Halong Bay
Forside
CambodiaSaigonHoi AnHueHanoiMai Chau Sa Pa/Bac HaHanoi 2Halong BayHanoi 3

08.04.2004
Afgang fra hotel Phan Thai kl. 07.00. Vi har fået en større bus. Vi skal have Morten og Jytte med hjem. Der er 160 km fra Hanoi til Halong Bay. Vi havde et lile stop midvejs ved en skole for 2. generation efter vietnamesere, som er forgiftet af USA's sprøjning med orange giften. Disse børn er fra 9 år til 17 år. Det er forældrenes forgiftning, som slår igennem hos deres børn. Der var en hyggelig atmosfære på skole/fabrikationssted. Der var flere der købte noget der. Det er duge, vægmalerier af stof og på lærred og mange andre forskellige ting. Børnene får skoleundervisning og bliver samtidig oplært i et fag, som de kan bruge som voksen. Vi spiste frokost i Halong Bay. Se iøvrigt linket med "Catch the flying dragon", hvor der er flotte billeder fra Halong Bay. Sejladsen til Cat Bay var ikke så varm, som de foregående år. Undervejs besøgte vi to drypstens huler. Vi så perlefiskere og mange husbåde. Landskabet er utrolig smukt. Det er en skam at det ikke var bedre vejr. Vi var på Cat Bay kl. 17.00.
Middagen indtog vi på en restaurant ude i vandet. Vi sejlede i en mindre båd ud til restauranten. Det blev et lækker fiskemåltid. Først kæmpe krabber, dernæst tiger rejer og to store Catfisk. Vi sluttede aftenen på en restaurant. Alle fik dessert, pandekager med chokolade.
09.04.2004
Denne dag er det trekkingtur. Bådtur og frokost på båden og måske badetur. James var lejet til formålet. Jeg har brugt ham for år tilbage. Vi startede kl. 09.00 med bus. Vi blev kørt op i bjergene. Det var en spændende rute James havde lagt. Ikke så krævende men hård nok til at tage pusten fra de fleste.
Bjervanding med James i Cat Ba

Vi gik ad bjergstier og nogle steder var der slet ikke stier. James forklarede om alle de medicinske planter, som netop findes her på Cat Ba. Vi havde lige talt om en plante som var god til at stoppe blodet ved hudafskrabninger og lindre smerten. Vi manglede kun en frivillig for at se om det virkede. Der var gået 10 min, så havde vi afprøvet om planten kunne anvendes. Den stoppede blodet og lindrede vist nok også smerten. Vi kom igennem små landsbyer, gik af utrolige små og spændende veje. Alle var med . Vandreturen tog 4 timer. Vi landede på en strand. Vi kunne se vores båd ude på vandet. James fik hurtigt fat i en dame, som havde en fletbåd. Den lånte han og tog 3 og 4 med. 3 gange så var alle med. Her ventede en lille frokost . Vi sejlede lidt ud i bugten for at spise. Kaptajnen og hans kone havde lavet en dejlig frokost. Tigerrejer, blæksprutter, masser af grønsager, ris og omelet i små tern. Vi fik alle tigerøl. Vi sejlede en lille tur rundt mellem bjergene. Vi skulle besøge James i hans hjem. Men inden da skulle vi se det nye strandprojekt. Det var imponerende. Vi kunne se hvordan det ville blive, når det var færdig. Det var lidt skræmmende. Man må håbe det ikke bliver et helt tivoli. Den gamle strand syntes jeg nu bedre om. Vi må se næste år. Kl. 17.00 besøgte vi James privat. Vi havde hver en motorcykel til hans hjem. James havde lejet dem. Hele familien var samlet. James 32 år , hans kone 30 år, datter på 9 år og søn på 1 år. Vi blev pænt beværtet med te og masser af frugt. Hjemturen foregik også på mototcykel. Nogle fra gruppen ville nu have massage. Vi prøvede et nyt sted at spise. Det var meget god mad. Alle er næsten gået til ro nu. I morgen skal vi tilbage til Halong Bay og Hanoi.
10.04.2004
Afrejse fra Cat Ba. James var der for at vinke farvel. Annanas til alle og en lille gave til mig. Vi havde en meget fin sejllads til Halong Bay. Efter en times sejlads kom solen frem. Frokost fik vi nu i Halong Bay. Første stop er en keramikfabrik. Her arbejder Thu Ha's søster og mor. I aften skal vi spise på Hoa Siia. Det er en fransk skole-restaurant for gadebørn. Et af de bedste spisesteder i Hanoi. Vi sluttede aftenen ved søen med en drink.