Hanoi
SaigonNha TrangHoi AnHueHanoiSa Pa/Bac HaHalong BayHanoi igen

Mandag 18/9
Kl.5.00 var vi i Hanoi med tog. Det var tidligt, så jeg havde forberedt alle på, at vi først ville få værelserne kl. 12.00. Men det utrolige skete, vi fik alle rum kl. 05.00 om morgenen. Nu kunne alle pakke ud, og måske sove. Kl. 08.00 lavede jeg en lille rundtur omkring det sted vi bor og omkring Hoa Kim søen. Der er mange indtryk, som skal bearbejdes. Kl. 09.00 cyklede vi rundt i byen.
Gade i Hanoi

Hanne og Ole blev hjemme. Ole har lidt problemer med maven. Vi håber, at det går bedre i morgen. Lone, Gorm og jeg cyklede rundt. Jeg syntes, at det gik rigtig godt. Vi spiste frokost på Little Hanoi. Nu lavede alle noget forskelligt hele eftermiddagen. Jeg skulle tale med Luc, som står for turen nord på. Thuy havde meldt sin ankomst kl. 07.00 om aftenen. Hun tager med os i morgen.
Thuy er pakket ind for at beskytte sig mod solen

Vi spiste på tagterrassen, et billigt godt madsted.

Tirsdag 19/9
I dag er planen at se mausoleet for Ho Chi Minh og derefter det gamle universitet og måske kunstmuseet og Hanoi Zoo. Vi startede med mausoleet. Når man er i Hanoi, skal man se Ho Chi Minh.
Ho Chi Minh mausolæum
Mere om Ho Chi Minh
Ho Chi Minhs bolig i baggrunden

Herefter så vi præsidentpladset. Det er den store gule okker farvede bygning. Vi så også Ho Chi Minhs to biler. Vi fik et kig på hans private bolig med æresvagt. Det er en flot beskeden bolig. Der er altid mange mennesker. Denne gang var der flere hundrede børnehavebørn. Herefter så vi den et benede pagode.
Den en benede pagode

Den en benede pagode er bygget 1049 af kejser Ly Thai Tong. Pagoden ligner en lotusblomst og er en tak for, at han fik en søn.

Vi sluttede af med Ho Chi Minhs museum, som er et flot museum. Vi kørte til det gamle universitet, som benyttes som Litteraturmuseum. Det er et gammelt universitet, som startede 300 år før Københavns universitet. Mange studerende, kommer her for at finde hvile i studierne, eller kommer her lige før eksamen.
Ho Chi Minh museum
Litteraturmusæet

Traditionen er, at man løber fra skildpadde til skildpadde og klapper deres hoved. Det giver styrke. Det gør det vel også, hvis man troer på det. Thuy gav en demonstration på det. Vi hørte musik spillet af piger fra musikkonservatoriet. Vi skulle have set kunstmuseet, men ventede med det, for i stedet at køre til Hanoi Zoo. Det var en lang vej. Vi fik vædske i Zoo. Her inviterede Thuy os til at spise i hendes hjem, idet det lå tæt på Hanoi Zoo. Man kan måske diskutere om det lå tæt på for det syntes langt væk. Zoo var ikke en af de store oplevelser. På vej til Thus hjem handlede vi frokost i et supermarked. Vi så Thuys hjem og hilste på hendes forældre.
Thuy's far og gruppen

Thuy fulgte os tilbage til hotellet. Hun var meget træt, så hun kørte hjem for at sove. Nu håber jeg, at hun bliver frisk til i aften, hvor vi skal spise fint. Thuy var meget træt og kom forsent til vor spisning. Vi var ikke startet. Det blev igen et supermåltid med god mad i super omgivelser. Kaffen fik vi i bunden af søen.

