Sa Pa/Bac Ha
Forside
CambodiaSaigonHoi AnHueHanoiMai Chau Sa Pa/Bac HaHanoi 2Halong BayHanoi 3

02.04.2004
Tidlig op. Vi havde fået hotellet til at lave lidt morgen mad kl. 04.30. Afgang kl. 05.00. Der er langt til Sa Pa ca. 400 km. Vi havde små stop undervejs. Frokost spiste vi også undervejs. Ca. 8 km før vi nåede Loa Cai kørte vi langs en flod, som adskiller Vietnam og Kina. Vi havde også et lille stop ved grænseovergangen til Kina. Nu begyndte opkørslen til Sa Pa. Desværre var det tåget. Der kommer mange vietnamesiske turister til Sa Pa. Vi skulle bo på et nyt hotel. Det var lidt svært at orientere sig. Vi kunne kun se ca. 20 - 30 meter frem. Sa Pa ligger i 1700 meters højde. Det var lidt klamt at komme ind på hotellet. Der var ingen lagner, så jeg måtte efter en lille rundvisning i byen på motorcykel efter lagner. I starten kunne jeg dårligt orientere mig. Jeg kunne først se kirken, da jeg var 30 meter fra den. Vi spiste Hot Pot. Det er en suppe fondue. Med masser af grønsager. Aftenen sluttede med rom og cola på mit værelse. Nu håbede alle på solskin næste dag. Der var vist kun 1 der ikke troede på det.
03.04.2004
Det blev solskin. Vi spiste morgenmad på en restaurant midt i byen. Vi kørte med vores bil til en Rød Dzao landsby ca. 5 km. Vi gik igennem landsbyen fulgt af en hærskarer af Rød Dzaoer.
Rød Dzaoer
Vi var i landsbyen i ca. 3 timer. Vi så deres marker og huse. Butikker var der ikke så mange af. Vi var også inde privat i et hus. Den vietnamesiske regering prøver at få Rød Dzaoer til at blive fastboende. Det er et gammelt nomade folk. Skole undervisningen er ikke god. Rød Dzao lever i det nordlige Vietnam, Laos og Kina.Da vi nåede enden af landsbyen , gik vi tværs af markerne. Vi gik på små høfter over små vandløb.
Fra Bac Ha
Nogle steder var der lagt små brædder og bambus, som skulle forceres. Jeg tror at alle nåede helskindet igennem. Det var en spændende tur. Rød Dzaoerne hjalp os med en hånd hist og her. Vi kørte tilbage til Sa Pa og spiste frokost. På næste tur besøgte vi en sort Mong landsby. Her gik vi tit. Vi skulle ned af bjerget. Det gik nedad og nedad. Også her besøgte vi et et privat hjem. Vi så planten indigo. Den blå sorte plante farver de deres tøj med. Det smitter meget af, så hænder og fødder er helt blåsorte. Jeg kan stadig undre mig over, hvor små disse mennesker er. Vi lavede en lille pause ved et vandfald i bunden af kløften. Nu begyndte en opstigning på tværs af bjerget. Da vi nåede frem til landevejen i bunden af kløften ca. 5 km fra Sa Pa havde jeg bestilt 8 motorcykler, der hurtigt førte os tilbage. Nu var der tid til at handle eller slappe af. Vi skulle spise kl. 20.00. Khao gik med ud at spise. Han bestilte menuen og det var meget velsmagende. Vi gik nu hjem over kirkepladsen. Loving marked var startet. Det er blevet noget andet end før i tiden. Her var det de etniske grupper, der fandt sig en mand eller dame. Nu er det unge mennesker fra Loa Cai eller Hanoi. Vi sluttede aftenen med rom og cola på mit værelse.
04.04.2004
Vi kørte fra Sa Pa kl. 06.00 om morgenen. Spiste morgen mad i Loa Cai. Der var nu 50 - 60 km igen til Bac Ha. Vi blev indkvarteret på Sao Mai. Det bedste hotel i byen. Vi gik med det samme på markedet. Det er det største etniske marked i nordvietnam. Folk kommer langvejs fra for at handle. Det begynder mellem 04.00 og 05.00 om morgenen og slutter 12-14 over middag. Her kan man købe alt tøj, grise , vandbøfler, hunde og høns. Der var mange spisesteder og vi så også en smed. Det er et meget etnisk marked. Har man en plastic flaske med, kan man købe en fl. snaps for 5 kr.
Børn i skole

Der er mange smagsprøver. Det er H. Mong og Flauer Mong samt Bac Ha Dzauer og en del Tay ikke at forveksle med sort Thai og hvid Thai. Vi spiste frokost kl 12.00. Kl. 13.00 gik vi en lille bjergtur. Vi skulle besøge en spillemand Ho. Han spillede og dansede for os, og serverede snaps bedre end på markedet. Han lavde en lille prøve på , hvor stærk det var. Han hældte snaps op i en underkop og tændte ild til det. Det blev til store flammer. Det var et meget smukt landskab. Middag i byen kl. 20.00. Afslutning med rom og cola på mit værelse.
05.04.2004
Nu bliver vi de eneste turister i Bac Ha. Næsten alle tager til Hanoi idag. Vi skal på skolebesøg. Først en lille skole med børnehave. Vi havde mange gaver med, som de foregående år. Dernæst besøgte vi en større skole. Her bor der ca. 30 elever, som ikke kan nå hjem hver dag. Også her havde vi gaver med. Vi så de nye planer for den nye skole, som er færdig næste år. Vi havde en god snak med lærererne.
Skolebesøg
Nu skal vi besøge en stor børnehave. Her havde vi også gaver med. Det er nu mit 5. besøg i denne børnehave. Inden frokost besøgte vi det sidste H. Mong kongeslot, som var noget forfaldent.
H.Mong folket
Efter frokost var der byvandring til den anden side af dalen. Vi gik først over en hængebro. På denne side boer der mange Tay familer. Det var en sådan familie, vi besøgte . Der serveres grøn te for os. Vi gik gennem mange blommeplantager og så flere Tay huse. Middag i byen og vodka/cola afslutning.
06.04.2004
Afgang kl. 06.00 og morgenmad undervejs. Den lange tur tilbage til Hanoi. Et smukt landskab med mange teplantager og nogle kønne palmer, som bruges som tømmer. Middag på Little Hanoi og afslutning ved Hoa Kim Søen og et besøg i en Jazzklub.