Hoi An
Forside
CambodiaSaigonHoi AnHueHanoiMai ChauSa Pa/Bac HaHanoi 2Halong BayHanoi 3

18.03.2004
Her til morgen er der ikke meget liv i folk. Mange ligger stadig og sover her kl. 10.00 formiddag. Togturen gik fint, selv om det er svært at have plads til al bagagen. Vi var en time forsinket. Thao var mødt op for at tage imod os. Et festligt gensyn.
Klik på dette billede og få et billede mere af Thao. Thao med sin mand Phi

Vi kørte nu omkring Marmorbjerget. Det var ikke alle ,der var med på toppen, men flere end jeg havde regnet med.
Marmorbjerget

Vi var på hotellet i Hoi An kl. 17.00. Kl. 20.00 gik vi til en meget fin restaurant Dong An. Igen et festligt gensyn. Her mødte vi Cung, som er turguide over hele Vietnam. Han havde en gruppe med fra Hanoi. Bich er blevet gift. Hende og hendes mand kommer til fødselsdagsfesten i morgen.
19.03.2004
Dagen hvor den store fest skal holdes. Som tradition cykler jeg til stranden med cykeltaxa. Det er mig, der er cykeltaxafører.

Cykelbilleder

Kl. 08.00 startede vores tur til Village of Hope. Vi, Chau's mor Luu og Thao fra hotellet var med. Vi blev budt velkommen i et konference rum. Derefter besøgte vi 3 klasser. Vi beundrerede den disciplin, der var i klasserne. Jeg havde mange billeder med. En af lærerne hjalp mig med at finde børnene.

Henning og Chau

Vi så soverummene. 8 til 10 i hver rum. Igen en meget stor orden i alle rum. Skoene stod i snorlige rækker. Mange af børnene kunne genkende mig. Vi gik nu tilbage for at hente vores gaver. 20 globus på 20 cm og 4 verdenskort. Der var globusser nok til hvert rum. Nu var klokken blevet 11.00 , så det var spisetid. Vi blev inviteret til frokost. Mænd med drenge og kvinder hos pigerne. Det var kun mig, som skulle spise sammen med pigerne. Der blev taget et gruppebillede med os og skolens børn. Nu gik turen tilbage til Hoi An til Hoi Yen Hotel. Der var 4, som kørte til stranden. Andre havde andre gøremål. Det var nu anden gang, at jeg var ved stranden den dag. Jeg kørte tidligt derfra, da jeg havde mange ting at gøre inden festen. Kl. 13.00 ankom Thao og Chung sammen med Chung's søster og broder. Kl . 20.00 starter festen. Vi var 38, der var 4 afbud. Si og Mao havde bestilt musik, vietnamesisk folkesang. 4 musikanter spillede. Mao, restauratøren sang. Si's søn Anh gav også et nummer. Alle i selskabet fik gaver. Familien Si havde en kæmpe lagkage med. Hoi Yen hotel gav også en kæmpe lagkage. Eftermiddagen sluttede vi boogie voogie.ed en
20.03.2004
Vi startede kl. 9.00. Vi skulle besøge Luu's skole.
Luu, Hung, Chau og Huy

Vi kører rundt i det kvarter, hvor Luu's skole er. Ikke alle ville med. Først besøgte vi Luu's skole. Hun tog imod os. Vi besøgte 3 klasser, den ene fortsatte undervisningen, ,mens vi var der. Den anden klasse sang et par sange for os. Den 3 hilste på. Alle i lklassen havdec stor disciplin. Vi cykler i 2 timer og tog en forfriskning på havnen hos "Rosa". En restaurant dronning Margrethe og prins Henrik har spist på i 1998.. Vi cyklede over en bro ved restaurant Dong An. På tilbagevejen cyklede vi over den japanske bro. og sluttede af med frokost på Dong An. Efter frokost gik vi til 2 forretninger. Der var nogle, der fik bestilt bukser, sleeping bag og andet.
Prøver tøj

Eftermiddagen blev anvendt på meget forskelligt: indkøb og nogle tog til stranden. Om aftenen skulle vi besøge Luu Hung og Chau til aftensmad. Vi kom kl. 19.00 og kørte hjem kl. 22.00 og sluttede af med en drink ved swimmimg pool.
21.03.2004
Vi startede fra hotellet kl. 8.00. Vi skal til Champ Island med mødested Dong An restaurant. Det blev desværre ikke Champ Island tur den dag, da politiet havde udstedt forbud mod sejlads. Sy og Mao, som stod for sejladsen forslog at vi cyklede en formiddagstur på ca. 4 timer istedet. Først kørte vi 1 km på cykel og kom frem til floden, hvor vi gik ombord på en lille motorbåd, hvor der var plads til vores cykler. Sy, Mao, Anh, Lien. Si havde sine 3 sønner med. Luu havde datter og søn med Chau og Huy. Når man har lokale med , ser man mere. Vi sluttede kl. 12.00 på restaurant Dong An. Jeg tror at alle var lidt trætte. Vi besøgte nu Moi og Trang.
Moi og Trang

