Hanoi 3
CambodiaSaigonHoi AnHue Hanoi Tam Coc Mai Chau Hanoi 2 CatBa Sa Pa/Bac Ha Afslutning
Hanoi 2

Fredag 29 april
Vi tog afsked med Hoa og hendes mand Thu. 2 dejlige dage i Hvid Thai landsbyen Ban Lac. Det regnede lidt ved afskeden. På vejen tilbage til Hanoi stoppede vi ved vandkraftværket i Hoa Binh. Det er vandet fra "Den Sorte Flod", som man udnytter her. I udkanten af Hanoi bor Khoa og hans kone med deres to piger. Minh Chau havde pause fra skolen. Den mindste Bich var i børnehave. Vi gik hen til restauranten for at spise "Hot Pot" en meget populær spise i Vietnam. Khoa blev hjemme og chaufføren kørte os til vores hotel Camelia4. Kl. 15 tog vi en taxa hen til Oanh Lees shop. De sælger fødevarer bl.a. økologiske grøntsager. Hun har 8 ansat. I morgen skal hun stå ved en stand for butikken på en messe. Vi vil se, om vi kan nå derhen efter et par museumsbesøg. Aftensmaden var på Orchid en god restaurant tæt ved hotellet. Oanh Lee var også inviteret. Fredag, lørdag og søndag er der levende musik i gaderne tæt ved hotellet. Den ene gruppe er kinesisk inspireret - nærmest en slags teater med folk i meget flotte dragter, og lige foran vores hotel er der en gruppe, der spiller rockmusik for de unge.

Hot pot til alle

Den kæde som Oanh Lees butik er en del af hedder BacTom. Den fremstår meget moderne.

Lørdag 30 april
Uafhængighedsdagen, som startede for 41 år siden, er i år blevet til 4 helligdage. Vi tog en taxa ind til Armymuseet. Vi så en spændende video om slaget ved Dien Bihn Pu for 62 år siden. Det blev slutningen på den franske periode. Da havde de været i landet i 162 år! Ho Chi Minh håbede på, at de nu ville vinde friheden, men den fil de først for alvor i 1975. Efter Armymuseet gik vi hen til Kunstmuseet - et meget spændende museum. Vi fik frokost på KoTo og tog derfra en taxa ud for at besøge Oanh Lees stand på en messe. Hendes stand var godt besøgt, og vi hyggede os der for en stund. Derefter hjem i bad, så vi kunne blive klar til aftenens fest på "Little Hanoi". Vi var ikke så mange, fordi den 30. april er en dag, hvor vietnamesiske familier som regel er sammen. Middagen var fin.

Det var uafhængighedsdagen, så der var mange lokale på museet. Her er en tidligere soldat. Måske har han gjort krigene med? Vi fik lov at fotografere, men han kunne ikke engelsk.

Stor kunst på kunstmuseet

Søndag 1 maj
Cykeltur Vestsøen rundt. Elisabeth og Henning D sad bag på motorcykler. Jesper (fra Vietnamrejser) og jeg cyklede. Det vietnamesiske navn for søen er To Tay. Vejret var behageligt - kun 26 grader! På vejen rundt besøgte vi en pagode. Pga. fridagene var der utroligt mange mennesker ved pagoden. Mange i deres stiveste pus så det var meget festligt. Senere holdt vi en kaffepause. På vej tilbage passerede vi Prins Henriks barndomshjem. Turen tog 3 timer. Efter en hurtig frokost på "Little Hanoi" skulle vi finde det sted, hvor Oanh Lee havde bestilt udvidet fodmassage til os alle sammen. Det ligger på Ly Quoc Su nr. 18 og hedder Van Xuhn. Det var dygtige massører, så vi gik opfriskede derfra. Oanh Lee skulle tilbage på arbejde. Vi andre holdt pause, indtil vi gik til spisning kl. 19 på Orchid.

På rad og række

Mange var i fint tøj. Her er de ved at arrangere de gaver, som skal "ofres".

To modige mænd på vej retur til hotellet

Mange familier var på tur, så vi så masser af motorcykler med far og mor og 2 børn på én cykel!