Cambodia
Forside
CambodiaSaigonHoi AnHueHanoiMai ChauSa Pa/Bac HaHanoi 2Halong BayHanoi 3

13.03.04
Afrejse fra København med Thai Airlines. På grund af strejke i cateringfirmaet kunne der ikke leveres mad i København. Så det store DC 10 fly med 400 passagerer måtte til Stockholm for at få pålæsset mad. Resultat: 2 timers forsinkelse. Det kunne have givet store problemer for os. Men vi kunne tåle en forsinkelse i Bangkok på 2 timer.
14.03.04
Vi ankom til Bangkok kl. 09.00. Det skulle have været kl. 07.00. Afrejse til Siem Reap kl. 13.00. Ankomst kl. 14.00. Alt planmæssigt. Stort fremmøde i Siem Reap lufthavn. Sambath med sin familie havde rejst 10 timer i bus fra Pnom-Penh.
Sambath, Rantha og Sambath's mor

De var ankommet dagen før. Sambath , som er 34 år, hans søster Rantha som er 23 år, Sambath's mor Sarun på 58 år, en repræsentant for hotellet og guiden var der. Sambath er ansat i et australsk firma med speciale i bekæmpelse af Aids. Om aftenen går han på universitet i Pnom-Penh. Rantha er folkeskolelærer og går også på universitetet. Efter indkvarteringen gik halvdelen af selskabet til massage, resten hvilede sig. Kl.18.00 kom familien Sambath, som viste os en markedsrestaurant med lækker mad. Alle gik til ro tidligt. De fleste havde behov for søvn.
15.03.04
Denne dag starter vi kl. 05.00 om morgenen. Der er meget vi skal se. Vi starter med at se solopgangen over Angkor Wat.
Angkor

Opturen: vi skulle se solopgangen ved Banteay Srei. Det var en meget besværlig optur, da det stadig var mørkt. Desværre var det overskyet, så vi så først solen efter morgenmad. Efter morgenmaden besøgte vi Angkor Thom, som består af flere templer, samt kongeboligen. Det mest kendte er Bayon, mest besøgte efter Angkor Wat. Efter Bayon blev der sagt: Hvor er det imponerende! At gå i gangene er som at læse en bog. Alt blev hugget ud i relieffer, der er mange km relieffer. Der er flere spåmænd og buddhistmunke, som servicerer os. Inden vi kom til Angkor Thom, kørte vi gennem byporten, med den store allé af statuer. Jeg tror at der er over 50 på begge sider af broen. Alle statuer holder på en slange, som i starten står højt og udspilet. Efter Bayon besøgte vi Kongepaladset, igen et stort område. Selve Kongeboligen er lidt forfalden. Vi så også stedet hvor kongen med sit hof så elefantkampe. Vores guide Saphy fortalte meget om stedet. Klokken er nu blevet 10.00. Vi skulle gerne se Angkor Wat inden frokost. Jeg må også sige at mine 3 cambodianske venner var med på hele turen. De var ved hotellet kl. 05.00 om morgenen. Angkor Wat er det største af alle templerne. Areal lidt større end den kinesiske kongeby. Der er gået flere sten til Angkor Wat end til til den største egyptiske pyramide Khefren. Byggeriet tog mere end 30 år. Angkor Wat er viet til Vishnu. Der er en usædvanlig smuk allé på ca. 300 meter og 12 meter bred op til templet. På både venstre og højre side er der et bibliotek. Når man kommer frem til templet, ser man de lange gange med meget smukke relieffer. Der er mere end 1000 meter rundt, hvor hele Angkor's historie er afbildet. De fleste af reliefferne er krige mod Siam, nu Thailand, Vietnam og Indien. Angkor Wat er i mange etager. Der er over 2000 aprara, de himmelske danserinder. Man bliver slået af den storhed, der er i Angkor Wat. Man regner at for 1000 år siden levede her over 1 mill. mennesker. I Paris levede der 20.000 på samme tidspunkt. Nu er klokken blevet 12.30 og alle vil have frokost. Sambath valgte en fin frokost til mig. Efter frokost besøgte vi Ta Prohm. Da franskmændene i 1800-tallet fandt Angkor, besluttede man at lade de store træer stå ved det midterste tempel, og kun rydde den lave bevoksning.

Ta Prohm templet er på 60 hektar. Ta Prohm er en drøm at komme ind i, hvis man har en Indiana Jones i maven. Meget imponerende. Vi kørte fra Angkor lige efter kl. 15.00. Igen tog halvdelen på blind massage og resten hvilede sig til at vi skulle ud at spise. Vi besøgte en restaurant med cambodiansk dans. Det var dyrt men godt.
16.03.04
Det er sidste dag i Siem Reap i Cambodia. Efter morgenmad kl. 8.15 kører vi ud til en pagode, bygget til minde om de 2 mill., som blev dræbt under Pol Pot fra 1975-1979. Området hedder Killing Fields. Efter at have set pagoden/templet, kørte vi ud til den store sø, Tanle Sap. Der er ca. 20 km,. Det tager ca. 1 time, vejen er utrolig dårlig. Den vej vi kører på er oversvømmet fra juni til oktober. Tanle Sap søen er ca. 150 km * 75 km. Folk lever af fiskeri. I regntiden bliver søen 4 gange så stor. Vi havde en pragtfuld tur. På vej ud til søen så vi store lotus marker. Vi havde lejet to både, som sejlede os rundt mellem husbådende. Vi så skoler, kirker og templer, samt utrolig mange købmandsforretninger. Vi besøgte et fiskerimuseum. Jeg var kun lige kommet op fra vores båd, før jeg var genkendt. Vi fik en pragtfuld frokost. Det var det sidste måltid, vi havde med vore cambodianske venner. Kl. 17.00 tog vi til lufthavnen, sagde farvel til Sambath, Rantha og Sarun. Vores fly forsinket 1 1/2 time, så vi kommer sent frem til Saigon. Vi skal indlogeres på Bong Son hotellet i Saigon.