Hue
CambodiaSaigonHoi AnHue Hanoi Tam Coc Mai Chau Hanoi 2 CatBa Sa Pa/Bac Ha Afslutning

Tirsdag 19 april

Tidlig morgenmad. Luu var kommet for at sige farvel. Vi fik også sagt et vemodigt farvel til "travel" Thao. Hun har virkelig gjort opholdet i Hoi An til noget helt specielt. Første stop var Marmorbjerget. Vi tog elevatoren op så langt vi kunne, men der var stadig mange meget høje trapper. Vi var kommet så tidligt at vi næsten havde bjerget for os selv. Dejligt! Pagoderne på bjerget er bygget af en af de mest kendte kejsere "Minh Mang". Hans mausolæum skal vi besøge i morgen. Marmorbjerget er et dejligt sted. Fredfyldt og med en særlig værdig stemning. Bjerget er nu fredet, men der hugges stadig i marmor i området. De skaffer så bare materialerne andre steder fra. Et spændende besøg. Vi kørte til Da Nang over "Havan Passet". Jeg har været der mange gange, men denne gang kunne vi intet se af den flotte udsigt pga. tåge. Vel fremme ved River ViewHotel i Hue blev vi indkvarteret på 7. etage. Hung og jeg kørte til bådpladsen for at lave aftaler om i morgen. Kl. 14 kørte vi til de døves restaurant - et godt frokoststed. Vi fik demonstreret ejeres særlige teknik, når det gælder åbning af øl. Han kan klare op til 5 øl af gangen. Vi får alle en oplukker med som souvenir. Videre gik det til Kongepaladset. Henning D. i cykeltaxa, resten på cykel. Kongebyen blev stort set jævnet med jorden under Vietnamkrigen, men langsomt bliver den genopbygget med finansiering udefra. Hver gang jeg kommet er der blevet istandsat lidt mere. Hung og jeg optrådte som konge og dronning. Det syntes Hung var spændende. Kongepaladset er stort, så vi var godt trætte, da vi vendte til hotellet. Jeg havde fundet en restaurant med lækker lokal mad til aftensmaden.

Marmorbjerget

Øloplukning
Video fra øloplukning af 4 øl på eengang.

Der var gjort meget ud af design på døvecafeen. Det gør de det ellers ikke meget i! I en butik tæt ved kunne man købe de smukke ting, som de handicappede havde fremstillet. Det blev lidt dyrt at besøge den!

Hung og Henning H.

Onsdag 20 april

Igen tidligt op. Morgenmad kl. 7.00. Afgang til båden. Denne gang havde vi en lille båd, den store var i stykker. Der er et stykke vej ned til Bådpladsen, så vi cyklede mens Henning D. tog en cykeltaxa. Vi sejlede op ad Duftenes flod - Song Huong. Første stop var Thien Mu Pagoden, et fredfyldt sted. Pagoden blev kendt over hele verden, da en munk derfra kørte til pladsen foran præsidentpaladset i Saigon i 1963 og tændte ild til sig selv som protest over den politik, som præsident Diem førte hjulpet af amerikanerne. Det blev præsident Diems fald og folkeopinionen vendte sig mod krigen både i Europa og USA. På det tidspunkt var der 750.000 allierede soldater i Vietnam. Næste stop var Minh Mang Mausolæet. Han var kejser i begyndelsen af 1800 tallet. Han havde utroligt mange konkubiner og mange børn. Han var meget magtfuld. Det var før franskmændene kom til landet. Mausolæet ligger i en stor part som er et populært udflugtsmål for mange vietnamesere. Cyklerne kom i sving for at nå til det næste mausolæum - Khai Dinh Mausolæet. Her var der masser af stejle trapper. Henning D. talte 128! Mausolæet er meget anderledes og meget flot med mosaikdekoration. Man kan spore den franske indflydelse. Tilbage på både spiste vi en lækker frokost, som båddamen havde fremtyllet. Henning og Elisabeth sejlede tilbage. Jeg cyklede retur sammen med Hung. Vel tilbage på hotellet tog alle et opfriskende bad, hvorefter vi fik lækker aftensmad på vores "stamrestaurant". Vores taxa til lufthavnen var 20 minutter forsinket, så vi nåede at ringe til Khoa, som tog affære. Vi nåede lufthavnen i god tid. Taxaen kørte VIP med blinkende lygter! Det var Hungs første flyvetur, så hun blev lidt nervøs, da hun specielt blev kaldt retur til skranken. Det viste sig, at de havde fundet nogle flasker kosmetikolie i hendes kuffert, og da det kunne eksplodere, var det forbudt at have det i kufferten. Hun var noget lang i hovedet, da hun måtte smide den dyrt indkøbte olie beregnet til gaver til familien i skraldespanden

Thien Mu pagoden
Mere om Thien Mu pagoden
Den brændende munk i Saigon

Minh Mang mausolæet - et imponerende bygningsværk.

Minh Mang mausolæet
Khai Dinhs mausoleum

Mere om Khai Dihn

Khai Dihn mausolæet

Efter alle de historiske bygninger var det dejligt med en lækker frokost, som bådkvinden havde fremtryllet i køkkenet bagerst i båden.