Hue
CambodiaSaigonHoi AnHueHanoiMai ChauHanoi igenHalong BaySa Pa/Bac HaCatBaBangkok

Fredag 23/3
Et festligt morgen farvel. Der var mødt utrolig mange venner op, så det blev et gribende farvel. Vi kørte fra Hai Yen kl. 08.00. Jeg havde aftalt at mødes med Tuyen i Da Nang. Vi besøgte hans hjem og tradionen tro skulle vi spise. Tuyens kone, Phung og hendes lille søster og en dame mere havde lavet mad. Tuyen og Phung har 2 børn. De har 1 dreng og en næsten ny pige, som er 3 måneder gammel. Huset, som de boer i, ligger ved et lille marked. Han har næsten bygget et nyt hus. Tuyen er indenfor rejsebranchen, Vi spiste frokost tidligt d.v.s. allerede kl. 10.00. Vi har et stort program. Vi kørte fra Tuyen kl. 11.30. Inden vi nåede Hue passerede vi Havanpasset. Der var desværre lidt tåget. På grund af de mange sælgere holdt vi kun et kort stop. Der blev da også købt noget. Vi nåede Hue og Hoa Hong Hotel kl. 13.50. Kl. 15.00 startede vi vores tur. Men først skulle vi bestille 8 cykler og lave aftale om båden. Efter mange år med dårligere cykler har vi nu meget moderne cykler med mange gear. Desværre er der ikke cykelkurv på cyklerne. Vi cyklede først til Kongepaladset. Vi havde her en rundtur og dernæst cyklede vi til det lokale marked. Her kan man næsten købe alt. Vi havde kun afsat 45 min. Tilbage til Hoa Hong hotel. Nu skulle alle have massage, så vi måtte dele os på 2 steder, så alle kunne få massage. Anh og hans venner en ung mand og 2 piger gik et sted hen og resten det andet sted. Det viste sig at være en stor gevinst for os at have dem med. Når musikken holdt op tog de over. Men først da vi ankom til restauranten skulle vi have mandarin tøj på. Vi skulle have valgt en kejser og kejserinde. Det blev Ulla og Jan.
Ulla og Jan

Vi fik nu 10 spændende retter. Anh og hans venner kunne synge. De gav nogle fantastiske numre. Det var en gevinst at have dem med.
Piger fra Musikkonservatoriet.
Fest i Hue

Vi sluttede på Ulla og Jans værelse med cappuccino.

Lørdag 24/3

Cykel og bådtur. Vi cyklede fra hotellet kl. 08.00. Vi havde bestilt en båd til at sejle op af Duftenesflod. Vi havde en båd til os og en til cyklerne.
Båd folk på Duftenes flod

Første stop Ten Mu pagoden. En meget berømt pagode, som er ved at blive restaureret. Det var fra den pagode at en munk kørte i sin bil fra Hue til Saigon og gik ud på præsidentpaladsets plads og hældte benzin over sig og brændte sig selv til døde i protest mod præsident Diems overgreb på budhister. Det blev et vendepunkt i krigen. Aaret var 1963. Billedet af munken som brændte gik hele verden over. Folkeopinionen var imod krigen. USA blev nød til at skifte Diem ud med en general. Ten Mu pagoden er et fredfyldt sted. Her kan man nemt meditere. Den danske forfatter Carsten Jensen har skrevet meget om Vietnam og Ten Mu Pagoden.
Tien Mu pagoden
Mere om Ten Mu pagoden

Vi sejlede videre til Ming Mangs mausoleum. En magtfuld kejser med over 100 koner og tilsvarende børn. Det er vel det flotteste mausoleum i Vietnam. Det blev påbegyndt 1840 et år før Ming Mangs død og fuldført 1843. Det ligger i en park, hvor mange vietnamesere holder pause og spiser deres medbragte mad. Et rigtigt udflugts mål.
Ming Mang mausoleet

Mere om Ming Mang
Der blev handlet livligt ind på båden. Næste stop er Khai Dinhs mausoleum. Et helt andet mausoleum. Det blev fuldført 1931. Hvor Ming Mangs mausoleum var omgivet af en stor park med mange grønne områder, så var Khai Dinhs mausoleum en stor sten masse på toppen af en bakke, hvor der er mange trin op. Imponerende på en helt anden måde. Huset på toppen indeholdt mange flotte musaikker.

Mere om Khai Dinh
Khai Dinhs mausoleet

Nu var klokken blevet 12.30. Det var tid til frokost. Besætningen på båden vi sejlede med havde lavet mad. Der var dækket bord. En dejlig frokost men vi havde ikke den store sult. Vi kørte nu tilbage til hotellet. Det gik stærkt med de gode cykler. Jeg tror at der var mange der tog en lille lur og andre vandrede lidt rundt i byen. Vi mødes først igen kl. 20.00 til middag. Vi spiste på en god restaurant tæt ved hotellet. Aftenen sluttede på Lottes værelse med kaffe, cappuccino, gin og tonic.

Søndag 25/3

Denne dag er fridag. Alle laver noget forskelligt. Anh kom kl. 8.30. Han ville vise mig byen. Først hans universitet og så en rundtur i den gamle by inden citadettet.
Kongebyen
Billeder fra Royal Palace og Citadellet

Herefter så vi den nye bydel med den store Katolske kirke. Vi kørte nu hen til de de døves restaurant, som er anbefalet af Lonely Planet. Anh ville gerne fotografere ved Ten Mu Pagoden, så vi kørte nu de 5 km ud til den. Derefter hen til hotellet, for det kunne være rart med et bad. Jeg var den første. Nu har alle været i bad. Vi venter kun på at klokken skulle blive 15.15, for så kører vi til banegården. Toget går kl. 15.51, hvis det ellers kommer rettidig. Toget kommer fra Saigon. Det kan være forsinket. 11 cykeltaxaer kører os til banegården. En til hver af os og 3 til bagagen. Vi blev godt installeret i toget. Stemningen var i top. Vi blandede cappuccino med whisky, gin og tonic. Der blev taget mange billeder. Ulla førte an i løjerne. Vi vidste at maden ikke var så god på toget, så der var provianteret til togturen. Vi gik tidlig til ro. Allerede kl. 22.00. Efter planen skulle vi være i Hanoi kl. 04.00 om morgenen.