Sa Pa
Saigon Hoi An Hue Hanoi 1 Sa Pa Hanoi 2 Ban Lac Hanoi 3 Cat Ba Afslutning

Vietnam 2009

Søndag 19 september
Vel ankommen til Lao Cai kørte vi med taxa op til Sa Pa. Det er en strækning på 38 km. Det tog 1 time, hvilket er meget normalt. Vejret var utrolig flot. På grund af det gode vejr tog vi den store trekking tur i dag. Alle var med. Mona havde besluttet sig for at tage med. Vi gik mod Lao Cai. Her lever mange etniske grupper, dog er der flest Sort Mong. I slutningen af turen ser vi også Seid og enkelte rød Dzau. Turens sværhedsgrad var for mange meget sværere end de havde regnet med. Mona havde det svært. Det er heldigt, at man kan få hjælp af sort Mong. Vi fik alle en hjælpende hånd af sort Mong. Turen var utrolig flot. Vi vandrede gennem landsbyer, som høstede som man gjorde for 300 - 400 år siden i Danmark. Der blev taget mange billeder. Vi startede med den hårdeste tur, men alle kom igennem. Nu er der afslapning på terrassen. Kl. 20.00 skal vi ud at spise. Så er der mange, som skal have en lang nattesøvn. Der venter nye udfordringer i morgen.

Rød Dzauer
Rød Dzau
Rød Dzauer

Mandag 20 september
Alle var udhvilede, da vi startede turen til en Rød Dzau landsby: Darvin Villig. Der var stor gensynsglæde. Jeg kender mange her. Pham May og Le May. Pham May havde taget turen fra sin landsby, som ligger 300 km fra Sa pa. Det var imponerendde at hun bille tage den lange tur for at mødes med os. Det var også for at se sit barndomshjem. Vi gik op igennem landsbyen og var inde i 2 huse. Utroligt at de kan holde varmen om vinteren. Mange dage om vinteren er her frost og der er kun en opvarmingskilde nemlig ildstedet i køkkenet. Der blev delt meget tøj ud. Vi købte også meget. Børnetøj fra 0 til 3 årer en god ide. Der er 15 km til Darvin Villig fra Sa Pa. Frokost fik vi på markedet hos Luyen og datter Phung Dum. Der var også en uddeling af tøj. Nu her kl. 13.30 hviler mange og andre tager på indkøb i byen. Middag i byen. Jeg havde en aftale med 2 vietnamesere, som jeg havde mødt 2 år tidligere.
Marked i Bac Ha
Marked

Tirsdag 21 september
Sidste dag i SaPa . Vi gik fra hotellet kl. 9.00. Turen går til Cat Cat, som er sort Mong landsby. Vi går på en bjergvej ca. 3 km og derefter svingr vi til venstre. vi går på trapper og besøger forskellige huse undervejs. Alle steder ser vi det mørkeblå indigo farvede stof. Det stof går alle sort Mong i. Der var mere end 1000 trin. Det hele foregik i et roligt tempo, som alle kunne holde. Vi nåede bunden uden at have overanstrengt os. Igen et utrolig flot landskab. Vi har haft vejret med os. Alle 3 dage med høj sol, hvilket sker sjældent her. Vi nåede som tidligere nævnt bunden og her er den første hængebro og et kæmpe vandfald. Det er et meget idylisk område med en svag brise. Her kan man sidde og tænke store tanker, men vi skal jo videre. Vi går på langs af floden og der er igen trapper, der skal forcereres. Efter 2 km kommer vi til næste hængebro. På den anden side af broen står vores motorcykler, som kører os til markedet. Vi spiste frokost på nabo restauranten. Hotel Lotus har givet os love til at have værelserne til vi skal afsted kl. 16.00. Vi har en bil til banegården i Lao Cai. Vi skal med toget kl. 19.30. Vi skal nå at spise inden togturen til Hanoi. Alle er lidt trætte, men poisitiv trætte. Det skulle være koldere i SaPa. Det har vi nu ikke kunnet mærke.