Hanoi igen/Tam Coc
Cambodia Saigon Hoi An Hue Hanoi Mai Chau og Hanoi Sa Pa Hanoi 2 CatBa Tam Coc Afslutning

Tirsdag 12 maj
Jeg skulle have besøgt universitetet, men det kunne ikke gennemføres pga. eksaminer. Elisabeth og Oanh Le havde lavet deres private shopping/sightseeing tur rundt i byen. Oanh er altid festlig at være sammen med. Mi og jeg har gået lidt rundt i byen, tog frokost hos Hang. Hun bestyrer en restaurant, som ligger i nogle små gader, svært at finde, hvis man ikke er lokalkendt. Restauranten er meget kreativt indrettet - en oase midt i storbyen. Senere tog vi en cykeltaxatur i en times tid og fik også bestilt bord til aftenens middag på Orchid. Elisabeth, Oanh Le og jeg mødtes kl. 16 og smuttede i fællesskab en tur hen på Hangs restaurant, hvor vi fik kaffe/te mm. Den lækre aftensmad blev som planlagt indtaget på Orchid.

Elisabeth på cafe med Oanh Le og 3 af hendes arbejdskolleger

Onsdag 13 maj
En afslappende dag inden sidste tur til Tam Coc. Vi hyggede os hver især, men aftalte at mødes til frokost på Hangs cafe/restaurant. Kenneth og Sandra tog med. Hang var der ikke, men hun havde andre til at passe restauranten. Det er en lille oase i de små gader. Jeg skrev kort og tog en tur i cykeltaxa. Man skal huske at aftale prisen inden turen starter, ellers kan det blive dyrt. En rigtig hviledag. Middag på Little Hanoi. Vi var 9. Kenneth, Zandra, Hang, Minh, Huong, Hangs mor, lillesøsteren Hien, Mi, Elisabeth og mig. Sidste aftensmåltid i Hanoi.

Elisabeth hyggede sig med at studere folkelivet i Hanois gader.

Torsdag 14 maj
Vi kørte fra Camellia kl. 7 om morgenen. Oanh Le stødte til os i aftes og sov hos Mi. Ding havde taget sin søn på 6 år med. Vi kørte til Ninh Binh ca. 100 km. Lige før Ninh Binh kørte vi ned og lejede en cementbåd, som sejlede os til fiskerlejet "Kenh Ga". Her kommer ikke mange andre turister. Det blev til 1 time den ene vej og 1 time hjem igen. Her ser man meget at det autentiske liv. I dag var de i gang med rishøsten. Vi spiste frokost i Kinh Ga. Ding kørte os derfra til Nordvietnams største pagode - Ba Dinh efter den første kejser i Vietnam. Pagoden er enormt stor. Mere end 3 gange så stor som den næststørste. Den er bygget ind i bjergsiden og den har 4 niveauer. Man går op langs langsiden i et galleri at flot udhuggede figurer, som forestiller de første "kloge mænd", som først udbredte buddhismen for ca. 2525 år siden. Alt er meget flot og stadigt under opbygning. Der er brugt mange penge på udsmykningen, der bliver mere og mere imponerende for hvert skridt man tager op. Til og fra pagoden kører man i elbiler, da der er ca. 4 km. fra P-plads til pagode. Næste stop Hua Lu, Vietnams første hovedstad fra starten af 900-tallet. Kejser Le flyttede hovedstaden i 1010 til det nuværende Hanoi under navnet "Tang Long" - "den opstigende drage". Vi cyklede de 12 km fra Hua Lu til Tam Coc, en smuk tur i et landskab, som kaldes "Ha Long Bay on land". Vi har fået gode værelser med udsigt og en stor terrasse, hvor vi kan sidde. Efter den gode middag kan vi nyde livet på terrassen. Nu er temperaturen kun 25 grader!
Hoa Lu pagode
Mere om Hoa Lu

Hoa Lu (facebook Khoa)

Det var nærmest pittoresk at sejle på floden gennem landsbyer. Der var masser af folkeliv for de var i gang med at høste og bearbejde risen.

Facebook Khoa

Kingha med Oanh Le

Den største pagode i Vietnam

Fredag 15 maj
Tam Coc bådtur. Vi startede kl. 8.45 - to i hver båd, Mi og jeg i en - Oanh Le og Elisabeth i en anden. Vejret var fint og klart og varmen til at udholde, fordi vi var på vandet. Fantastisk at se, hvor let de styrer båden med fødderne. Mi og jeg havde en ung mand som bådfører - Elisabeth og Oanh Le et ældre ægtepar. Når vejret er klart, er turen på floden ved Tam Coc et af de smukkeste steder i Vietnam. Vi sejlede gennem 3 grotter. Diverse sælgere af vand, fotomulighed og andre serviceydelser følger efter bådene. Man skal være noget standhaftig for at undslippe. Vores bådfører syntes, at Mi skulle have en lotusbloms, så han "fangede" en til hende. Han inviterede os hjem til sit hus til te. Nu var det tid til et lille hvil inden frokost. Varmen er ulidelig - omkring 38 grader - så eftermiddagens cykeltur blev udsat til kl. 16. Khoa havde lavet en tur til et fugleresort. Det blev en spændende tur, som især Elisabeth var glad for. Der var en stor koloni af Asian Openbill - en slags stork. Oanh Le klarede diverse forretninger over telefonen undervejs. Utroligt hvad man kan med de nye mobiltelefoner. Middag på hotellet, hygge på terrassen med rom og cola. Igen tidligt til ro, godt trætte. Vi skal tidligt op i morgen for at besøge Vietnams største nationalpark.

