Cambodia
Contents
CambodiaSaigonHoi AnHueHanoiSa Pa m.v.Mai ChauHanoi 2Halong BayHanoi 3

Søndag 13/3
Vi landede i Bangkok kl 7.45. Vi skulle foerst med Bangkok Air kl 14.00. Saa der var god tid til at udforske lufthavnen. Bangkok Air havde et specielt rum til os med juice, kaffe og smaa ting til at spise. Vi fik en festlig modtagelse i lufthavnen. Sambath, Ratha og Sarun var moedt op med en velduftende blomsterkrans, det var et dejligt gensyn. Vi koerte til hotellet, alle skulle have et bad.
Vore venner ventede til vi var klar. Alle ville gerne have "blind massage " , saa vi vandrede ned af strandpromenaden, ca 1500 m.

Klik på nedenstående billede og få et større billede Rantha,Sambath og deres mor

Sambath og Henning

Da havde Sambath fundet et sted hvor vi kunne faa blind massage. Da alle havde faaet aeltet deres muskler, gik vi ud for at spise, alle 11 for 26 dollars, med drikkevarer. Der var nu mange som gerne ville se en seng. Man sover ikke meget i et fly. Vi aftalte at moedes kl 09.00 neaste dag, alle kom til tiden undtagen Villy og Henning, de sov saa godt.

Mandag 14/3
Efter et godt morgenmaaltid paa toppen af hotellet, med udsigt til Ton Le Sap floden og strandpromenaden. Sambath og hans familie var der kl 9.00. Vi koerte til Toul Sleng museet. Museet er et mindesmaerke over de draebte under de roede khmer, Pol Pot styret fra 75 -79, hvor over 2 millioner blev draebt. Vi saa de rum hvor fangerne blev tortureret. De rum hvor de boede, 2 x 2,20 m. Her var mange hundrede samlet, fangerne maatte ikke tale sammen. Alle fangerne blev fotograferet og registreret, mange af disse billeder var udstillet. Der var ogsaa taget billeder af forhoersmetoderne, som var ren tortur. Det goer indtryk at se et saadant museum. Cambodianerne viser det frem, til minde om en tid som aldrig maa komme igen. Efter besoeget fandt Ratha et sted hvor vi kunne spise frokost, hun valgte menuen med mange retter, 2 dollar pr person incl drikkevarer. Ikke langt derfra besoegte vi Tuar Tom Pong markedet, ogsaa kaldet det russiske marked, dog kun af folk fra vesten. Det er et stort marked med mange smaa gader, som
alle er overdaekket. Her kan man koebe neasten alt. Der blev ogsaa handlet en hel del. Vi koerte ud til The Killing Fields monument. Paa dette sted har man fundet over 8000 mennesker. Vi saa de mange grave, hvor der i mange af gravene har vaeret over 100 lig.

Killing Fields

Nu hviler der fred over stedet.
Sambath kom kl 19.00 og vi gik ud for at spise efter en gang "blind massage ". Vi fandt et spaendende sted til vores middag. Aftenen med maaltid loeb op i 16 dollar incl drikkevarer. Vi naaede ogsaa inden vi gik hjem, et lokalt frugt marked. Vi smagte mange forskellige frugter.

Tirsdag 15/3
Vi startede igen kl. 9.00 fra hotellet. Vi skulle besoege Ratha's skole, hvor hun underviste hver dag. Skolen ligger lige over floden, men der er langt til broerne.
Klik på nedenstående billede og få et større billede.
Rantha i sin skole
Ranthas skole
Skolens leder boed os velkommen, vi fik hver en kokosnoed som vi drak, mens vi hoerte Ratha fortaelle om skolen. Vi fik en grundig gennem gang af skolens drift. Skolelederen kunne ikke engelsk, saa Sambath og Ratha oversatte for ham. Vi saa ind i klasserne , men mest i Ratha's klasse .
Her sang eleverne for os. Ratha sagde, hvilken sang de ville synge, eleverne sang uden sangbog. De var fra 10 til 12 aar. Man kan maerke eleverne har respekt for laereren uden at de behoever at goere ret meget. Det var en stor oplevelse at gaa rundt blandt eleverne i deres frikvarter. Vi koerte nu ned for enden af vejen, hvor der var opfoert nye kultur huse. Huse som befolkningen bor i ude paa landet. Det ligger lige over for Royal Palace kun med floden imellem. Vi foretog en lille vandretur paa den anden side af floden. Vi koerte nu til en pagode midt i byen Wat Phoam. Den ligger paa en bakketop haevet over byen, ved denne pagode er der mange aber. Vi var blevet sultne, saa vi koerte ud til Sambath og hans familie som hvade inviteret os paa frokost. Her ventede et overdaadigt maaltid. Sambath og Ratha's soester havde ogsaa vaeret med til at lave maden. Huset ligger ved siden af moderens saa der var ikke saa langt at gaa. Der blev holdt tale for os. Anne Marie takkede familien for deres store gaestfrihed og det dejlige
maaltid. Og den hjaelpsomhed alle havde udfoert lige fra vi landede i Phnom Phen. Sambath fortalte om Cambodianernes kultur og skikke. Godt suppleret af Ratha. Vi havde en kort gennemgang af familiens hus til Hennings overraskelse var 70% af billederne hans. Vi koerte nu til vores hotel, gik videre til Royal Palace, her fortalte Sambath om de forskellige huse og deres indhold. Paa turen til kongepaladset havde vi Ratha aeldste soester og hendes mand med. Vi sluttede besoeget med musik og dans.
Kongepaladset

Klik på nedenstående billede og få et større billede,

Aftenen sluttede paa en restauration ved floden. Restauranten hed Prek Lap. (Hvis nogen har set Grand Palace i Bangkok minder det meget om det.) Igen et spaendende maaltid. Da vi kom loed det dyrt, men var ikke dyrere end andre steder. Der var mange til at betjene os.

