Mai Chau
Cambodia Saigon Hoi An Hue Hanoi Mai Chau og Hanoi Sa Pa Hanoi 2 CatBa Tam Coc Afslutning

Torsdag 30 april
Første stop var silkefabrikken. Der var larver, der blev fodret, og tomme puppehylstre, hvor man kunne se, at sommerfuglen havde bidt sig vej ud og dermed havde ødelagt den fine silketråd. Skal der laves silke af puppen, skal den dræbes i kogende vand, inden den bliver til en sommerfugl. Vi fik de forskellige maskiner demonstreret. Det er et fascinerende håndværk. Besøget sluttede foran barens fjernsyn, hvor nogle smagte på silkeormesnaps, mens alle så fjernsyn. Der var transmission fra den imponerende march i Saigon i dag i anledning af 40 års jubilæet for afslutningen af Amerikanerkrigen. Efter besøget på silkefabrikken, kørte vi ned mod Hoa Binh. Derefter kørte vi op i bjergene mod Ban Lac, hvor de 2 søstre Hoa og Thu tog imod os. Efter frokost var der en lille rundvisning i landsbyen. Kl. 16 tog vi en cykeltur mellem rismarkerne. Vi så mange Thai huse. Pga. helligdagene er her utroligt mange vietnamesere. De fleste fra Hanoi. Vietnameserne havde bestilt 2 forestillinger med dansende Thai piger. Vi så den første. Nu var alle klar til at gå i seng - varmen trætter. På trods af den megen uro fik alle sovet godt.

Kvinderne fra ceremonien i pagoden.

Thai kvinde ved trampevæv. De smukke stribede tørklæder koster 17 kr!

Fra facebook Khoa

Dans hos hvid Thai

Fredag 1 maj
Morgenmad kl. 7.30 og cykeltur kl. 8 inden det blev for varmt. Vi cyklede ca. 2 timer med fotostop. Besøgte en landsby, hvor der ingen turister var. Noget anderledes end Ban Lac men spændende og interessant. Her midt på dagen nærmer temperaturen sig 40 grader. Alle bruger tiden på de mange billeder, der er taget i løbet af dagen. Kl. 12 frokost. Derefter var det fri til kl. 16, hvor vi cyklede igen. Det var ulideligt varmt, og jeg bøvlede med en dårlig cykel. Vi spiser kl. 19. I aften er der Thaidans - vi fik en forsmag på deres kunnen i går aftes. Der er bambusdans og fællesdrikning af en stor krukke med vin. Jeg giver rom og cola sidst på aftenen. Det bliver festligt.

Thai dans i Mai Chau

Lørdag 2 maj
Afsked med Hoa og Tue og med søster Thue. 2 dejlige dage, man skal slutte, når det hele er på toppen. Tilbage til Hanoi havde vi et stop i Hoa Binh ved det store kraftværk. Besøg i Khoas hjem, hvor vi hilste på hans kone. Khoa gav en fin frokost på en restaurant. Vi fik "Hot pot" en meget populær ret i Vietnam. Ding kørte os til hotellet. Alle skulle pakke om, så vi kunne blive klar til i morgen, hvor vi tager til Sapa om aftenen. Kl. 20 festmiddag på Little Hanoi". Pga. helligdagene var der mange, der havde andre gøremål, så vi blev kun 30 denne gang. Når der er helligdage laver mange familier noget sammen. Smedemester Tang og hans kone Hong inviterede os til middag d. 8/5. Jeg har kendt familien i 15 år. Vi sagde også farvel til Van fra Hue. Hun skulle besøge familie i Hanoi inden hun tager tilbage til Hue med tog.

Frokost med Khoa

Middag hos smedemester Thang

Det moderne Hanoi

Søndag 3 maj
Vi tog taxa til Ho Chi Minhs mausolæum. Der var mange tusind i kø, da vi kom. Vi fik set mausolæet, den etbenede pagode, taget gruppebillede, og til sidst besøgte vi det spændende museum om Vietnams nyere historie. Den en benede pagode er bygget 1049 af kejser Ly Thai Tong. Pagoden ligner en lotusblomst og er en tak for at han fik en søn. Tilbage til Camellia 4. Kl. 16 skulle vi se vandteater. Det var en herlig forestilling. Middag kl. 17.30 på "Little Hanoi" og derefter gik jagten på en taxa til banegården ind. Heldigvis var Khao der til at hjælpe os. Vi fik vore sovekabiner i toget, og selv om airconditionen var lidt for kold, fik alle sovet noget af tiden. Vi var fremme ca. 5.30

Den en benede pagode
Ho Chi Minh mausolæum
Ho Chi Minh mausoleum
Mere om Ho Chi Minh

Vandteater - det var både fascinerende og sjovt.

En tilfældig turist tog dette billede ved Ho Chi Minh mausolæet for os. Hans kone ville absolut med. Det er damen helt til højre.