Hoi An
Contents
CambodiaSaigonHoi AnHueHanoiMai ChauSa Pa/Bac HaHanoi 2Halong BayHanoi 3

Torsdag 15/9
På banegården i Da Nang, stod Nha, Mao og Sy og ventede på os. Vi havde to taxa, en til bagage og så kørte vi alle i en anden taxa. Vi kørte først til Marmorbjerget. Her var vi oppe på bjerget for at se en flot Pagode. Det var en pagode i en bjerggrotte.
Marmorbjerget

Det blev forceret på grund af forsinkelsen med toget. Men vi blev godt indlogeret på Hai Yen i Hoi An. Middag på Dong An Restaurant. Jeg havde lidt svært ved at finde den. Der var mange mennesker på gaden. Der var børnefestival, fuldmåne fest. Det er en børnefest. Nogle børn trommer og bærer masker. De er klædt ud som drager, som danser for os. Det er meningen, at vi skal stikke penge ind i munden på dragen, små penge som svarer til 50 øre eller 1 krone. Det kan minde om vores fastelavn. Ved de storre optog, kravler en op af en stige, klædt ud som drage. Ja det er nok mere drage end slange, der er klædt ud som. Alle var nu trætte og gik tidlig i seng.

Fredag 16/9
Vi skal besøge Village of Hope. Det er en handicap skole. Her går Chau, som bliver 11 år om 2 måneder. Luu, som er Chaus mor, tog med os.
Luu, Chau og Henning

Vi skulle have 3 store globusser med. Direktøren på skolen ville gerne have at jeg blev filmet, mens jeg overrakte globusserne. Vi så undervisningen i 3 klasser, der i blandt også Chaus klasse. Vi så børnenes soverum, 6 til 8 i hvert rum. Der var stor diciplin under undervisningen og på sovesalene. Vi havde Chau med tilbage til Hoi An, så hun kunne være med til fest om aftenen. Luu kører hende tilbage til skolen søndag. Da vi kom tilbage til Hai Yen hotel i Hoi An, ville nogle sove. Andre gik i svimmingpool, andre tog til stranden. Jeg havde mange ting, at ordne så jeg kom først til stranden senere. Vandet er ca. 25 celcius. Strandsælgerne kunne straks kende mig. Her er strand lige til Da Nang 15 km, uden at der er mange mennesker. Der er mange som vil sælge noget, smykker, massage, snaks og andet. De fleste sælgere er unge piger, som kan tjene lidt. De er registreret, må kun være her hveranden dag. Disse piger kan gå i skole fra kl. 07.00 til 14.00 eller fra kl. 16.00 til 20.00. Det at tage en stol under en parasol, koster ikke noget, men en øl koster, så mere end inde i byen. jeg er mindst en gang om dagen ved stranden. De fleste dage ovenikøber 2 gange. Hver morgen kl. 06.00 tager jeg til stranden med cykeltaxa. Jeg kører cyklen og cykeltaxamanden sidder på sæddet foran. Det er den samme cykeltaxa mand hver dag. Det er nu blevet tradition, som har holdt sig i 6 år. Vi havde stort party om aftenen. Vi var 33 ialt incl 9 danskere. Det var meget festligt. Anh havde 2 studiekammerater med. Den ene kunne spille piano. Han havde det selv med. Anh spillede guitar og Mao sang.
Fredag fest. Mao, Henning og Sy

Festmiddag
Det danske flag
Jonna sang solo og havde sange med til os, så vi bidrog også. Der skete så meget, så vi efter festen ikke tog vores sædvanlige drink, men gik i seng.

Lørdag 17/9
Kl. 09.00 havde vi en by rundtur på cykel. Vi kørte lidt ud af byen til forskellige steder. Første stop Luu's skole. Da det var lørdag var der ikke undervisning, men Luu var der og viste os rundt. der var elever der og de sang nogle sange. Vi tog vores mester Jacob frem. vi kørte lidt rundt på øen, kørte tilbage gennem byen og tog en forfriskning på Rose. Den restaurant besøgte dronning Margrethe og prins Henrik, Frederk og Joakim i 1997. Det er et beskedent sted med en dejlig atmosfære. Man spiser godt. Vi tog nu over næste bro, kørte lidt rundt der og vendte tilbage til Hoi An. Vi kørte over den Japanske bro gennem byen.
Hoi An's vartegn: Den japanske Bro

