kroner hver for billetten. Taxa fra Ninh Binh kostede 12 kroner og der er kun 8 km. Bi blev indkvarteret i et rum på 5 sal med en kæmpe terrasse. Vi spiste en dejlig frokost og lejede cykler og cyklede rundt i 2 timer. Det er ikke rigtig foto vejr. Det er lidt varme diset. Hoteldirektør kender mig fra mange besøg, så vi blev hjertelig modtaget af hende og hendes næstkommanderende. Direktørens navn er Doan. Vi fik en god middag og en øl og en drink på vores kæmpe terrasse. Alt er stille her klokken 21.30.

Onsdag 3 oktober
En dejlig morgen men stadig lidt diset. Jeg håber at det bliver mere klart, så jeg kan tage billeder i dette pragtfulde landskab. Det blev ikke helt godt, men vi havde en god sejlads i pragtfulde omgivelser. Nu er det tid til frokost, som igener et kæmpe tag selv bord. Vi fik det meget billigt. Vi betalte kun 300 kroner for hotelværelse og forplejning i 2 dage. Vi tog en taxa fra Tam Coc til en lille landsby på den anden side af Ninh Binh cirka 10 km. Vi samlede Khoas broder op i Ninh Binh. Hans datter bliver passet af deres mor. Jeg har vandret rundt i landsbyen og besøgt en skole. Khoa har været på markedet for at købe ind til aftensmad. Vi sover her i nat. Der var sørget godt for os. Der var købt en hel kasse øl og en flaske vietnamesisk whisky. Vi sov alle godt den nat.

Floden ved Tam Coc

Torsdag 4 oktober
Khoas broder Van og hans kone Lan skal på arbejde. De kører på motorcykel og skal møde klokken 8.00 og kører derfor klokken 7.00. Khoa og jeg skal til Hanoi. Først med bus klokken 8.00 til Ninh Binh og så igen med en anden bus til Hanoi. Khoa fortalte mig at her i det nordlige Vietnam kan det ske at temperaturen falder til under 10 grader. Det bliver der så meddelt i radio og tv at skolerne lukker. Det sker et par gange om året. Skolerne er ikke opvarmede. Mange børn bliver kørt i skole på motorcykel.

Fredag 5 oktober
Denne dag er sat af til ren afslapning. Bare jeg nu kan holde til det. En cykeltur rundt i Hanoi bliver det til. Jeg spiste frokost med Hang og Houg. Aftensmaden spiste jeg med Thuy og Oanh. Thuy tog tidlig hjem, så Oanh og jeg fulgtes ad til natmarked. På en af de store handelsgader var der sat 1000 boder op. Der varet vrimmel af mennesker. Jeg trode kun at det var lørdag og søndag at man gjorde det. Nu har man også taget fredagen med. Jeg gik tidligt til ro.

Nedenstående billeder har Thuy taget med sin mobil

Henning and Thuy

Henning

Lørdag 6 oktober
Thuy hentede mig her til morgen. Vi skulle besøge Thuys kusine. Hun bor ved en direktør for et universitet i Hanoi. Denne direktør som også er professor havde jeg en lang samtale med. Hun inviterede mig til at holde et foredrag på universitetet. Jeg skulle fortælle om mit land og om de turer jeg laver. Det bliver sendt em bil for at bringe mig til universitetet mandag morgen. Universitetet hedder "University of Labour and Social Affairs". Det kan blive spændende. Thuy og jeg spiste frokost sammen. Hun har et langt møde i dag, så jeg kontaktede Quy, som kom til mit hotel med sine venner, som vi mødte på Etnisk museum. Vi gik på Litlle Hanoi og fik øl og cola. De inviterede mig til at besøge deres universitet. Vi tog bybussen. det er første gang at jeg prøver det. En billet koster 1,50 kroner. Jeg så hvordan de boede. Quy boer sammen med 10 andre. Quy insisterede på at følge mig hjem. Det havde været nok at han havde sat mig ind i den rigtige bus. Det har været en spændende dag. Man kalder det Universitet Hostel. Her bor flere tusinde.

