Hanoi
Contents
CambodiaSaigonHoi AnHueHanoiSa Pa m.v.Mai ChauHanoi 2Halong BayHanoi 3

Søndag 27/3

Toget ankom til Hanoi kl 5 om morgenen. Vi hyrede straks en taxa der koerte os til vores hotel. Vi fik udleveret et vaerelse hvor vi skiftede til at skifte toej og faa et bad. Damerne startede og imens naaede Erik og Henning at gaa soen rundt...saa fik vi bekraeftet myten om hvor lang tid det tager! Morgenmad paa hotellet og kl 730 kom Khao lidt forsinket. Han havde lejet en stor bil og der blev ringet efter Huy Hien og Huys onkel Tuyen, som kom paa motorcykel.

Klik på billedet og få et billede mere + en videosekvens
Huy med familie

Vi havde forinden faaet en email fra Huy om at der var problemer med de lokale myndigheder naar udlaendinge skal overnatte privat i landsbyen, saa hermed forsvandt vores natlogi, og vi blev indlogeret paa spartansk hotel i naerheden. Trods dette havde vi mange gode timer sammen med familien. Vi fik rigtig paaskefrokost med masser af oel og 'snaps' paa vietnamesisk vis. Slangesnaps og der blev virkelig skaalet og drukket 'Jambodjam' (til bunds)!!
Klik på nedenstående billede og få et større billede Frokost i Pku Ku 80 km fra Hanoi

Derefter gik vi med Khue en tur rundt i byen - han fortalte om aktiviteterne i landsbyen, den lokale, meget
flotte pagode osv. Han foreslog derefter at vi tog vores bil og koerte ud til en soe, hvor hejrene i skumringen i store maengder flyver til en lille oe, for at overnatte. Flot syn, naar de kommer i grupper og saetter sig i traerne - fint koblet med byfest lige ved flodkanten.
Da vi kom tilbage var det tid til middag, og der blev igen daekket op med masser af mad. Hertil blev der ikke sparet paa oel og snaps. Men menuen var nu udvidet ...ikke blot slangesnaos, men nu ogsaa snaps brygget paa vagtler proppet i flasken med fjer, ben og hvad man ellers selv kan taenke sig til...hmmm! De fleste kneb balderne sammen og drak til bunds paa hoeflig vis.
H.C. Andersens 'Nattergalen' blev igen brugt og vi fik Khao til at laese denop paa vietnamesisk. Familien fik efterfoelgende eventyret som Poul og Marie havde anskaffet. De kendte godt Mr. Andersen og syntes at billederne var meget flotte.
Klik på nedenstående billede og få et større billede.
I landsbyen Pku Ku

Naeste punkt var et par timers soevn paa hotellet.

