Saigon
CambodiaSaigonHoi AnHue Hanoi Mai Chau og Hanoi Sa Pa Hanoi 2 CatBa Tam Coc Afslutning

Søndag 19 april
Houng og jeg tog til lufthavnen, for at hente Doris, Knud, Henning og Lizzi. De var trætte efter en lang flyvetur. Vi blev enige om at vente med turen til det gamle præsidentpalads (fra før 30/4-1975) til over middag. Det er et interessant museum, der minder en om en svunden tid. Da vi ikke havde andre planer, tog vi til det store marked "Can Tong". Her kan man købe næsten alt. Der ligger en park tæt ved. Om søndagen kommer der mange studenter dertil for at øve sig i at tale engelsk. De går i grupper på 4-5 og prøver, om de kan finde nogle udlændinge at tale med. De studenter, vi mødte, havde fået til opgave at finde en udlænding, forære vedkommende en traditionel stråhat og få vedkommende til at skrive "I love Ho Chi Minh City på hatten, hvorefter der skulle tages billede af alle. En meget moderne og effektiv måde at øve et fremmedsprog på. Houng havde bestilt bord til os på restaurant. Hun og familien var inviteret til at spise sammen med os. Houng, Hop, Thang og Trang. Houng inviterede os til at spise i deres hjem næste dag.

Her er den tank som kørte igennem muren til præsidentpaladset 30/4-75. Udstillet ved det gamle præsidentpalads

Samme tank nu med danskere på billedet
Præsident palads indtil 1975

Fra facebook Spisning på restaurant

Mandag 20 april
Meget tidligt op - 05.30 - morgenmad og så afgang til Cu Chi tunnelerne. Godt at vi var tidligt af sted i vores store taxa med aircondition. Der var nemlig meget få besøgende, da vi ankom - og mange da vi tog videre. Vi startede med en videofilm, som handlede om baggrunden for, hvorfor de lokale havde bygget tunnellerne. Landsbybeboerne var startet under franskmændenes styre og havde udbygget dem under "Amerikanerkrigen". Der er ca. 250 km tunnel. Alle fra vores generation kan huske Vietnamkrigen - Amerikanerkrigen - så det var meget interessant også at høre den vietnamesiske vinkel på det, der skete. Guerillakrigerne i dette område var så effektive, at amerikanerne greb til at smide "agent orange" ud over hele området for at forsøge at afløve det, så de bedre kunne forudse, hvor hvor frihedskæmperne opholdt sig. Desværre lider også næste generation under de genskader, som giften bevirkede blandt de lokale. Mange børn i området bliver født døve. Også blandt de amerikanske soldater kom nogle hjem med genskader. Vi havde et stramt program, for vi skulle være i Tay Ninh kl. 12 for at overvære den religiøse ceremoni - en slags indmarch - et farverigt skue. Religionen hedder Cao Dai og er en blanding af hinduisme, buddhisme og kristendom. Cai Dai er en meditationsreligion. Efter besøget i Templet/kirken var det tid til frokost. På vejen til spisestedet så vi mange gummiplantager. På hjemvejen fik vi chaufføren til at stoppe ved et stort moderne supermarked, hvor vi kunne proviantere til togturen. Afgang med toget kl. 20.00. Vi har luksuskøjer. Ankomst i Da Nang kl. 14.00 - nye eventyr venter!
Cu Chi

De troende mødes hver dag kl. 12 i Cao Dai - templet til ceremoni og meditation.

Tay Ninh Cao Dai

Cao Dai

Fra Facebook Flot Middag hos Vân Huong Duong, der er Thuys søster.