Mai Chau
Forside
CambodiaSaigonHoi AnHueHanoiMai ChauSa Pa/Bac HaHanoi 2Halong BayHanoi 3

28.03.2004
Idag gælder det Mai Chau. Det er blevet mere besværligt at komme dertil. På grund af vejarbejde er en bjergkæde lukket, og der blever sprængt store klippeblokke bort. Vi må tage en lille omvej i Hoa Bin. Vi lejede en båd, som sejlede os op af den sorte flod til en handelsplads. Det var en smuk tur. Her ventede en lille bus på os og en bil til cyklerne. På vej til Mai Chau og byen Ban Lac, var der store vejarbejder. Der bliver virkelig gjort meget ud af vejene. Vi var fremme i Ban Lac kl. 14.30. Hvid thaierne lavede hurtigt frokost til os. Vi foretog en lille tur rundt i de tre byer, som Ban Lac består af. Her er ikke mange turister på grund af besværlighederne med at komme hertil. Vi har alle fået udleveret sovepladser med moskitonet. Det er første gang Thao, Phi og Mi Mi er på en længere ferie. Jesper , Signe, Alma og William befinder sig godt under disse meget fremmede forhold. Nu er gruppen fortrolig med byen, så alle kan finde rundt.
29.03.2004
Denne dag er afsat til skolebesøg.
Skole i Mai Chau

Det vil sige hele formiddagen. Kl. 08.00 cykler vi fra Ban Lac. Vi blev modtaget med te på skolen. Skoleinspektøren bød os velkommen. Vi besøgte flere klasser og hilste på alle børnene. Det var et hyggeligt besøg. Vi havde verdenskort, skolebøger og blyanter med. Nu er det 6. gang jeg besøger denne skole. På hjemvejen besøgte vi markedet. Efter frokost skal vi på en cykeltur. Eftermiddagscykelturen gik af små stier gennem rismarker og små landsbyer.
Rismark

Morten blev og passede landsbyen, ellers var alle afsted. Også Jesper, Signe,Alma og William samt Thao og Mi Mi. Jeg havde Mi Mi bag på min cykel. Turen var en stor oplevelse for alle. Efter middagen sad vi og hyggede os med vodka/7 up. Det var en voldsom start på cykelturen. Vi trak cyklerne over en lille afgrund, hvor man havde lagt en bjælke, som iøvrigt lå løs. Jytte trådte lidt forkert og faldt lidt ned mod afgrunden. Der skete dog ikke noget med hende. Jytte har det åbenbart med at falde med sin cykel i Mai Chau. Sidste var det i en rismark.
30.03.2004
Afgang fra landsbyen kl. 08.00. I dag skal vi den modsatte vej ud i den anden ende af dalen på vej til Laos. Vi cyklede af landevejen ca. 14 km ud for enden af dalen. Der var lejet 2 både, som sejlede med os ca. 1 time. Vi er her kun 5 km fra Laos. Der var ikke meget vand i floden, så vi kom ikke Laos nærmere end de 5 km. Alle var med på denne tur. Efter frokost blev gruppen delt i 2. Den ene gruppe gik op på et bjerg, hvor der var en fin udsigt over Mai Chau. Der var også en fin grotte. Det var en anstrengende tur på 1024 trin. Den anden gruppe cyklede en spændende tur ad meget små stier. Nogle steder måtte cyklerne bæres over sten og små afgrunde. Jesper havde sin søn William på 6 år med. Han klarede det fint. Vi kom langt omkring. Igen en smuk tur gennem rismarker og små landsbyer. Vi sluttede af et sted vi kunne få Bia Hoi. Det var en slags fadøl til 75 øre. Efter aftensmad dansede hvidthaierne for os.
Dansepige

Vi sluttede med vodka og 7 up.
31.03.2004
Afrejse fra Mai Chau. Turen fra og til Mai Chau er blevet meget mere besværlig efter at man har lukket bjergkæden totalt for at lave en ny vej. Før tog vi en bil i Hanoi og kørte til vores hus i landsbyen. Med cykler i bilen. Nu kører vi først til Hoa Binh og har en vogn med med cyklerne. Vi stopper ved den sorte flod og læsser cyklerne ombord og sejler op ad floden. Senere læsser vi cyklerne af og på en bil, som kører med cyklerne. Vi kører i en anden bil. Det er aflæsning og pålæsning mange gange. Vi spiste frokost i Hoa Binh. Aftensmad på Hoh SUA. Det er en fransk restaurant, hvor børn lærer at bleve tjenere. Det er gade børn. Vi var 16 personer til bords.
01.04.2004
Vi startede fra Phan Thai hotel kl. 09.00. Turen gik til Vestsøen Hanois største sø. Turen er på ca. 12 km. Husene langs vestsøen er mere eksklusive end mange andre steder i Hanoi. I starten af vestsøen ligger Hanoi's ændste pagode. Vi foretog ikke stop undervejs. På højre side af søen ligger der nogle store hoteller og mange pagoder og templer. Vi kørte til en meget kendt pagode, som ligger for enden af en tange. Mange af Hanoi's borgere bruger det som udflugtsmål. På det sidste stykke ud til pagoden, ca. 1 km. ligger der den ene restaurant efter den anden. Store restauranter som hver især kan tage 100 eller flere gæster. Det er et sted, hvor der kommer mange mennesker. Man kan også købe bakker med frugter og kunstpenge til ofring i pagoden. Man køber sådan en bakke med alle mulige frugter og kunstpenge + nogle røgelsespinde. Den bakke bliver sat på alteret, røgelsespindene bliver tændt og der mediteres. Efter en periode 1 time måske 2 timer hentes bakken og familien spiser frugterne og kunstpengene bliver brændt i en stor ovn. Familien har på denne måde lavet udflugten til pagoden til en fest. I det område besøgte vi 2 pagoder. Der ligger mange. Det er et fristed uden larm fra biler og motorcykler. Der hviler en fred over sådan et sted. Vi cyklede forbi store gartnerier og et stort badeland. Der er aldrig mange mennesker og det er vist kun om sommeren at der er mange. Badelandet ligger i den anden ende af søen. Vi prøver også at cykle ad de meget små gader, som kun er 1 til 2 meter bredde. Så får man indtryk af hvor tæt Hanoi er beboet. Disse kvartererer findes mange steder. Turisterne tager aldrig derind, da man let kan fare vild der. Vi kørte ad disse gader i ca. 15-20 minutter. Rundturen sluttede ved Hoa Søen. Det er blevet vores stam cafe. Jeg kørte videre , da jeg havde møde angående Sa Pa / Bac Ha turen. Vi spiste middag på en tagrestaurant. Her var maden også godt tillaveet. Den ligger tæt på vores hotel. Selv om vi skulle tidlig op, sluttede vi aftenen ved Hoa Kim søen.