Hanoi 3
CambodiaSaigonHoi AnHueHanoiMai ChauHanoi igenSa Pa/Bac Ha Hanoi 3 CatBa Afslutning

Mandag 3 maj
Vi ankom tidlig morgen til Hanoi kl. 04.30. Værelserne fik vi med det samme. Efter morgenmad kom Kien Anh og hentede os. Vi besøgte VN Design hjemmeværksteder ca 20 km uden for Hanoi. Denne produktion er støttet af Danida og er et spændende besøg. Vi så selve produktionen hvilket virker meget imponerende. Dir Thang havde travlt, da han skulle rejse til Kina næste dag. Kien Anh tog sig godt af os. Vi spiste frokost i landsbyen, en dejlig frokost. Var var tilbage på hotellet kl. 13.00, De fleste sov lidt og andre gik turer. Da vi tog fra Lao Cai havde vi fået en togbillet til Diem. Men vi kunne ikke finde hende på banegården i Hanoi. Hun havde fundet hotellet og sov til ud på eftermiddagen. Kl. 19.00 kom Thuys mand Hien og hentede os. Taxaen var måske lidt lille til 9 personer men det gik. Vi havde middag hos Thu, som er søster til Thuy. Vi var 8, 5 danske og Sy, My og Diem. Mon Thu havde inviteret flere gæster. En dame og hendes mand + 3 børn og en arbejds kollega til Thus mand kom også. Lidt senere kom Khoa og Man og lille Chau. Det var en god hyggelig middag. Der blev serveret øl og vodka. Nu gælder det en lang cykeltur i morgen.
Fabrik VD-design ved Kien Anh Pagode samme sted
Fabrik VD-design ved Kien AnhPagode samme sted

Ældre dame i pagode

Tirsdag 4 maj
Vi kørte fra hotellet kl. 8.00. Første stop var musæet for kunst. Vi lavede en hurtig gennemgang på 1 time. Derefter en cykeltur Vestsøen rundt "To Tay". Sy, My, Diem og jeg cyklede på cykel. Benno, Gerda,Sten og Jette var på motorcykel. Det kneb lidt for My og Diem at følge med, men det er også en lang tur ca. 15 km. Man kan i dag nætsten køre hele søen rundt på cykel eller motorcykel ved vandet. Der skulle bruges kræfter på cykel, da det blæste meget, men det var en køn god tur. Art museet for kunst gennem tiden var et virkelig besøg værd. Vi var tilbage på hotellet kl. 12.30 og spiste på tagrestauranten. Nu slappes der af. I aften spiser vi på Little Hanoi. Kien Anh og hendes 2 børn kommer og spiser med os. Nu skal vi hjem og pakke for i morgen skal vi afsted til Ninn Binh.

Diem og Henning

Onsdag 5 maj
Vi kørte fra hotellet kl. 7.00.Målet er et fiskerleje Kinga, som ligger nær Ninn Binh. Her kommer stort set ikke turister. Vi havde en flodtur op og ned ad floden. Vi spiste frokost i Kinga og derefter kørte vi til Hoa Luu. Her lå Vietnams første hovedstad i 968-1010. Hovedstaden flyttede siden til Hanoi under navnet Thang Long. Dette navn bruger mange stadig om Hanoi. Her styrede Kong Lee Vietnam . Khoa fortæller lidt om historien. Her er to meget berømte pagoder. Vi havde en flot sejltur i fiskerlejet Kinga. Der var et lille uheld med båden, så vi måtte hentes af en anden båd. Vi kørte nu til Tam Coc ca. 12 km. Det er her vi overnatter. Benno og Gerda var på motorcykel. Sy, My, Sten, Jette, Khoa samt jeg kørte på cykel. Der var en spændende tur i et utroligt smukt landskab. Det er Halong Bay på land. Diem var træt så hun tog bilen til Tam Coc. Vi spiste på hotellet og derefter hyggede vi os på terrassen.
Hoa Luu pagode Cykeltur fra Hoa Luu
Hoa Luu pagodeCykeltur fra Hoa Luu
Fra cykeltur

Torsdag 6 maj
Vi fik morgenmad på toppen af hotellet. Afgang til Nationalparken Cuc Phuong kl. 9.30. Jeg har aldrig været der, så forventningerne var store. For mig lidt skuffende. Nationalparken er enorm stor. Jeg havde forventet at se flere dyr i det fri. De aber vi så var meget spændende men var i indhegning. Vandreturen i parken var hård. Det skal gøres på en anden måde. Måske afgang fra hotel kl. 8.00 med vandretur, se aber og så frokost til sidst. Det skal gennemtænkes. Middag på hotellet.
Nationalparken Tusindårig træ
NationalparkenTusindårig træ

