Mai Chau
CambodiaSaigonHoi AnHue Hanoi Tam Coc Mai Chau Hanoi 2 CatBa Sa Pa/Bac Ha Afslutning

Onsdag 27 april
Vi startede fra Hanoi kl. 7.00, turen gik til Mai Chau. Der er 142 km at køre. Vi skal bo i en Hvid Thai landsby hos Hoa og Thu. I udkanten af Hanoi besøgte vi en silkefabrik. Vi så gamle væve styret af hulkort, som kunne væve forskellige flotte mønstre i silke. Nærmest en slags brokade. Vævene var effektive, men lavede en forfærdelig larm. I tilknytning til museet er der en butik, og Elisabeth fik sig en sort silkekjole. Vejret var lidt tåget og diset. Undervejs stoppede vi ved et vejmarked og købte kogte majs af en Muong familie (ikke at forveksle med Mong i Sapa). Fremme i landsbyen Ban Lac var Hoa og Thu klar med frokosten. Om eftermiddagen klarede det op, så det blev en fin cykeltur rundt i de mange små landsbyer i området. Alle her er nysgerrige, smilende og venlige. Efter cykelturen fandt de 2 Henninger et sted med fodmassage. Det er noget nyt her i landsbyen.

En af vævene lavede dette stof.

Et indviklet hulkortsystem styrede vævene, som kunne lave flotte brokadelignende silkestoffer.

Når man cykler i Mai Chau, ser man hele tiden lokale i gang med arbejde i marken.

Torsdag 28 april
Efter morgenmaden cyklede vi til skolen, som ligger ca. 10 km fra, hvor vi bor i Ban Lac. Det er en hård tur for det går opad det meste af vejen, og temperaturen var ca. 35 grader. Det var dejligt at se glade børn og smilende lærere. Vi besøgte mange forskellige klasser. Jeg havde mange billeder med fra sidste år. Det blev de glade for. Jeg er kommet på skolen i 17 år. Der er kommet mange nye lærere og skolelederen er den tredje. Hjemturen gik hurtigt. Nu gik det jo nedad hele vejen. Henning D og jeg besøgte det lokale marked. Vi så efter sko. Der mange men allesammen var for små. Jeg gik til frisør, mens Henning tog et hvil. Tilbage til landsbyen igen. Vi havde nu pause til kl. 16, hvor vi igen cyklede ud - nu en anden rute. Aftensmad kl. 19 og derefter var der sang og danseoptræden kl. 20. Det er en ny gruppe unge på 17-18 år. Hoas datter var med. De gjorde det godt. Vi var også ude at danse. Koa havde inviteret 2 svigerinder, Khoa, chaufføren og mig til "kareoke" i byen. Vi kørte derhen i elbilen. Vi fik et lokale for os selv, Khoa styrede mixerpulten og alle sang med. Der var 2 mikrofoner. Alle vietnameserne havde prøvet det mange gange. Kareoke er meget populært i Vietnam. Det blev sent inden vi var hjemme igen.

Besøg på skolen

Det er svært at få billederne skarpe, når der danses i kunstig belysning :-)