Saigon
Saigon Hoi An Hue Hanoi 1 Sa Pa Hanoi 2 Ban Lac Hanoi 3 Cat Ba Afslutning

Vietnam 2010

Mandag 6 september
En behagelig flyvetur fra København kl. 14.30 med ankomst i Bangkok kl. 6.00. Vi fløj videre til Saigon eller Ho Chi Minh City og landede de kl. 10.35.

Tirsdag 7 september
Vi blev afhentet i lufthavnen og indkvarteret på Orion Hotel. Ca. kl. 14.00 kørte vi til uafhængigshedsmuset, som er det gamle præsidentpalads fra før 1975. Den 30/4 1975 kørte en nordviernamesik tank gennem gitterporten og afsluttede dermed "Amerikanerkrigen". Nu fungerer præsidentpaladset som museum.
Præsident Paladset
Præsidentpaladset
Præsidentpaladset 30.4.1975
Gruppen foran præsidentpaladset
Der er et supermarked 20 meter fra hotellet. På vej hjem fra museet besøgte vi supermarkedet. Der er en voldsom trafik. Det er rart at have lidt med til togturen i morgen. Vi spiste aftensmad kl. 20.30 på en lokal restaurant Vi nåede også at besøge et stort marked "Central Market" i Saigon.

Onsdag 8 september
Alle kufferterne kom ind på mit værelse, som anvendes til det afsluttende bad inden togturen. Vi kørte fra hotellet kl. 22.00 og skulle med toget til Da Nang kl. 23.00. Vi kører fra hotellet kl. 7.00 og første stop er 'Cu Chi' tunnellerne. De er ca. 250 km lange. Man byggede disse tunneller under den lange franske besættelse, som varede 100 år. Disse tunneller blev kraftig udvidet under Amerikanerkrigen fra 1955 til 1975.
Cu Chi
Chu Chi
Thuy og Annelise W.
Thuy og Annelise W i Chu Chi
Ved Cu Chi
Ved Chu Chi
Mere om Cu Chi
Kl. 10.15 tog vi videre til Tay Ninh. Her er hovedcentret for den religiøse bevægelse Cao Dai. Det er en sammensat religion af kristne, budisme, og hinduisme.
Tay Ninh Cao Dai

Mere om Cao Dai
Vi fik frokost i Tay Ninh. Vi kører tilbage til Saigon. Lidt historie. Den 30/4 1975 var 20 års lidelse slut. Nu skulle landet genopbygges. Der var dog mange problemer i starten. Pol Pot fra Cambodia besatte en del af sydvietnam. Han mente at Vietnam var meget svækket, hvorfor han nemt kunne tage en kage af Vietnam. Der lever mange Khmer, som er cambodianere i de sydlige provinser. Der gik en måned, så havde Vietnam afsat Pol Pot. Der fik kinerserne til at rykke ind i den nordlige provins Lao Cai, som er en meget stor by med 500.000 indbyggere. Kineserne smadrede hele Lao Cai før vietnameserne fik drevet kiniserne tilbage. Nu kom der nye trængselstider for Vietnam. USA fik hele verden til at boycotte alle varer fra Vietnam. Der blev stor hungersnød. Det var på dette tidspunkt, at alle bådflygtningene kom til Danmark i perioden 1980 til 1990. I dag er der markedsøkonomi i Vietnam. Vietnam har den næststørste vækstrate i verden og kun overgået af Kina. Vækstraten i Vietnam er over 5% og i Danmark er vækstraten bare 1%. Vietnam er på vej frem. Om aftenen tog vi toget fra Saigon til DaNang.
Gruppen i kupeen

Barnet har fået en trøjen af gruppen