Nedenstående billeder har Thuy taget med sin mobil

Henning and Thuy have lunch near West Lake (special food BUN CHA in Ha Noi)

That is a good food so Henning can eat 5 of ration BUN CHA,oh oh oh!!!

Henning speak with Giang and Thuan

Ms.Thuan arrange a meeting for Henning at University of Labour and Social Affairs in Ha Noi

Fra Nguyen Quis facebook.
Sammen med Nguyen Qui

Besøg på værelserne på universitetet

Søndag 7 oktober
Thu hentede mig i sin bil. Hun måtte dog opgive at komme frem til mit hotel, idet trafikken var intens i de meget små gader. Jeg gik til Hoa Kiem Lake. Det vat det nemmeste for alle parter. Hun havde sine 2 døtre med: Van og Ha. Van havde en veninde med. Thu havde inviteret en af sine kollegaer med. Vi kørte til det center hvor Thu fra Mai Chau arbejder. Thu havde også inviteret en kollega mere. Hun kom på motorcykel. Vihavde en hyggelig tur i centeret og så mange spændende ting. Vi brugte mest tid på de store akvarier. Centeret hedder "Duong Bao Son". Vi fik en let frokost. Thu ringede at nu var det tid til thai dans. En flot opvisning. Efter forestillingen gik vi til Delfin opvisning. Klokken nærmede sig aften. Vi spiste middag hos Thu og hendes mand. Thuy kom med sin datter og senere kom også hendes mand. Vi fik en lækker middag med øl og snaps. Senere fik vi noget af hans specielle snaps. Thu ville gerne køre mig hjem. Hun er nybegynder, så jeg må beundre hende for hendes mod på at køre i den trafik. Hun kører forsigtig. Det er også en stor bil. Hun spurgte mig om jeg ville prøve. Men det tør jeg alligevel ikke. Til dessert fik vi frugt "fosterfugleæg" og snegle. Smagen er fin. Nu har jeg prøvet græshopperm kakalakker og nu sidst fosterfugleæg. Ja man prøver meget forskelligt her, når man er sammen med vietnamesere på deres hjemmebane.

Fra centeret

Besøg hos Thu. Jeg spiste der efter en dags udflugt

A lot of people make a meal for Henning

At Thu

Mandag 8 oktober
Jeg har en aftale med HA Vice direktør for "University of Labour and Socials Affairs" på "Center for international Training Cooperation". Hun skulle hente mig på hotellet. Det blev nu hendes sekretær der kom. Jeg havde en lang samtale med Ha på hendes kontor. Vi var ude for at spise frokost. Klokken 13.30 startede mit foredrag for de studerende, som var omkring 50 i antal og de syntes at det kunne være spændende at høre mig. Jeg fortalte om mit liv i Danmark og om mine turer, som har 2 målsætninger: At bringe glade turister til Vietnam og se den dejlige natur og de glade mennesker. Den anden målsætning er at hjælpe fattige hvor de nu er. Alle mine venner har 4 kilo tøj med. Jeg har 25 kilo, så det er en stor mængde tøj vi bringer til Vietnam. Vi sang mange sange sammen. De studerende var meget interesseret i at spørge mig ud. Der var en fornøjelig atmosfære. Nogle gange stillede jeg direkte spørgsmål og personlige spørgsmål til de studerende. De var lidt forsigtige i starten. Måske var de uforberedt på at skulle møde mig. Næste gang skal det forberedes bedre. Universitetet vil gerne have forbindelse med et dansk universitet. Det må jeg tale med Ole om. Men spændende var det. Jeg blev kørt tilbage til hotellet af en privat chauffør. Jeg havde inviteret Hang, Minh og Hangs søster Houg sammen med Oanh ud at spise på restaurant. Hang bestemte hvilken restaurant. Det blev en blanding af grille og hot Pot. Der var så meget mad at vi dårligt kunne spise det. Restauranten lå ved Hoa Kiem Lake på 4 sal og var koreansk. En lang dag har fået ende.

Vicedirektør for universitetet Thu Ha

Henning holder foredrag på universitetet i Hanoi