Halong Bay
Contents
CambodiaSaigonHoi AnHueHanoiMai ChauSa Pa/Bac HaHanoi 2Halong BayHanoi 3

Torsdag 6/10

Afgang til Halong Bay. Første stop et væveri, som også fungerer som skole for handicappede børn. Det er børn, som har orange giften i sig, 12 - 20år nogle også ældre. Orangegiften som USA kastede ud over Vietnam. Giften dræbte mange planter, men påvirkede også menneskenes gener. Det slår nu igennem på børn, hvor forældrene har giften i sig. Der er et par piger, som jeg hjælper med tøj og foto. Vi var i Halong Bay kl. 11.30. Vi sejlede straks med vores båd mod Cat Ba. Efter en 1/2 time fik vi frokost. Derefter besøg i en meget stor drypstenshule. Drypstenshule på vej til Cat Ba.

Dem er der mange af på vej til Cat Ba. Vi tog en af de flotteste ikke den største. Vejret var fint, så vi havde en fin sejlads i meget smukke omgivelser. På vej til Cat Ba

Halong Bay er betegnet som et af de flotteste steder i verden. Kl. 16.30 ankomst Cat Ba, hvor James tog imod os. Han havde en bil klar til os. James kørte os til vores hotel, hvor vi blev indkvarteret. Khao, hans kommende kone Mat, Thuy, hendes mor var der også.
På vej til Cat Ba. Thuys mor, Thuy og Mat. På vej til Cat Ba. Thuys mor, Thuy og Mat
Thuy er et livstykke altid hjælpsom og smilende. Nogle gik en lille tur andre hvilede sig. Jeg havde bestilt bord på en af de gode, men også den dyreste fiskerestaurant på Cat Ba. Den ligger ude på vandet, så man skal sejle ud til den. Afgang kl. 20.00. Khao og jeg gik ned for at se at de fangede fiskene og rejerne. Så det ver altid friske rejer, der bliver stegt. Den ene fisk blev hogt og den anden stegt. det var bare uheldigt at 1/2 af de 13, som var med ikke kunne lide fisk. Efter middagen foretog vi en lille vandretur på gaden.

Fredag 7/10

Vejret er stadig godt. Cat Ba fik ingen skader fra tyfonen. Denne dag var det vandretur. Der blev diskuteret meget om alle kunne gå med. Jeg har ikke haft hold, hvor ikke alle var med på vandretur. Vi havde en alternativ plan. Men alle ville med. De som vaklede skulle nok have taget båden. Det var hårdere end de havde forventet. Turen er lavet kort og nem. Men alle ser jo forskelligt på det. nDa det så værst ud skaffede James motorcykler. Vi fik en dejlig frokost på båden, som vi kom ud til fra stranden i en mindre båd. Sidste stop er abeøen. Der skulle vi over for at bade fra stranden. Vi hyggede os i det varme vand. Thuy og hendes mor badede også samt Khaos veninde.
Thuy's forældre, Thuy og Henning

Efter en times badning sejlede vi tilbage til hotellet for at slappe af inden middag kl. 20.00. Der var en meget løftet stemning hos damerne. De havde overgået sig selv på vandreturen. Det at kunne klare det fejrede de inden middagen med rom og cola. Ja så havde de gang i Thuy. Hun skulle lære dansk. Jo mere rom og cola de fik jo mere skulle Thuy lære. Hun er meget lydhør overfor fremmede sprog. Moderen var dårlig men stemningen var høj. Ingelise kunne ikke tygge sin bøf. Ja det kunne jeg nu heller ikke. Den venlige serveringsdame tog hele Ingelises mad ud. Satte den i en blænder og så fik hun den som sondemad. Aftenen sluttede på terrassen med udsigt over vandet. Der blev sunget meget. Det gjorde der også under middagen. Thuy sang flere sange for os. Det blev en god afslutning på Cat Ba turen.
Afrejse fra Cat Ba

Lørdag 8/10

Afrejse fra hotellet kl. 08.00 morgen. Vejret er let diset. En flot og smuk sejlads. Der blev ikke badet på hjemturen. Frokost i Halong Bay. Besøg på en keramikfabrik. Vi var mættet med indkøb, så der blev ikke købt noget. Igen indkvartering på Phan Thai. Afsked med Thuy og hendes mor. Thuy kommer kl. 06.45 den 11/10 og kører os til lufthavnen. Thuy er en lille solstråle og hun har vundet alles hjerter.