Hvorfor ro baglæns vha. armene, når man ligeså godt kan ro forlæns vha. fødderne.

Sejltur på floden

Endelig var der fugle i sigte til Elisabeth. Asian Openbill blev de bestemt til. De var lidt langt væk, så det kneb for kameraet at "trække dem ind".

Lørdag 16 maj
Vi kørte til Nationalparken Cuc Phuong fra morgenstunden af, så vi var fremme som nogen af de første turister den dag. Cuc Phuong er Vietnams ældste nationalpark. Det er stejle kalkstensbjerge med tæt regnskov. Først fik vi en rundvisning på et center, hvorfra de genudsatte truede abearter og skildpadder til naturen. Dyrene var nogen, som politiet havde konfiskeret fra illegal handel. Dyrene bliver især afsat i Kina, hvor man fx. stadig tror på, at man kan få skildpaddens evner til at blive gammel ved at spise skildpadder. Det var jo tidligt på morgenen, så vi nød gibbonabernes smukke og meget højlydte morgensang. Vi kørte derefter videre ind i parken til et sted, hvorfra der udgår vandreture. Vi tog en rundtur og både Elisabeth og jeg fik nok at se til for at klare turen. Det gik virkeligt stejlt op og ned, men det var meget smukt med alle de meget store gamle træer. Derefter var der en velfortjent frokost inden vi vendte tilbage til Tam Coc med afslapning indtil vi tog turen til Ninh Binh for at spise kylling på restaurant. Elisabeth havde det lidt svært med at også kyllingefødderne blev serveret, men der var heldigvis masser af lækker sticky rice.

Trætte men glade efter en lang tur i regnskoven.

Søndag 17 maj
Afsted kl. 8.45. Vi skulle til gudstjeneste i Nordvietnams største katolske kirke. Da vi kom frem viste det sig, at de havde lukket messen for turister, så vi ventede udenfor, til messen var overstået. Vi fik lov til at overvære den efterfølgende søndagsskole, hvor børnene havde lige så svært ved at sidde stille og høre efter, som danske børn ville have haft. Efter den katolske kirke besøgte vi Khoas barndomshjem. Hans mor bor der stadigt. Hun er pensioneret lærerinde. Hun passer flere af børnebørnene, fordi det er umuligt for de unge familier både at passe børn og job. Sidste stop inden vi returnerede til Hanoi var Huy's hus. Huy har jeg kendt i mange år, og vi plejer altid at besøge hende og få et dejligt måltid. Var først omkring hendes svigerforældres hus, hvor vi fik te og frugt. Derefter tog vi turen til hendes barndomshjem, hvor hende og hendes mor havde lavet mad i massevis. Vi spiste sammen, og jeg måtte mange gange skåle med hendes far i risvin. Så gik det hjem til Hanoi og Camellia4. Vi var retur ca. kl. 8. I morgen rejser Elisabeth hjem sidst på dagen. Endnu en dejlig rejse i Vietnam lakker mod enden
Vietnams største kirke

Lækker middag i Huys hus

Besøg hos Huy og hendes familie

Mandag 18 maj
Hjemrejsedag for Elisabeth. My. Elisabeth og jeg spiste morgenmad sammen. Da det var hjemrejse for My og Elisabeth tog de al bagage ind på mit rum.
Derefter var dagen fri. Elisabeth lavede en lille rundtur i de gamle gader. Vi skulle mødes klokken 12.00 til frokost. My og jeg lejede cykler og kørte rundt. Først til mausulæet og dernæst til den store opera. My fulgte godt med. Vi fik frokost hos Hang og jeg tog herefter Oanh le og Elisabeth til massage. My sov så hun kunne være frisk til hjemrejsen. Vi tog taxa klokken 14.00 til lufthavnen. Jeg brugte tiden til at tage billeder fra "backpackershjørnet". Elisabeth gik rundt og hyggede sig. Khoa kom klokken 17.00 som aftalt. Elisabeth blev kørt til lufthavnen. Jeg spiste frokost med Thao og Nancy samt 4 af deres venner på Qkide restaurant og afsluttede på "backpackershjørnet" festlig og fornøjelig og gik tidlig i i seng. Thao henter mig i morgen klokken 5.45.