Saigon
CambodiaSaigonHoi AnHueHanoiSa Pa/Bac HaMai ChauHanoi 2 Hua Lu Hanoi 3 Cat BaBangkok

Onsdag 12/9
Vi skal på tur i dag. Efter en god morgenmad kørte vi fra hotellet kl. 7.00. Første stop var Cu Chi. Vi var der kl. 8.30. Området var blevet noget større, man prøver at genopleve stemningen fra dengang, der var krig. Det er lavet museumsmæssigt. Der var opført landarbejderboliger, skoler, hospital, marker, bøndernes beskyttelsesrum og meget andet. Når det er gennemgået, ser vi tunnellerne. Alle var nede og kravle, store som små.
Cu Chi

Mere om Cu Chi

Vi så også en nedgang fra dengang, huller på 30 x 40 cm godt skjult i skovbunden. Vores guide kunne selvfølgelig kravle ned, det kunne Jørgen også. Han kravlede ikke kun ned, han kom også op et andet sted 10 m fra nedgangen. Næste stop Cao Dai i Tay Ninh. Vi kørte ca. 1 ½ time, så vi var fremme i god tid. Så var der god tid til at gå lidt rundt, før ceremonien begynder kl. 12.00. Cao Dai er en religiøs sekt, en sammensmeltning af de 3 religioner hinduisme, buddhisme og kristendom.
Cao Dai gudstjeneste
Mere om Cao Dai

Deres kirke/tempel ligner en kirke fra Disneyland. Menigheden er klædt i hvidt. Præsterne har forskelligt farvede dragter på – gul, blå og rød som et symbol på de 3 religioner. Til ceremonien er der mange musikere, ca 10 til 30 sangere. Et farverigt skue. Nu skal vi have frokost. Jeg havde ikke visitkortet med fra sidste gang, men var heldig at rende ind i den samme restaurant. Værtinden har en datter, som er dansk gift. Vi fik en dejlig frokostmenu. Ved desserten (frugten) sang værtinden for os – en farverig dame. Vi var tilbage på hotellet kl. 15.42. I aften skal vi spise hos Hoang. Det er Thuys storesøster.
Hoang som er Thuy's søster

Jeg har købt en flot orkideplante fra os alle. Nogle af gæsterne hvilede sig, andre købte ind. Ole ville have massage, det kan man få mange steder, så han var fornuftig, at spørge i receptionen, hvor han kunne få det, så han tog en taxi. Da han kørte med taxaen, havde han glemt stedets navn. Det var jo ikke så godt. Da han havde kørt rundt en time, fandt taxaen et andet sted, som var godt. Da han skulle hjem med taxaen, havde han glemt hotellets navn. Han kom hjem langt om længe. Vi var inviteret til middag hos Hoang, en flot middag. Familien løb rundt omkring os for at servicere. Masser af god mad og øl, en flot dag, som vi slutter på mit værelse med cappuccino, whisky, gin/vand eller rom og cola.
I morgen en ny spændende tur.

Torsdag 13/9
Vi var på tur til Saigon. Vi startede med det gamle Præsidentpalads, som er museum og som hedder Independent Palads. De to tanks som kørte gennem gitterporten i 1975 og afsluttede krigen, står ved indgangen.
Tidligere præsident palads

Vi havde en god guide, som fortalte meget og som havde humoristisk sans. Det var en spændende oplevelse, som sluttede med en video fra tiden før 1975. En 2 ½ times spændende oplevelse, hvor videoen varede ½ time. Nu kørte vi til Dam Sun Park, som er en tivolipark. Vi fik frokost på en hyggelig restaurant med velsmagende mad. Vi prøvede pariserhjulet og en togbane som kørte på skinner 15 m over parken. Kl. 14 kørte vi tilbage til hotellet. Man bruger lang tid på transport, da der er meget trafik. Vi skiftes nu til af tage bad. Vi har værelserne til, vi skal på banegården kl. 22.00. Toget kører kl. 23.00. Der var seks, som skulle have massage. Ole, Sonja, Henriette, Hans Peder, Bodil og jeg. De tre andre hvilede sig. Kl. 19.30 gik vi ud for at spise. Vi blev installeret i toget i 3 kupeer og hyggede os til kl. 01.00.