Saigon
CambodiaSaigonHoi AnHue Hanoi Tam Coc Mai Chau Hanoi 2 Sa Pa/Bac Ha CatBa Afslutning

Søndag 10 april

Morgenmad kl. 6.00 på det nyrenoverede hotel tæt ved. Hungs mand hentede os i sin bil kl.7 sammen med sønnen. Van, som er datter af bådfolkene i Hue, skulle med hele dagen. Hun har fået en stilling i Hanoi indenfor levnedsmiddelkontrol. Første stop var Cu Chi tunnelerne. Vi var der som nogen af de første og fik følgeskab af 3 unge kvinder fra Myanmar. De var meget vestlige - en ingeniør og 2 læger. Guiden viste os de mange skulesteder, hvor de lokale beboere kunne gemme sig, når amerikanerne angreb. Folk fra gruppen fik lejlighed til at krybe ned i indgangene. Det krævede at man var lille og tynd! Selve tunnelsystemet består af ca. 250 km håndlavede tunneller i 3 etager. Byggeriet startede under franskmændene, men blev udbygget under den amerikanske besættelse. Der var kommandocentral, køkkenfaciliteter og hospital under jorden. Et spændende besøg. Næste stop var Tay Ninh hovedcenteret for Cao Dai religionen, som er en blanding af hinduisme, buddhisme og kristendom. Vi så den fascinerende ceremoni, som foregår hver dag kl. 12. Vi spiste frokost på det sædvanlige sted i Tay Ninh ca. 75 km fra Saigon. Efter hjemkomst besøgte vi et stort supermarked tæt ved hotellet og aftensmaden nød vi hos Hung sammen med familien.
Cu Chi

Mere om Cu Chi
Tay Ninh Cao Dai

Mere om Cao Dai
Video fra Cao Dai.

Frokost

Aftensmad hos Hung og hendes familie

Mandag 11 april

Morgenmad på TTC hotel - fin buffet. Der skal vi bo til efteråret. Vi tog en taxa til Uafhængighedspaladset (Independent museum) Før 30/4-75 var det præsidentpalads. Det var spændende at se de mange flotte rum, hvor de ting, vi har læst om, er foregået. IT udstyret i sikkerhedskælderen nedenunder bygningen virkede godt nok antikt og gammeldags. Taxa til "Ben Tanh Marked". Her kan man købe alt, men der er ikke plads i kuffertene til mere! Aftensmaden indtog vi på "et meget vietnamesisk" sted. Noget fremmedartet men spændende! Manageren på TTC hotel havde inviteret på Roof Top coffee. Så vi sluttede dagen på 7. etage med en fantastisk udsigt ud over Saigons inferno af trafik, alt imens vi hyggede os med manageren.
Tidligere præsident palads

Selv markedskvinder bliver sultne ind imellem