Fredag 7 maj
Efter morgenmad sejltur med små både med 2 i hver. Vi sejlede gennem 3 grotter. Der var mange at vinke til. Det er en meget populær sejllads. Vi sejlede 1 time ud og 1 time hjem på en af de smukkeste floder i Vietnam. Jeg købte orkider til familierne i Phu Cu. Frokost opå hotellet og afgang til Hung Yen, der er navnet på provinsen hvor landsbyen Phu Cu ligger. Vi besøgte min adoptivedatter Huy på 28 år. Hun bor sammen med sønnen Dan i hendes svigerforældres hus. Hun er skolelærer og hendes mand er ved militæret. Sejlturen på floden ved Tam Coc er en meget smuk tur, men udover det kan man blive helt euforisk af at se denne del af naturen. Jeg troer også at Carsten Jensen har sejlet denne tur før han skrev sin roman om Vietnam.
Huys barndomhjem i Phu Cu Vask tidlig morgen Tam Coc
Huys barndomhjem i Phu CuVask tidlig morgen Tam Coc
Bådsejlads gennem 3 grotter Tam Coc
Bådsejlads gennem 3 grotterTam Coc
Tam Coc

Videoklip fra Tam Coc. Højreklik evt.
Middagen i Huys barndomshjem var vellykket. De havde lavet mad hele dagen. Der var mange spændende ting. Vi drak vodka og en specielt helbredende snaps lavet på urter og slanger. Alt var timet så vi kunne være i Hanoi inden kl. 21.00. Vi var lidt trætte og er glade for en hviledag i morgen.

I landsbyen Phu Cu Tuan, Anh, Huy og Dan
I landsbyen Phu CuTuan, Anh, Huy og Dan
Hien søster til Huy

Lørdag 8 maj
Denne dag er sat af til afslapning. Så alle lavede noget for skelligt. Benno og Gerda handlede ind. Det samme gjorde Sten og Jette. Jeg besøgte Thu fra Mai Chau. Hun styrer hvid Thai gruppen i et center 20 km uden for Hanoi, hvor der er lavet et kulturcenter. der er bygget en gade, som skal forestille Hoi An. En lille landsby som Mai Chau, en landsby som i Sa Pa. Der er arbejdende værksteder og flere spisesteder. I hvid Thai landsbyen er der 2 forestillinger om dagen med dans og musik, som i Mai Chau. Thu står for vævning og styrer dansegruppen. Om aftenen tog vi en taxa til en fin slangerestaurant. Jette var ikke glad for det med slanger. Det har der været flere, som har haft samme syn på, på mine ture. Nogle bliver så ved hotellet. Hun kunne godt se at det var dumt at tage med, når der serveres en dyr middag, hvor hun alligevel ikke får noget at spise. Benno, Gerda og jeg sluttede på gadehjørnet også kaldt bachpackers hjørne. Her mødes folk fra alle nationer og taler om deres erfaringer på deres ture. Man sidder på en lille stol midt på gaden og der er en spændende atmosfære.
Thu administrerer et center uden for Hanoi Fugle til frokost
Thu administrerer et center uden for HanoiFugle til frokost
Dansepiger i center Dansepiger i center
Dansepiger i centerDansepiger i center

Slangerestaurant med snaps + galde + hjerte

Søndag 9 maj
Efter Morgenmad kørte vi til Army museet. Vi foretog en lille rundtur i Hanoi og er tilbage på hotellet kl. 12.15 til frokost og eftermiddagen er fri. Steen, Jette, Benno, Gerda, Sy og My tog en taxa. Vi startede med at se slaget om Dien Bin Pu fra 1954. Slaget hvor franskmændene led nederlag. Det var en spændende måde man viste slaget på med film og en stor slagmark på 25 * 10 meter og det hele var indtalt på engelsk. Derefter så vi slaget om Saigon i april 1975 i en ny sal. Det var godt at vi startede med forstillingerne for lidt senere var salen fyldt op med vietnamesere. Igen et spændende musæum. Gruppen kørte med taxa til en kafferestaurant ved Hoa Kiem søen. Jeg cyklede. Vi fik en øl ved søen. Vi bestemte os for en frokost restaurant, som var en fin restaurant med veslig mad og meget velsmagende. Efter frokost gik der igen indkøb i det. Kl. 18.00 kom Khoa og Man med deres datter Minh Chau. Vi var inviteret d til en smedemester Thang og hans hustru Hong. Thang har 18 mennesker beskæftiget i sin virksomhed. Vi fik et overdådigt måltid, men vi fik et chok, da vi kom ind , idet vi skulle side på gulvet. der blev hurtigt skaffet et bord til os mens vietnameserne sad på gulvet. I morgen afsted til Halong Bay og Cat Ba.