Cat Ba
CambodiaSaigonHoi AnHue Hanoi Tam Coc Mai Chau Hanoi 2 CatBa Sa Pa/Bac Ha Afslutning

Mandag 2 maj
Vi startede turen til Halong Bay kl. 7 fra Hanoi. Vi stoppede undervejs ved en fabrik, hvor handicappede kan arbejde fx. med silkebroderi. De havde mange spændende billeder. Ja der var mange ting at kigge på. Stedet hedder "Hong Ngoe". Vi besøgte også et spændende nyt sted. En slags perlefabrik, hvor man kan få gennemgået, hvordan de laver kulturperler. En guide forklarede os, hvordan de laver perler, ved at implantere noget væv fra en musling ind i en anden samtidigt med at de lægger en lille rund kugle ind i muslingen. Det er kun 30 procent af de muslinger, de starter op, som enden med at producere en perle. Forskellige typer østersmuslinger laver forskellige farver perler. Elisabeth lod sig friste til at investere i en meget flot sort perle i en sølvkæde + et armbånd lavet af muslingeskal. Jeg lod mig også friste til at købe et armbånd. Halong Bay har fået en ny flot havn. Vi fandt vores båd "Bien Ngoc 10" og sejlede ud af havnen, så snart som kaptajnen havde fået tilladelse. Vi fik straks vore meget flotte værelser. Båden er blevet gennemrenoveret for nyligt, så alt er nydeligt og pænt. Næste punkt var en lækker frokost. Efter frokost blev vi sejlet ind til en meget stor drypstensgrotte. Henning D talte trinnene op til hulen og rundt. Over 400 blev det til. Derefter var der strandbesøg på øen Ti Top med mulighed for at kravle op ad en MEGET LANG og stejl trappe. Henningerne blev nede mens Khoa og Elisabeth kravlede op. De påstod, at synet deroppe fra var turen værd. 19.30 er der middag. I dag vil vi flotte os med fransk rødvin til maden!!!

Her et eksempel på et stort flot silkebroderi. Det kostede ca. 32.000.000 dong. Dvs. ca. 11.000 danske kr. Det er umuligt at fotografere uden genskær fra glasrammen. Det er de hvide streger foroven.

Det var desværre en smule diset, men det betød så til gengæld at temperaturen var behagelig. Vi var ikke alene på havet! Billedet er taget fra toppen af en ø, hvor man havde lavet trapper op.

Solnedgang over Ha Long Bay

Pynten på rejemaden. En chilli, 2 gulerødder, 2 agurker og en radise er blevet til en meget flot buket. Rejerne hænger under "buketten"

Tirsdag 3 maj
Vi fik normal morgenmad på båden. Kokken lavede en demonstration af sin grøntsagskunst. Især hans måde at lave fiskenet af en gulerod er imponerende. Vi sejlede nu retur til HaLong Bay og sagde farvel til bådpersonalet. De havde gjort en stor indsats for at alt blev perfekt for os. Pga. nye regler måtte vi tage færgen til Cat Ba og ikke vores egen båd, som vi plejer. Det gik hurtigt og nemt. Der var mange vietnamesere med. Vi fik vore værelser på Hotel Princes - store værelser. Henning D., Elisabeth og jeg fik en god gang suppe på "Green Mango", hvorefter vi tog en elbil til stranden. Det er billigt at bruge deres elbiler. Vi nød et par timer på den dejlige strand. Derefter retur i elbil igen og eftermiddagen sluttede med en byvandring. Vi fik lækker aftensmad på "Green Mango", og derefter i seng. Varmen gør, at alle er trætte, når vi når aften.

Resultat af kokkens demonstration. Det kræver en sikker rolig hånd at frembringe!

Færgen ser ikke ud til at kunne klare ret mange bølger!

Cat Ba har en meget vigtig fiskerihavn

Onsdag 4 maj
Afrejse fra Cat Ba. Vi sagde farvel til hotel Princes. Thao vores chauffør er kommet tilbage. Han havde besøgt venner i Hai Phong. Han havde taget hurtigbåden frem og tilbage. Vi nåede færgen til fastlandet lige til den tid, hvor den sejlede. På vejen til Hanoi besøgte vi en keramikfabrik. Sælgeren i butikken gav en demonstration af, hvordan deres store krukker males inden de brændes. Det var hun dygtig til. Det gik hurtigt og så "nemt" ud! Næste stop var Sao Do, det sted hvor handicappede har mulighed for at arbejde med silkebroderi og andet. Vi var retur på hotellet kl. 15 og fik vore værelser plus et lille hvil. På Cat Ba havde jeg mødt en gammel ven, som er guide hos "Fantasy". Han inviterede os på aftensmad hjemme hos sin familie. Han afhentede os i sin nye flotte bil kl. 19, og vi blev kørt til hans hjem, som ligger noget udenfor Hanoi. Der var dækket op til spisning på gulvet, men dem med opererede knæ fik lov til at sidde henholdsvis på sengen og den enlige stol. Det var en rigtig hyggelig middag med øl og lokal snaps. Alle skulle tidligt op næste morgen, så vi blev kørt hjem forholdsvis tidligt. Guiden har kone og 2 drenge. Den lille på 4 år havde aldrig set udlændinge før, så han var noget utryg ved de store gæster, og græd det meste af tiden!

Hun startede med en umalet krukke.

Krukken er nu klar til brænding. Det tog ca. et kvarter!

Efter brænding er krukkens mønster blevet blåt.

Vi hyggede os rigtigt på familiebesøg hos Hennings gode ven.
Guiden sidder til venstre, derefter en nabo i grøn, den unge fyr er en svoger og kvinden er guidens kone.

Torsdag 5 maj
Vi kørte til Ho Chi Minh mausolæum kl 8. Vi var nogle af de alleførste, så vi undgik at skulle stå i kø i varmen. I mausolæet var der dejligt koldt. Mausolæet ligger i en dejlig park. I udkanten af den ligger den etbenede pagode. Vi havde god tid, så vi brugte 1 1/2 time på Ho Chi Minh museet. Fra Ho Chi Minh gik vi hen til KoTo og fik en dejlig frokost. Derefter taxa til hotellet, hvor vi havde fået lov til at beholde vore værelser til kl. 14. Reste af eftermiddagen blev brugt til lidt af hvert, mens vi ventede på at skulle i Vandteatret. Thuy ringede til os, at hun ville komme til hotellet lige før vi skulle af sted til banegården. Vi spiste igen på Ochid. Hung og hendes ven kom og spiste sammen med os. Den 9/5 skal vi spise hos Hung. Toget til SaPa kørte til tiden. Rejsen gik fint, og vi var i Lao Cai kl. 6.30.

Den en benede pagode
Ho Chi Minh mausolæum
Ho Chi Minh mausoleum
Inde i Ho Chi Minhs bolig
Ho Chi Minh museum
Mere om Ho Chi Minh

Mine billeder fra vandteatret blev ikke gode. For lidt lys og for meget bevægelse. Her er det dukkeførerne, der er kommet frem og modtager publikums hyldest. Det var en herlig forestilling.

Kupe på toget

Vel fremme i Lao Cai ved 6 tiden om morgenen. Det er hyggeligt at køre med nattog.