Halong Bay
indhold
SaigonNha TrangHoi AnHueHanoiSa Pa/Bac HaHalong BayHanoi igen

Tirsdag 26/9
Afrejse til Cat Ba over Halong Bay. Vi kom afsted i rette tid. På vej til Halong Bay havde vi en pause ved et handikap center. Her sidder mange unge piger og drenge, som laver vægmotiver. Mange er hørehæmmede, og der kan også være andre handikap. De fleste hørehæmmede er anden generation. USA smed orange napalm bomber over mange steder i NordVietnam. Denne orangegift slår igennem i næste generation. En af disse piger Oanh har været på dette center. Hun er meget hørehæmmet.
Oanh

På grund af forældrenes lave indkomst har Oanh aldrig modtaget undervisning og kan derfor ikke skrive og læse. Det har jeg gjort noget ved, idet hun er blevet sendt på en skole fra 20.8-2006, så hun kan lære at skrive og læse og lære noget om computer-internet. Hun er nu 22 år og skal gå i skole i 5 år. Hendes søster Hang hjælper hende. Disse to piger havde vi med fra Sao Do. De ventede ved skolen, og de tager med på vores Cat Ba tur. Efter ankomst til Halong Bay, kunne vi straks gå ombord på skibet. Vi fik en dejlig frokost ombord og besøgte senere en drypstenshule. Vi fik en smuk sejlads, selv om vejret ikke var det bedste.
På vej til Cat Ba

Til middag delte vi os. Gorm, Ole og Hanne spiste på land, mens Lone, Hang, Oanh, Khao og jeg sejlede ud til en restaurant på vandet. Her fik vi krapper og kæmpe rejer og Cat fisk. Et yderst lækkert måltid. Vi fik te og kaffe på en australsk restaurant. I morgen er der vandretur. Lone, Hang, Oanh og jeg vil tage til stranden kl. 5.30.

Onsdag 27/9
Det blev en god strandtur. Jeg kan mærke på Oanh og Hang, at det er en stor oplevelse at være med.
Oanh og hendes søster Hang

Nu er det også gået i orden med skolen, som Oanh er startet på sidst i august. Hun bor sammen med søsteren. De skal selv sørge for mad. Efter vores strandtur fik vi morgenmad kl. 8.00. Bilen, der skulle køre os til starten på vandreturen, var lidt forsinket. Vi kører i bil ud i bjergene for at få så spændende en tur som muligt. Det er en tur, som alle kan klare. Første halvdel af turen går vi på små stier i et spændende afvekslende terræn. Vi kommer frem til en hytte, hvor vi køber forfriskninger: øl, vand og melon grape. Anden halvdel af turen går vi på asfalteret vej. Vi startede vandreturen kl. 8.40 og var fremme ved vores båd kl. 11.35. Vi blev roet ud til vores skib i 2 omgange. Vi fik en dejlig frokost. Der var mange retter at vælge imellem. Næste stop var en lille ø med en god strand. Øen hedder abeøen, da der er mange aber. Denne gang så vi ingen aber.
Husbåde

Efter en god svømmetur sejlede vi tilbage til Cat Ba, så alle kunne hvile ud, sove, gå på bytur, købe ind eller andet. Man kan også sidde på terrassen og se ud over havnen.
Havnen i Cat Ba

Middag kl. 20.00. Vi spiste på en australsk restaurant meget tæt på vores hotel. Alle var trætte, så der var ingen, der gik bytur.

Torsdag 28/9
Sidste dag i Cat Ba. Vi skal til Halong Bay og Hanoi. Det bliver en flot sejlads med høj blå himmel, så der kan tages mange flotte billeder.
Afrejse fra Cat Ba

Cat Ba
Flere billeder fra Halong Bay

Vi kørte fra hotellet kl. 8.00. Der er ca. 20 km ned til skibet. Det blev en utrolig flot sejlads. Høj blå himmel, en frisk blå himmel og en let brise. Vi havde et enkelt badestop, inden vi var fremme i Halong Bay, hvor vi også fik frokost. På vej til Hanoi havde vi stop ved en keramikfabrik, og dernæst skulle Oanh sættes af. Vi fik middag på Little Hanoi. Her var vores guide med samt Mat, som er gift med Khao.