Saigon
SaigonNha TrangHoi AnHueHanoiSa Pa/Bac HaHalong BayHanoi igen

Torsdag 7/9
Vi kom godt afsted med Thai Airways TG0951. Det var en behagelig flyvetur til Bangkok. Vi var i Bangkok kl. 06.00 som planlagt.

Fredag 8/9
Efter ankomsten kl. 06.00 havde vi lidt besvær med at finde gaten. Den kom først langt senere op på skærmen. Thai havde flyttet afgangstidspunktet fra kl. 08.55 til 11.30. Det gav forsinkelser på ca. 2 timer. Men det var ellers ikke et stort problem. Det var et udmærket hotel Orient i Saigon, og billigere end det hotel vi plejer at benytte. Efter indkvartering tog vi en taxa til Genforeningsmuseet. Det er det gamle præsident palads, hvorfra Sydvietnam blev styret fra indtil 30 april 1975. Vi så den tank fra de nordvietnamesiske styrker, der kørte gennem porten til præsident paladset 30 april 1975.
Tidligere præsident palads

Vi har spist aftensmad på en restaurant, der var nabo til hotellet, hvor vi bor. Alle er enige om, at vi nu skal have sovet ud, så vi er friske i morgen tidlig. Det bliver en lang dag imorgen.

Lørdag 9/9
Vi skal op kl. 5.30, spise morgenmad kl. 06.15 og tager fra hotellet kl. 6.45. Først kører vi til Cu Chi tunnellerne, som altid er et besøg værd. Vi skal senest køre fra Cu Chi kl. 10.30.

Næste besøg er Tay Ninn. Her ligger den største kirke/tempel inden for Cao Dai. Det er en sammensmeltning af 3 religioner: Hinduisme, Kristendom og Buddhisme. Den prøver at bringe det bedste frem fra disse 3 religioner. Der er i Vietnam ca. 2 mill. tilhængere. Kirken/templet minder om en kirke i Disneyland. Præsterne har 3 farver tøj på: gul, blå og rød, som symbol på de 3 religioner. Taxaen kom præcis kl. 06.45. Det hotel vi har denne gang hotel Orient har en bedre beliggenhed end det hotel vi plejer at benytte. Det betød, at vi ikke havde så megen bykørsel. Vi kom hurtigere til Cu Chi end planlagt, så vi kunne nå mere. Cu Chi er altid spændende, selv om vi har været der mange gange.

Mere om Cu Chi
Cu Chi

Denne gang var Gorm, Lone og Ole kun med på det første stykke, hvor vi var nede og kravle i tunnellerne. Vi fik en grundig orientering i alle tunnellernes facetter. Det må også have været et helvede at være U.S. soldat. Vi havde stadig god tid til at nå til Tay Ninn for at se Cao Dai. Vi var der kl. 11.30. Vi så en en flot indmarch.
Cao Dai gudstjeneste
Mere om Cao Dai

Vi var der ca. 1/2 time og som noget ekstra tog vi til Nue Ban. Det er en forlystelsespark. Først kørte vi med et lille tog ud til en svævebane, som førte os op i et bjerg, hvor der var en stor flot udsigt. Vietnameserne fra Saigon tager på udflugt til dette sted. Vi tog alle Ole, Hanne, Gorm, Lone og Henning op på bjerget. Vi kunne nu komme ned af bjerget på 3 måder. Vi kunne gå, tage svævebanen ned eller køre på en lang rodelbane ned. Vi delte os. Ole og Hanne tog svævebanen. Gorm, Lone og jeg tog rodelbanen ned. Det var spændende. Klokken var blevet 14.30, så vi måtte køre mod Saigon. Vi var der kl. 16.00. Vi havde et værelse, hvor vi kunne tage bad. Ole og Hanne badede først. De skulle ud og bestille bord, og de fandt en fin restaurant, hvor vi spiste kl. 20.00. De serverede en velsmagende middag, som Gorm havde bestilt. Ole og Hanne havde kun fundet restauranten. Vi fik en dejlig rødvin til maden. Kl. 22.00 var der afgang til banegården. Houng og Hop kom og hilste af, men tog også med på banegården. De kørte på motorcykel. Vi fik os indkvarteret i toget. Alle kunne være i samme kabine.
Houngs 2 børn Thang og Trang og svigerforældre
Vi faldt til ro og delte 5 øl. Vi lavede cappuchino og te og havde det sjovt lige til vi skulle sove. Ole og Lone gik til ro først. Ole i midten, Gorm og jeg i bunden.