Onsdag 16/3
Vi skulle tidligt op til morgenmad kl 6.00. Have pakket kuffert. Afgang fra hotel i 4 Tuk tuk til baaden som skulle sejle os til Siem Riep. Det var en lang tur, over 6 timer, men spaendende. Paa grund af for lidt vand i floden tog det lidt laengere tid. Vi fordrev tiden med at kontakte de andre passagerer samt veksle pladser. Neden under var det koeligt oven paa blaeste det friskt, men det var meget varmt 37 grader. Vi er ved at vaenne os til det. Paa grund af den manglende vandmaengde kunne baaden ikke sejle helt ind. 2 km fra land kom vi over i smaa baade med alle kufferterne. Stadig paa grund af manglende vand kunne de smaa baade ikke gaa indtil kysten. Der var lagt loese planker ca 10 m ud i floden, som vi balancerede vores kufferferter ud over til den ventende bil. Mahut fra Mandaley Inn ventede paa os. De foerste 2 km koerte vi paa den indtoerrede flodbund, saa vejen var mildest talt ikke helt jaevn, men en oplevelse. Vi blev installeret paa Mandaley Inn, vi havde lidt god tid, saa vi besluttede
at koere ud for at se solnedgangen over Anghor Vat. En spaendende tur. I aften skal vi ud og spise paa en meget lokal gaderestaurant.

Torsdag 17/3
Vi var oppe kl 5, og skulle besøge Angkor Wat. Det første vi så var solopgangen , og meningen var at vi skulle gaa op for at se den, men denne gang var den normale opstigning lukket. Istedet koerte vi til selve Angkor Wat.
Angkor
Vi var klar sammen med mange andre til at se solopgangen. Det blev mere og mere lyst og solen stod op kl 6.25. Den stod op bag de 5 taarne i Angkor Wat...fantastisk syn! Bare det at sidde eller staa sammen med andre fra alle nationer - og saa se solen langsomt stige til vejrs over et af de mest fantastiske bygningsvaerker i historien.
Solopgang over Angkor
Saa spiste vi morgen mad i Angkor, og besøgte herefter Angkor Thom, der betyder 'stor by'. Herinde findes baade kongepaladset med elefantkampene og Bayon-templet. Foerst saa vi templet som er i 3 etager. Vi havde en guide med fra Siem Reap, som hed Sophal, og hun var super dygtig til at fortaelle, saa selv Sambath fra Phnom Penh var imponeret.
Klik på nedenstående billede og få et større billede.
Guiden Sopal
Klik på nedenstående billede og få et større billede. Meget stejle trapper i Angkor Wat

Rundt om templet er der lange halvåbne gange eller gallerier med relieffer, som gengiver historier fra livet i omkring Angkor Wat - 80 % omhandler kampe og krige mod Siam, muslimer, kinesere etc., mens kun 20 % omhandler folks levevilkår. Sophal var meget rolig i alt hvad hun sagde og gjorde - selv da Louise var ved at vælte et tempel slappede hun helt af, mens vi andre var meget nervøse...Men en ruin mere eller mindre. Nu gik turen til kongepaladset - temperatuen var nu steget til 39 grader. Vi var nu paa stedet hvor de store elefantkampe fandt sted. Henning foreslog 'Buskampe' istedet, da der ikke laengere er nogle elefanter, men kun masser af busser.
Henning melder sig gerne som billetsælger. Derefter en lækker frokost i skyggen.
Derefter Ta Prom, som er det velkendte tempel med de kaempe traer og roedder - meget fascinerende. Disse kaempe traer mellem templet og ruinerne er et storslaaet syn.
Taphrom templet med træer

Erik valgte at gaa sine egne veje...han var ude for at se efter bygnings- og konstruktionsfejl, som kunne indskrives i historien. Pludselig var han vaek - alle ledte, men væk var han! Vi fandt ham under en palme sammen med en flok lokale musikanter ved vores startsted...Erik mente ikke at det var ham, der var blevet væk. Han vidste godt hvor han var...og det kan vi jo kun give ham ret i!
Sidste punkt paa programmet...det mest storslåede tempel i verden - Angkor Wat. Det er ligesaa stort som den forbudte by i Beijing, og der er gaaet ligeså mange sten til som i Keops pyramiden. Nu er blot stenene tilbage - alt træværk, sølv, guld og udsmykninger er væk, og alligevel er det imponerende. Alene billedgalleriet i nederste etage. 2 kilometers historie i 3 meters hoejde. Sophal gennemgik mange af reliefferne og billederne.
Sophal er 24 aar, taler fantastisk godt engelsk. Hun starter dagen kl 4 om morgenen og går paa skole for at laere japansk om aftenen. Vi inviterede hende med til vores sidste middag i Cambodia, hvor vi fik ikke mindre end 5 retter paa Hotel Mandalay Inn.