Mandag 28/3

Fra hotellet i Hung Yen koerte vi til secondary-skolen hvor Huy arbejder som laerer i kemi og biologi. Skolen ligger ca. 50 km fra vores hotel af smaa veje og landsbyer.
Paa disse egne i Vietnam kommer der ingen turister, saa vi var helt tydeligt et saersyn. Ogsaa paa skolen, hvor vi foerst blev budt indenfor paa rektors kontor, hvor vi udleverede gaver. Efter at have talt med ham fik vi lov at gaa rundt og se undervisningen. Foerst matematik og derefter engelsk. Boernene sad meget paent indtil de fik frikvarter. Saa rejste de sig op og det rygtedes hurtigt at der var maerkelige mennesker i skolegaarden. Vi vinkede flittigt farvel og koerte til Ninh Binh provinsen, som er naboprovinsen til Hung Yen, en koeretur paa 2 timer. Det foerste besoeg var Tom Cux hulerne, hvor vi sejlede to og to i smaa baade med roere, som baade ror med haender og foedder. Fascinerende teknik!
Meget storslaaede omgivelser og det ligner Halong Bay til forveksling. Bjergene er meget taet paa naar vi sejler, og vi naar gennem 3 bjerge og dermed 3 huler undervejs. Der er enormt mange der har lyst til at sejle ligesom os, saa det kan foeles lidt som en motorvej ind imellem. Det var rigtig dejligt vejr..fra at vaere taaget og smaaregnende om morgenen loeftede himlen sig og det blev meget lunt og behageligt vejr. Frokosten foregik hos Khaos familie, der bor i en lille landsby 20 km oest for Ninh Binh. Vi var foerst fremme kl. 14 - her var igen disket op med en rigtig vietnamesisk festfrokost med oel og rissnaps. Khaos familie er meget gaestfrie...han har selv et hus, hvor hans mor bor og det vist han os. Han bruger det ikke saa meget da han bor og arbejder i Hanoi. Vi kom sent fra landsbyen og var foerst i Hanoi kl 20. Inden vi tog til hotellet spiste vi paa Little Hanoi, som siden sidst er flyttet til stoerre lokaler laengere nede af gaden. Vi blev hjerteligt modtaget og sluttede aftenen fredfyldt af ved
Hoa Kiem Lake, hvor vi fik super kaffe, shakes etc...
Hoa Kim søen

Klik på billedet og få et større billede.
Tai chi i Hanoi

Tirsdag 29/3

Vi har alle cykler, standarden er ikke for god. En rundtur i Hanoi, nu maa vi se om alle kan faerdes i trafikken. Jeg tror alle bestod. Foerst cyklede vi over jernbanebroen, som USA bombede flere gange under amerikanerkrigen. Vi saa ogsaa mausolaeet, den danske ambassade samt krigsmuseet. En lille formiddagspause ved soeen foer frokost paa Little Hanoi. Thuy havde ringet at hun kom kl 01.00 pm. Jeg koerte ud og saa paa hendes hjem, hilste paa hendes far og mor. Vi blev inviteret til middag naeste dag. Jeg fik det sidste paa plads med Luc. Vi har faaet en naesten ny vogn til vores naeste tur til det nordlige Vietnam. Jeg havde bestilt bord til i aften. Vi var 15, saa der maa have vaeret 7 vietnamesere med. Thang, Hong, Kien, Thue, Thuy og hendes veninde Tue.
Thang's familie og en dansk tilløber
Vi sluttede ved soeen.

Onsdag 30/3

Vi skal besoege Ho Chi Minh mausoleet. Ho Chi Minh døde 1969 under krigen mod USA. Start kl 8.00. Vi fandt en parkeringsplads til cyklerne, alt forloeb planmaessigt. Da vi ankom til garderoben, maatte vi af med bagagen , ogsaa fotoapperater. Naa, hvis reglerne er aendret maatte vi jo finde os i det. Erik, Anne Marie og Louise var kede af ikke at kunne tage billeder. Vi kom frem til tjekpunkt, her kunne jeg se at man puttede kamerarne i en pose, som blev transporteret til den anden side af mausolaeet. Det ville jeg ikke finde mig i, saa jeg tog tilbage og fik mit kamera udleveret, jeg kom nemt igennem. Bare aergerligt at de andre ikke fik deres med.
Ho Chi Minh mausoleum
Ho Chi Minh museum
Litteraturmusæet
Den en benede pagode

Den en benede pagode er bygget 1049 af kejser Ly Thai Tong. Pagoden ligner en lotusblomst og er en tak for at han fik en søn.
Efter at have set Ho Chi Minh, saa vi hans hjem, der ligger i en flot park. Tilsidst saa vi Ho Chi Minh Museet. Nu var det det gamle universitet, "litteraturmuseet" som det omtales idag. Det er startet ca 200 aar foer Koebenhavns universitet, et idyllisk sted midt i Hanois larm. Det var museumsdag, saa vi tog ogsaa kunstmuseet, stort og meget omfattende. Paa hjemvejen besoegte vi det store theater, som spiller noget af H.C.Andersen, Saa han er ogsaa kendt i Vietnam, det kunne vi se paa store plakater foran theatret. Vi spiste frokost paa Little Hanoi.
På vores vej gennem Hanoi mødte vi dette begravelsesoptog.

