Hue
Saigon Hoi An Hue Hanoi 1 Sa Pa Hanoi 2 Ban Lac Hanoi 3 Cat Ba Afslutning

Vietnam 2010

Onsdag 15 september
Vi kørte fra Hai Yen kl. 7.00. Mange var mødt frem for at hilse af med os. Dir Nam , Thao, Phi, Luu og alle i receptionen, Trung fra restaurenten, Sy og en tidligere ansat Thuy var alle kommet for at hilse af. Vi kørte kl. 7.00 og besøgte Marmorbjerget. Det nåede vi ikke den 9/9. Pagoderne og udgravningerne er foretaget af Ming Mang. Vi nåede vores hotel i Hue kl. 12.15. Kl. 15.00 var alle på rundtur. Vi cyklede fra vores hotel kl. 13.00 og spiste frokost hos de døve nær Kongepaladset.
Kejserpaladset i Hue
De døves restaurant
Øloplukning på De døves restaurant
Restauranten er anbefalet af Lonely Planet på grund af den gode mad. Efter frokost besøgte vi kongepaladset. Siden jeg var her i april er der foreraget flere restaureringer. Jeg har bestilt båd til imorgen. Vi havde en flot kejser middag. Folmer blev kejser og Annelise blev dronning. Dejlig mad og 12 retter men ikke store retter. Der var 3 der spillede for os og 3 piger der sang. Kaffe og te fik vi på mit værelse. Vi har et andet hotel end sidst. Hotellet hedder River Viev og der er svimmingpool på taget. Det er samme standard som det forrige hotel.
Kejser og dronning
Mandariner
Underholdning
Mon og Min Chau

Torsdag 16 september
Morgenmad kl. 6.30. Alle kufferter skal ind på mit værelse. Vi anvender også dette værelse til bad, når vi har afsluttet programmet. Vi cyklede fra hotellet kl. 7.00 og der var 1700 meter til båden. Alle cykler og 1 motorcykel kom ombord på båden. Første stop er ved Thien Mu Pagoden, som er en meget spændende og meget smuk pagode. Det er et fredfyldt sted.
Duftenes flod
Tien Mu pagoden
Det var herfra en munk kørte til Saigon og op foran præsidentpaladset og hældte benzin over sig og brændte sig. Billederne gik verden rundt. Med denne handling vendte krigen for amerikanerne. De fik folkeopinionen imod sig både i USA og Europa. På dette tidspunkt var der ca. 750.000 allierede soldater i Vietnam. Vi sejlede ud til Ming Mang mausolæet, som lige er blevet restaureret. Det er et flot mausulæum og en flot park.
Ming Mang mausoleet
Ming Mang mausuleet
Tilbage til båden. Jeg syntes ikke at der var så mange mennesker som tidligere. Vi skal nu over floden til Kai Dinh mausolæet.
Nu skal cyklerne af, idet der er ca. 3 km til mausolæet. Det er en stor stenklods, hvor man skal op af mange trapper for at komme op. Mausolæet er fyldt med mange porcelæns mosaikker. Kai Dinh blev den næst sidste kejser. Tilbage til båden igen. Nu skal vi have frokost. Der er nu 2 muligheder: Vi kan cykle eller tage båden tilbage. Denne gang cyklede alle, ja Mona kørte tilbage med Khoa. Cykeltaxa til banegården. Vi fik 3 kupeer: Niels, Mona, Annelise og Poul Erik. Næste kupe med Man, Khoa, Min Chau,Folmer og Annelise. 3 kupe med Henning. Nu sidder vi på banegården og venter på toget til Hanoi. Vi har købt mad til togturen. Kl. 22.00 gik alle til ro og nu venter en ny spændende dag i Hanoi.