Onsdag 20/9
Vi startede igen kl. 08.00. Denne gang gælder det: Det etnografiske museum. Vi skal på fredag se mange etniske grupper, så det var et passende tidspunkt at få en grundig gennemgang af disse folk. Ole, Hanne og Gorm tog en taxa. Lone og jeg cyklede. Det tog næsten sammetid at komme derud. Det ligger i den nordlige bydel. Det er et nyt museum, som er fra 1999, hvor jeg også besøgte det. Man kan få mange timer til at gå med at se de mange forskellige etniske grupper, deres dragter og levevis. Der er 56 forskellige etniske samfund i Vietnam. Nogle har eget sprog, men alle kan tale vietnamesisk. Uden for bygningen kan man se mange af deres huse. Vi får kun set nogle få af de etniske grupper. Rød Dzau, sort Moung, sort Dzau, Seie, Meu og Lao. De sidste 2 grupper lever længere væk fra Sa Pa, men kommer der ofte. I Bac Ha er det Flaver Moung, Bac Ha Dzau og Tay. På vej hjem købte Lone og jeg billetter til vanddukketeatret, som alle syntes var en oplevelse.
Vand dukketeatret

Middag havde vi på Hoa Sua, som vi kunne spadsere hen til. Vi fik alle forskellige retter. Mange benyttede chancen til at spise europæisk. Vi sluttede igen ved Hoa Kim søen med kaffe og mango juice.

Torsdag 21/9
I dag starter vi kl. 8.00 og kører til kunstmuseet. Gorm, Ole, Hanne tager taxa. Lone og jeg cykler. Det er et meget flot museum i 3 etager. Sidefløjen har etnisk kunst. Vi ser kunst fra hele Vietnams historie. Alle var glade for besøget.
Kunstmuseet

Ole, Hanne og Gorm vandrede ned til vestsøen. De ville så tage en taxa hjem til hotellet. Lone og jeg fortsatte vores planlagte tur, nemlig at cykle vestsøen rundt. Første stop en velbesøgt pagode. Her må komme utrolig mange mennesker. Der er mindst 20 restaurationer på vej derud. De er der kun på grund af pagoden. Der var så mange mennesker, så Lone fik et godt ndtryk af vietnamesernes måde at ofre på. Et eksempel: Man tager en rund bakke og tager noget frugt, et par øl og sætter det på bakken sammen med nogle kogte æg, alt kan bruges, sammen med røgelspinde og blomster. Når alt er arrangeret, sætter man bakken på alteret. Står og mediterer i ca. 10 min. Som eksempel: Jeg håber snart, at jeg vil møde min kommende ægtemand, at jeg vil få et langt lykkeligt liv. Det kunne være meget andet. Når man har mediteret længe nok, går man ud af pagoden og sætter sig og taler med venner og hygger sig. Efter en tid måske 1 time henter man sin bakke. Hvis man er på udflugt, spiser man det, som er på bakken. Det der ikke er spiseligt, som pagode penge, flag, røgelspinde og blomster bliver brændt i en speciel ovn. Disse ting kan ikke bruges to gange. Hvis man ikke er på udflugt, tager man de ting, som kan spises med hjem. Vi cyklede videre og havde et enkelt stop i toppen af søen. Lone følger fantastisk godt med, og jeg behøver ikke at se, hvor hun er. Hun puster mig i nakken. Lone har hurtigt lært at læse den vietnamesiske cykelkultur. Mange vil sige, at der ikke er noget system. Det vil jeg påstå, at der er i højgrad. Der er et system, men ikke som vores men et vietnamesisk. Der er prioritet. Der tages hensyn, og ingen hævder at have mest ret. Det kunne vi lære noget af. Lone og jeg var tilbage på hotellet kl. 12.32. Vi skulle spise frokost kl 13.00. Det blev kun til Lone og jeg + Thuy, som ankom. Eftermiddagen var lidt forskellig for alle. Ole og Hanne og måske også Gorm skulle på indkøb. Jeg skulle ud at købe et kabel til Thuys DVD. Jeg var også med hende på arbejde. Hun sælger varer til supermarkeder.
Thuy og hendes direktør

Vi havde 2 besøg. Efter disse salgsbesøg tog vi ud til Lenin parken, som er den største i Hanoi.
Lenin parken

Om aftenen spiste vi på Little Hanoi, hvor maden altid er god og velsmagende. I morgen skal vi tidlig op, idet vi skal til Sa Pa. Op kl. 4.00 og køre kl. 05.00. Der er langt til Sa Pa, som ligger tæt på den kinesiske grænse. I 2004 var der 100 års jubilæum. Det er et spændende sted med et specielt klima. Byen ligger i 1670 meters højde, så temperaturen er noget lavere end i Hanoi.