Klik på nedenstående billede og få et større billede. Begravelsesoptog

Kl 13.00 havde vi en aftale med Khoa, vores guide, Han havde sin veninde med. vi koerte paa cykel til det etniske museum. Kinh gruppen som er det oprindelige folk, udgoer 87 % af befolkningen. Det er et stor og flot museum, baade udendoers og indendoers. Udendoers ser vi mange huse, i den stil som mange folk boede i gamle dage. Paa hjem turen havde vi smaa uheld. Foerst punkterede Villy's cykel, han fik ny luft, men det holdt kun til vi naaede til Tuyen's hus. Tuyen er bror til Hang. Som var sikkerhedsofficer for den store general Giap. Det fortalte han os, vi kunne se ham sammen med general Giap paa et billede. Vi saa hans hus, et 4 etagers hus paa 240 km2. Vi blev bevaertet med slangesnaps og snaps laves paa bier, og anden drikkelse og pigerne fik roedvin. ( Der er stil over Tuyen). Det var sidste besoeg paa denne museumsdag. Villy og Khoa byttede cykel, men det holdt kun kort, kaeden sprang paa Villys cykel. Villy fik igen sin gamle cykle selv om den var punktteret. Khoa sprang op paa Hennings cykel og havde den defekte cykel i haanden. Han havde ringet efter sin veninde som paa sin motorcykel, han sad saa bag paa hendes motorcykel og holdt den defekte cykel i haanden, det var midt i myldretiden, den vaerste trafik vi nogensinde har oplevet, saa det var en kunst at koere igennem Hanoi's gader. Han klarede det meget flot. Vi skulle have vaeret ud og spise hos Thuy, men der var kommet besked til mig at paa grund af problemer i familien kunne vi ikke spise her denne dag. Lidt irreterende at skulle aendre planer. Senere erfarede vi at hendes onkel var doed om natten. Saa det var en god grund til at aflyse. Vi spiste paa vores paa vores tagrestaurant, kaffe, is og whiskey ved soen.

Torsdag 31/3

Vi er inviviteret ud til Tran og Hong. Tran er smedemester, hans kone hedder Hong, deres dreng hedder Kien, ca 11 aar. Datteren er fire aar. Vi skulle vaere der kl 10, men taxa'en havde svaert ved at finde det, det er ikke foerste gang man er ude for det. Vi moedte op paa smedevaerkstedet, efter kort tid koerte vi til det sted hvor vi skulle spise.
Klik på nedenstående billede og få et større billede. Tran med søster og tante

Klik på nedenstående billede og få et større billede.
Tran, Hong og Willy
Vi spiser i et rum foran familiens pagode, Bich var der til at byde os velkommen hun er nu blevet 20 aar. Inden vi skulle spise kom der mange familiemedlemmer, der skal nok have vaeret ca 15 vietnamesere. Til denne frokost var der der ca 8 - 10 retter, oel i lange baner, det var meget velsmagende mad. det var spaendende igen at spise hos Trang. Det var godt vi havde Bich til at hjealpe os med sproget, da der blev talt meget vietnamesisk. Bich oversatte saa godt hun kunne. Vi havde taxa'en til at vente paa os. Vi forlod Trang efter ca 3 timer. Trang og Hong tager med os til Cat Ba. Vi var tilbage paa hotellet kl 14. Vi havde nu forskellige goermaal. Jeg koebte gaver til skolen i Mai Chau. Vi har ogsaa gaver med hjemmefra. Alle har slappet af hele eftermiddagen. I aften spiser vi paa tagrestaurationen. Vi skal tidligt op i morgen.