Sa Pa m.v.
CambodiaSaigonHoi AnHueHanoiMai ChauSa Pa/Bac HaHanoi 2Halong BayHanoi 3
Sa Pa/Bac Ha

Fredag 30/9
Vi var tidlig oppe kl. 04.00. Afgang fra hotellet kl.05.00. Der var lang vej til Sa Pa. Vejene er ikke gode. Vi har en stor bil med mindre god affjedning, så det tager lang tid. Efter 75 km nordpå begynder landskabet at skifte karakter. Alt er grønt. Efter 150 km kører vi i et utroligt smukt landskab med rismarker, men nu kommer der også mange andre grønsager. Vi havde stop for frokost. 10 km fra Lao Cai kører vi langs den kinesiske grænse. Vi havde et stop ved grænsestationen til Kina. Nu var der 38 km op af bjerget. Sa Pa ligger i 1700 meters højde. I 2004 var der 100 års jubilæum for Sa Pa. Franskmændene grundlagde byen i 1904. Klimaet var som i Frankrig. Det er et meget bjergrigt område med mange etniske grupper. Rød Dzau, Sort Mong, Sort Dzau.
Sa Pa sort Mong
Sa Pa Sort Mong

Det er de 3 store grupper. Når der kommer så mange mennesker til Sa Pa, kommer etniske grupper langvejs fra. Vi var først i Sa Pa kl. 18.30. Havde middag på restaurant Mimosa. Vi fik Hot Pot. Aftenen sluttede på terrassen med rom og cola, whisky og gin og tonic.

Lørdag 1/10
Jeg var tidlig oppe. Vi skal besøge en kostskole, som jeg altid har tøj med til.
Her er de folk som fik tøj. Pigen nr 2 fra venstre er Pung Dung, som jeg støtter.
3 af pigerne spiser frokost med os, to Mong piger og en Seid. Det er altid spændende at besøge den skole. Eleverne kommer langvejs fra. Nogle 20 km. Det er etniske minoriteter Sort Mong, Rød Dzau Seid, Sort Dzau. Ja der kan også være andre etniske grupper.
Sort Mong

Jeg besøger altid skolen kl. 06.00 om morgenen. Kl. 07.00 starter undervisningen. Jeg aftalte med 4 af eleverne, at de skulle spise frokost med os. Jeg hentede dem kl. 12.00. Kl. 09.30 tog vi vores bil og kørte til en Rød Dzau landsby.

Rød Dzaos
Vejret var pragtfuld. Som sædvanlig havde vi en sværm af Rød Dzau efter os. Selv om vi ikke havde planlagt at købe noget, købte vi alligevel. Vi var inde i et Rød Dzau hus. På hjemturen gik vi over rismarkerne. Vi havde Rød Dzauer til at støtte os på høfterne. Nogle steder var der vandløb, hvor vi måtte have skoene af for at komme over. Rød Dzauer gik ved siden af os og støttede os. Der var et sted, hvor der var lagt en bjælke over vandløbet ca. 3 meter. Det var udfordringer. Alle slap helskindet igennem. Det var en spændende tur. Vi kørte med vores bil, da landsbyen ligger 8 km fra Sa Pa. Jeg blev sat af bilen midt i byen, idet jeg skulle hente pigerne fra kostskolen. Vi spiste frokost på hotellet, som har en usædvanlig god beliggenhed. En fantastisk udsigt til bjergene. Kl. 14.00 var der vandretur til Sort Mong landsbyen. Det var ned af bjerget. Der blev taget mange billeder. Vi hgavde 2 piger med på turen. De to andre skulle til sangundervisning. Igen en smuk tur. Det blev en god vandretur. Vi så hvordan de boer. Ikke meget forskellig fra Rød Dzauerne. Da vi nåede bunden af kløften, havde jeg bestilt 11 motorcykler til os. 1 til Khao og en til de 2 piger. Vi endte ved markedet og sagde farvel til de 2 piger. Ni var det tid til at drikke øl og få musklerne på plads. Nu er Ebba blevet så glad for sin motorcykel, at hun vil tage kørerkort til den. Christian og jeg gik på markedet ved kirken.
Markedet i Sa Pa

Jeg skulle finde Phung Son. En pige på 14 år, som jeg havde tøj med til. Det var et meget glædeligt gensyn, da vi fandt hende. Christian og jeg hyggede os med familen. De vidste næsten ikke, hvor godt de skulle gøre det for os, for at vi skulle føle os godt tilpas. Vi fik grille spyd, øl og kaffe. Jeg gik med Phung Son for at se hendes hjem. Faderen og en ældre broder var hjemme. Jeg kunne lige nå gudstjeneste kl. 18.00. Da jeg komind i kirken, så jeg Jonna, Ingelise, Ebba og Birthe. De havde sat sig i mandesiden. Jeg kunne lige nå hjem til hotellet for at få et bad inden vi skulle ud at spise. Khao havde bestilt bord. Dejlig mad. Efter middagen skulle vi opleve Loving Marked ved kirken.
Flaver Mong i Bac Ha

Vi var der kun kort tid. Vi skulle tidlig op og kører til Bac Ha kl.07.00. Vi sluttede dagen med cola og whisky.

