Sa Pa m.v.
CambodiaSaigonHoi AnHueHanoiMai ChauHanoi igenHalong BaySa Pa/Bac HaCatBaBangkok
Sa Pa/Bac Ha

Fredag 6/4

Tidlig op og afsted kl. 05.00 om morgenen. Det er en smuk tur og landskabet er utrolig varieret. Nu har jeg taget turen mange gange, men det er en lang tur. Vi spiste frokost undervejs og var først fremme kl. 17.40. Jeg kontaktede Phung Dung på markedet. Hun fik tøj fra Danmark. Vi skal spise frokost der lørdag.
Thai famile der fik tøj

Lan kontaktede mig på hotellet. Vi skal besøge hendes hjem lørdag eftermiddag. Middagen indtog vi på restaurant Mimose. Det er jo blevet noget andet end når der er en gruppe med.
Thuy sneglespisning i Sa Pa
Thuy og hendes mor

Lørdag 7/4

Guiden Khao og jeg besøger kl. 06.30 en kostskole for etnisk minoriteter.
Khao og Thuyen

Her er sort Mong, rød Dzau, Seig Meo samt andre. Kl. 08.00 kører vi til en rød Dzao landsby, som jeg har lovet.

Rød Dzaos

Det bliver kun et kort besøg. Det blev en utrolig smuk tur op af bjerget. Her er en fantastisk udsigt over Sa Pa by og man kan også se det største bjerg i det nordlige Vietnam 3150 meter. Sa Pa ligger i 1700 meters højde med et behageligt klima. Vi spiste frokost på markedet hos Phung Dung og Luyen. Phung Dung er en af de piger jeg hjælper. Hun er 15 år.
Luyen og Phung dung i Sa Pa

Efter frokost besøgte vi en sort Mong landsby.
Sa Pa Sort Mong

Den ligger på en bjergskråning. Ja det gør næsten alt her i Sa Pa. Denne tur går ned ad hele tiden. Når vi når bunden, står der motorcykler, som fører os op til Sa Pa igen. På denne tur havde vi Lan og Lans veninde med. Hun er Mong.
Lan

Jeg havde aftalt med Lan, at vi skulle se hendes hus og landsby. Det er en anden etnisk minoritet Seig. En spændende tur ned ad bjerget ca. 20 km på små næsten ufremkommelige veje 4 km af vejen. Det er en smuk tur, hvor selve turen er alle pengene værd. Lan har fået en boyfriend, men kan fortsætte på highskole. Hun vil gerne på universitetet. Vi spiste midt i byen. Herefter gik vi på Loving marked, som altid er spændende. Her er mange unge fra universitetet i Hanoi. Det er nærmest dem, som har overtaget Loving marked, fra de etniske grupper.
Marked

Søndag 8/4

Vi skal til Bac Ha og starter kl. 06.30 med morgenmad kl. 06.00. Vejret er desværre ikke så godt, lidt regn og disset. Det plejer at klare op, når vi når igennem Lao Cai. Desværre var der ingen opklaring idag. Vi var fremme i Bac Ha kl. 10.45, hvor vi straks gik på marked. Det er ved at blive renoveret. De gamle bygninger er revet ned, så indtil der kommer noget nyt, er det store telte. Ellers er markedet, som det plejer at være. Her er utrolig mange sælgere og købere. De fleste Flaver Mong, Bac Ha Dzau og enkelte Tay. Markedet er blevet meget større.
Flaver Mong

Flaver Mong og andre kommer mere end 25 km væk for at faldbyde deres vare. Det er en forlystelsernes dag og der er mange spisesteder. Jeg købte nogle tasker, som er populærer derhjemme. Kl. 12.00 fik vi frokost. Derefter havde vi en puse til kl. 15.00, hvor vi skal på bjergvandring. Vi skal besøge en spillemand, Mr. Ho. Hans søn tog med os.
Spillemand Ho

Mr.Ho's svigerdatter og barnebarn

Faderen havde været på markedet. Han fandt hjem via sin hest, som han holdt i halen. Hesten vidste godt, hvor han boede. Da vi kom, sov han rusen ud. Sådan kan det gå med al den korn whisky. Da vejret ikke var så godt, var det vanskelig vej op. Det bliver bedre, når de får lavet en sten vej. De er allerede ved at lave den. Det er første gang, at jeg har haft dårlig vejr, både i Sa Pa og nu i Bac Ha. Når man kommer her og der og altid er der sol, kan man slet ikke forstille sig at det kan være andet. Vi går faktisk rundt og fryser lidt. Vi spiste på hotellet.

Mandag 9/4

Sidste dag i Bac Ha. Vi skal besøge 2 etniske skoler, som jeg har besøgt hvert år.

Skole besøg i Bac Ha

Vejret er ikke godt her til morgen. Først kl. 10.00 var der sol. Det var første gang at jeg besøgte 2 nybyggede skoler. Det var meget flotte skoler og en god børnehave. Sidste gang var der undervisning i træbarakker. Skolens leder bød mig velkommen. Sidste år blev der sponsoreret en skoletromme. Det var et ønske, som vi opfyldte. Herefter besøgte vi en børnehave, der også havde fået nye lokaler. Derudover besøgte vi en skole for de mindste, alt var nybygget. Det er skoler og børnehaver for etniske minoriteter. Sidste besøg var en stor børnehave midt i Bac Ha. Det var underligt at komme her alene. Vi spiste frokost på en speciel vietnamesisk restaurant. Det var også en speciel oplevelse. Kl. 15.00 besøgte vi en famile, som jeg lærte at kende i 2000. Jeg har besøgt dem siden. Det er en Tay familie. Vi tog nogle gode billeder af familien. Igen en klæbrig klatretur, selv om vejret var blevet bedre. Det er jo ikke alle veje, som har asfalt eller sten. Så når der er rigtig fugtigt bliver det let et mudderbad. Sidste aftensmåltid i Bac Ha. Det blev meget vietnamesisk, men det klarede jeg nok. Havde gruppen været med, havde jeg aldrig godkendt det.
Fod massage i Bac Ha

Tirsdag 10/4

Afrejse fra Bac Ha. Det er stadig halv dårlig vejr. Det bliver rart at blive forenet med gruppen igen. Vi tog afsted kl. 06.00 om morgenen. Vi fulgte Chay floden, som udspringer i Kina. Ja vi fulgte den lige til den løb ud i den røde flod, som løber igennem Hanoi. Vi var først fremme i Hanoi kl. 17.30. Middag på Little Hanoi.