Det er parret, som lige er blevet gift den 13.12.2003. Vi så alle deres bryllupsbilleder. Der var mange store og flotte. Denne søndag aften skulle vi spise hos Nha.
Nha

Vi sad udenfor. Nha's mor havde lavet maden. Nha havde pyntet bordet med danske flag. Bordet var meget flot. Maden er et helt kapitel for sig selv.

Vi startede med krabbesuppe, hvorefter der kom 6 retter og dessert i form af frugt. det er måske det mest velsmagende måltid, vi har fået indtil nu og det siger ikke så lidt, for næsten alt smager godt. Aftenen sluttede ved swimmimgpoolen med drinks.
22.03.2003
I dag skulle vi gerne til Champ Island. Det kom vi også. Vi startede fra hotellet kl. 8.00. Kørte på cykel til restauranten Dong An. Mao var ved at lave sandwichs, pakke øl og vand ned. På denne tur var Sy, Mao, Anh og Sy's mellemste søn med udover os 9.
Mao restauratør og sanger og Sy bygherre

Først havde vi en rundtur i byen. En meget venlig befolkning. Nu kommer der heller ikke mange turister til øen. Vi blev mødt med smil alle steder. Grunden til at der ikke kommer så mange turister er, at der er 25 km til øen. Vi skal ud på åben hav. De turistbåde som sejler fra havnen , er ikke søstærke nok. De sejler ikke hurtigt nok. Vi havde lejet vores båd af militæret, som har en båd med stor motor. Moi havde lejet den. Efter vi havde set den lille by, sejlede vi over på den anden side af øen. Der var ingen mennesker. Man føler sig, som Robinson Crusoe på en øde ø. Der er vilde bananer og kokos nødder. Vi startede med frokost. Meget lækre sandwich og marinerede blæksprutter, øl og vand. Der blev svømmet og badet og nogle blev solskoldede. Efter hjemkomst til Hoi An, var vi måske lidt trætte, men der skulle ske meget endnu. Afhentning af tøj, køb af blomster. I aften skulle vi spise hos Sy. Han er bygherre i byen. Har et meget fornemt hjem. Vi fik en meget lækker middag med masser af øl og vand. Desserten fik vi på 1. sal sammen med teen. Her underholdt vore vietnamiske venner med sang og musik. Igen må vi konstatere at vi er ikke godt nok forberedt. Vi kan ikke synge uden tekster. Det blev til skuld' gammel venskab rent forgå samt nationalsangen. Vietnamerserne kunne mange sange uden at have teksterne. Det var en meget festlig aften. Der var kun en lille cykeltur hjem. Aftenen sluttede ved swimmimgpolen med drink
Jeg håber, I alle har det godt. Her er der fart på fra 6.00 om morgenen til kl. 24.00.
En af mange rismarker på cykelturen

24.03.2004
Thao tog os med på en sejltur. Vi havde cykler med ombord på båden. Omkring Hoi An by er der mange øer, så vi sejlede rundt mellem disse øer. Vi Besøgte et træskærer værksted. Stedet jeg har købt 2 stole. Morten og Jytte er interesseret i også at købe et par havestole. Som afslutning besøgte vi en keramik lnadsby. Der bar en guide på stedet, som fulgte os rundt og fortalte om byen. Vi cyklede alle fra landsbyen til en restaurant, som Thao kendte. Det er en special restaurant, som Thao kender, og der kommer ikke turister. Thao gav ofrokost med øl og vand. Nu skulle de sidste indkøb laves. Tøjet skulle hentes ved skrædderen. Det sidste besøg ved stranden. Afsked med mange venner. Det er i morgen tidlig at vi forladerHoi An. Om aftenenen spiste vi hos Lièn. Hun havde haft travlt. Hun kom først fra skole kl. 17.00. Hun havde dog Luu og Mao til at hjælpe sig. Vi fik mange forskellige retter. Sluttede af med suppe og fondue og frugter. Efter middagen inviterede Mao os til en afsluttende drinh på sin restaurant. Igen en vellykket dag. Nu skal alle pakke.