Søndag 2/10
Afrejse Sa Pa. Alle sukkede. Vi kunne godt bruge et par dage mere. Morgenmad med en udsigt uden lige. et vemodigt farvel til Sa Pa. Vi havde 80 km's bjergkørsel. Kl. 10.45 ankom vi til Bac Ha. Selv om de i 3 år havde arbejdet på vejen, var den meget dårlig. Vi havde en meget forsigtig chauffør, som kørte meget forsigtigt. Vi blev indkvarteret. Ikke alle kunne få værelser med det samme. Vi gik alle på markedet, som er nordvietnams største for etniske grupper. Der handles med næsten alt: heste, vandokser, høns, hunde, ænder og alt for at overleve. For nogle er det en handel og for andre en fest.
Skole besøg i Bac Ha

Mange kommer langvejs fra, for atopleve denne stemning. Kvinderne spiser på de mange spisehuse. Mændene hygger sig med lokal snaps, som købes fra store 25 liters dunke. Når man så skal hjem, tager man fast i hestens hale og så vil hesten finde hjem med ejeren. Vi spiste frokost på markedet. Der er en god restaurant, hvor alle turister spiser, så der var trængsel. Efter frokost gik vi en tur, men vejret er ustabil i bjergene, for efter en 1/2 time begyndte det at regne. Ikke meget men nok til at vi blev våde. Ved skolen var der ikke cement vej mere men jordvej. Det blev en fedtet vej. Sådan kan det hurtigt ændre sig. Men vi kom frem til "Ho" en spillemand, som jeg nu har besøgt i 7 år. Han gav en lille opvisning med musik og dans. Vi smagte hans kornwhisky, som han er stoltaf. Den smager nu ikke godt, men det er hyggeligtat være der. Hjemturen var utrolig smuk, men vejen besværlig. Alle kom hjem meget snavsede. Vi fik skoene skyllet af. Vi tog aftensmad på hotellet. Sluttede på svalegangen med rom cola og whisky.

Mandag 3/10
Igen en pragtfuld morgen . Vi gik fra hotellet kl. 08.00. Vi skulle besøge 2 skoler. En lille skole.
Børn i skole

Det er 8 gang vi besøger den. Børnehaven var den, som optog os mest. Børnene sang for os. Der blev uddelt bamser og slik. Børnehave og skole i samme bygning. 2 rum for børnehave og 4 klasseværelser til skolegang for de mindste trin. Nu var det tid til den store skole. Det er sidste gang vi besøger den. Den nye skole er næsten færdig. Tages i brug i november. Skoleinspektøren tog imod os. Der var kommet mange nye lærere. Næste år bliver i den nye skole. Alle hviler ud inden frokost. igerne vil gerne se det lokale hospital. De fire af dem er indenfor sundhedsvæsenet. De er vist alle indenfor sundhedsvæsenet. Solen skinner satdig . Temperaturen er 34 celcius. Efter frokost besøg i en børnehave. Der var stor gensyns glæde. Vi fik afleveret tøjdyrene og billederne. Det var en stor børnehave, så der var mange børn. Derefter så vi den sidste Mongkonges slot, som ligger her i Bac Ha.
Fra rismarkerne i Bac Ha

Nu gik turen bag om byen til en Tay landsby. Vi havde billeder med. Nu har jeg fulgt familen i 7 år. Vi var hjemme kl. 16.30. Tid for massage inden vi skal have aftensmad.
Udsigt fra vores hotel I Bac Ha
Tirdag 4/10
Afsked med Bac Ha. Regnvejr, et godt rejsevejr. Der er lang vej til Hanoi. En flot tur men lang. Vi havde en sikker chauffør , som kørte os godt og sikkert til Hanoi. Vi havde bestilt bord på en slangerestaurant. Alle var trætte så der var ingen, der var oplagt til godnat drinks. Det havde været en lang tur, ikke mindst da vi nåede Hanoi. Alle var på gaden. Et stort kaos. Det tog mere end 1 time at komme igennem byen.