Halong Bay
Contents
CambodiaSaigonHoi AnHueHanoiSa Pa m.v.Mai ChauHanoi 2Halong BayHanoi 3

Mandag 11/4

Idag er det Anne Maries foedselsdag..hurra, hurra, hurra...og der blev sunget sang til morgenmaden. Hotelpersonalet sang ogsaa med og overrakte stor buket liljer - meget hyggeligt!
Vi skulle oprindeligt have vaeret koert kl 7 om morgenen, men pga Eriks uheld med det stjaalne pas, maatte vi lige runde ambassaden foerst, og kom foerst afsted kl. 10.
Paa vejen oestpaa besoegte vi foerst et lille vaeveri og handicapcenter, hvor der laves duge, vaevede billeder, malede billeder, der er systue og der saleges fin soelv og guld. Kunstnerne er handicappede og 2. generation af Agent Orange fra amerikakrigen. Boernene bor paa centeret i store sovesale...20 i hvert rum. Kl. 14 sejlede vi fra Halong Bay paa en baad som vi havde helt for os selv. Vi spiste meget laekker frokost ombord paa baaden. Paa turen var vi 8 danskere, Familien Thang, Hong, Kien og Thue samt Khao og Math. Paa vejen til Cat Ba stoppede vi ved en drypstenshule, som er kaempe stor. Vi stod af og vandrede gennem de forskelligerum.
Vi naaede ogsaa at bade fra baaden inden vi var fremme ved vores hotel paa Cat Ba kl .1830.
Klik på nedenstående billede og få et større billede. Udsigt i Cat Ba

Henning kontaktede straks James, som meldte groent lys til programmet naeste dag! James anviste et sted hvor vi skulle spise, men det var han nu ikke sa god til - der skete mange misforstaaelser. Her ser man naar forskellige kulturer moedes - det maa vi tage til efterretning. Dagen afsluttes paa hyggelig vis med whisky paa AM og Eriks terrasse.

Tirsdag 12/4

Idag skal vi paa trekkingtur og vi har vores lokale guide James med, som Henning har kendt i 7 aar. Han er opvokset i omraadet og kender alle de smaa stier rundt paa oen. Bjergvandring med James

Vi gik en flot trekkingtur, hvor alle kunne foelge med, og undervejs fortalte han om forskellige planter og hvad de kan bruges til. Vi saa planter for hovedpine, blodforstoerkning - og undervejs besoegte vi flere af James' venner. Den foerste var en biavler og her blev vi rigtig bevaertet med the, vand og oel, samt ikke mindst honning, som Mr. Thang senere viste nytten af!! Naeste stop var en landsby hvor alle koebte lidt drikkelse.
Vi vandrede ialt i 4 timer og kl. 1230 var vi fremme ved den baad som vi skulle sejle rundt med om eftermiddagen og hvor vi skulle spise frokost. For at komme ud til baaden roede kaptajnen ind til os i en flettet 'bambusbalje', som var blevet tjaeret udvendig...
På vej til frokost

Efter frokosten sejlede vi i store boelger til Monkey Island. Paa lang afstand kunne vi se aberne gaa paa stranden. Vi sejlede helt hen til stranden og gik fra borde paa en planke - 4 stykker hoppede i vandet og resten samlede skaller og sten.
Vi sejlede tilbage til Cat Ba, hvorefter vi koerte til James' hjem som ligger i en landsby ca. 2 k fra hotellet. Vi blev inviteret indenfor til oel, sodavand og frugt. Vi gik hjem og paa vejen gik et par stykker til frisoeren, hvor vi noed massage i nakke og hovedbund. Det tager ca. 1 time og Louise beretter om fuldstaendig rent haar, men til gengaeld filtret!!!
Om aftenen spiste vi paa en fiskerestaurant ude paa vandet. For at komme derud skulle vi hentes med en baad. Stedet er meget eksklusivt set med vietnamesiske oejne. Naar vi kommer ombord ser vi de levende fisk og skaldyr, som efter 10 minutters tid konsumeres ved bordet! Vi fik tigerrejser, kogt Catfish, stegt Catfish med groentsager og rejer, hvorefter vi sejlede tilbage til land og som saedvanlig fik kaffe og whisky inden sengetid.

Onsdag 13/4

Denne dag var beregnet til ren afslapning paa stranden - og det blev den ogsaa. Alle gik paa stranden i smaa grupper. Taet paa hotellet er der 3 strande, som er forbundet med hinanden via gangbroer, som haenger paa klippevaeggene ud over vandet. Meget flot og smukt syn at gaa fra den ene strand til den anden. Der er ca. 2 km mellem hver strand. Foerste strand er meget flot og helt nyindrettet i marts maaned, hvorimod de andre var under udbygning og forbedring. Det er tydeligt at der er godt gang i hotelbyggeriet etc. for turisterne. De fleste af os endte efter en lang spadseretur paa den foerste strand. Med os var familien Thang, Khao og Math, som rigtig hyggede sig ved vandet.
Klik på nedenstående billede og få et større billede.
Henning blandt venner

Vi laa i laekre droemmesenge under palmeparasoller og tjeneren serverede iskolde oel samt laekre frugtcocktails...ren luksus! Henning og familien Thang gik kl 13 til deres famoese krabbe- og fiskegilde. Ingen oel serveres, men til gengaeld er der riswhisky ad libitum...dambodjam!
Vi havde derefter en faelles aftalte om at dem der ville kunne moedes med James,hvor han ville vise os hans barndomsrute i junglen, naar han skulle tjene penge til sin mor ved at falede store traer og saelge det nede i byen. James hentede os paa knallerter, hvorefter vi koerte op til hans landsby, hvor turen startede. Vi skulle op paa et bjerg, hvor ingen turister kommer. Turen var utrolig spaendende og taet paa at vaere noget af en jungletur. James sprang op og ned i sine laksko, lyse bukser og fin skjorte for at hjaelpe os andre over klipper og gennem tilgroede usynlige stier. Alle fik sved paa panden undervejs...undtagen selvfoelgelig lige James, der hverken havde en draabe sved paa panden eller en lille rift paa arme eller ben! Imponerende.
Vi sluttede turen hjemme hos James sammen med hans hustru, som hentede tiltraengte oel og vand til os. Kl. 17 kom hans datter paa 10 aar hjem fra skole - hun hedder Thue og er en meget soed pige.
Middagen foregik i byen paa en restaurant ejet af en australier, som efter sigende for vild i junglen og moedte en vietnamesisk pige, og derefter aldrig kom videre. Meget laekker mad og hyggeligt sted.

Torsdag 14/4

Afrejse fra Cat Ba - det er helt fantastisk vejr og solen skinner. James er moedt op ved hotellet med en pose ananas til turen og for at sige farvel.

Klik på nedenstående billede og få et større billede. Afrejse fra Cat Ba
Havnen i Cat Ba

Vi saa nu turen fra Cat Ba til Halong Bay i solskin - hvilket er utrolig smukt. Vi havde et enkelt stop, hvor bikinien fik mulighed for at blive luftet. Efter sejlturen spiste vi frokost i Halong Bay sammen med alle de andre backpacker og turister i dette omraade. Paa vejen til Hanoi havde vi et stop paa en keramikfabrik - her arbejder Thu Has mor og soester, som vi hilste paa. Alle var godt traette da vi kom hjem til Hanoi, men efter et par timers afslapning var vi klar til at spise paa Hoa Sua. Det er en restaurantskole, som er startet af en fransk dame som oplaerte gadeboern fra Hanoi til at blive rigtig gode tjenere. Vi sluttede aftenen ved soen paa vores stamkaffecafe!