Jeg købte billetter til 5 seværdigheder, som alle kunne se senere. Vi sluttede ved hotellet, hvor vi klædte om. Vi skulle spise frokost hos Bui. Hun bor tæt på stranden og laver lækker mad. Jeg ringede til Thao og sagde at vi ville komme og se hendes nye søvbutik. Hun ejer stadig den gamle butik, og den passer hendes søster. Vi så hendes nye hus, som ligger meget tættere på hendes butikker. Der blev købt livligt ind. Nu fortsatte nogle videre i byen. andre tog tilbage til hotellet. Vi skal ud at spise hos Luu moderen til Chau. Det var et flot måltid, at Luu havde lavet. Til måltidet fik vi 7. up og rom. En special udgave fra Vietnam. Ingelise ville have mere rom, så jeg bestilte 4 flasker, som jeg afhenter senere. Aftenen sluttede hos Christian med whisky.

Søndag 18/9
Vi skulle have været til Camp Island, men det blæste for meget. Det blev til en cykeltur istedet. Den startede i regn. Anh cyklede med rundt. På grund af regnen var det ikke muligt at komme over til de små øer. Vejene var meget mudrede og svære at cykle på. Disse øer er forbunden af bambus broer. Men på grund af mudder, tog vi ikke derover. Vi cyklede på nogle af øerne. Så turen startede med at sejle over i båd. Det var meget specielt at gå ombord på skibet med cykler. Vandet var 30 cm op over kajen. der var ikke noget at gøre ved det. Vi måtte ud i vandet med sko og strømper. Kaj og flod flød ud i et. Vandet var varmt. Vi kunne nok regne ud at skibet lå ved kajen. Alle kom ombord. Vi sejlede ud til en af de store øer. Vi så først et træskibsværft. Dernæst en trædrejer fabrik. Mange købte noget. Jeg har tidligere købt 4 stole, så de kendte mig. Anh førte an. Vi cyklede rundt mellem rismarker, små landsbyer. Da det var søndag, var der ingen på skolen. Vejret klarede mere og mere op. Ved frokost tog vi ud på Maos restaurant. Den er helt ny. Vi tog afsked med Anh. Nogle skulle nu prøve tøj, andre havde andre gøremål. Jeg tog ned for at tale med Thao. Vi skal spise frokost med hende i morgen. Jeg måtte lige aftale tidspunkt for frokost. Thao bringer os ned til båden.
Klik på billedet og få flere billeder
Thao med sin mand Phi

Der er købt blomster til familien Sy. Det blev en meget spændende aften. Der var virkeligt dækket op, et meget flot bord med mange små detaljer i maden. Meget velsmagende. Til maden blev der serveret øl og sodavand samt rødvin. Da vi gik fra bordet var alle meget mætte. Der blev også skålet på livet løs. Vi spiste i stuen og fik te og frugt. Anhs ven havde sit orgel med. Nu blev der spillet på livet løs og sunget til. Jonna sørgede for at vi kunne give et bidrag. Anh sang og spillede guitar. Mao sang. Nha sang mange sange.

Nha og Henning

Det var virkelig en festlig aften. Nogle gik i seng. Pigerne samledes og fik en rom og cola. Poul, Christian og jeg fik whisky.

Mandag 19/9
Thao har lejet en båd til os, så vi kan sejle en tur. Vandstanden var faldet i havnen, 30 cm under kajen, så alt så normalt ud igen. Vi havde cykler med. Vi sejlede en time og endte ved en keramiklandsby. Der var en lokal guide, som viste os rundt. Vi så hvordan man drejede krukkerne. Vi beså brændovnene og flere private hjem. Man kunne også købe noget. Jonna og Ingelise prøvede at dreje en krukke. Det blev et flot resultat og mindede lidt om moderne kunst. Jeg troer, at de vil udstille det. Vi havde en aftale med Thao på en restaurant i Hoi An kl. 11.00, så turen gik nu mod Hoi An ca. 6 km. Den restaurant Thao har inviteret os på er en speciel restaurant, idet de laver maden lidt anderledes. Der kommer små rispapirstykker 15*12 cm på bordet. Grønsager, grillspyd og majskager. Så ruller man selv sin mad. Dypper rullen i forskellige saucer. Thao betalte det hele : mad og øl. Hele hendes familie var med Phi, MiMi og Khao. Khao er det nye skud i familien nu 8 måneder. Mi Mi er 10 år.
Thao med søn ,MiMi og Jesper

Nu havde alle forskellige gøremål: sidste tøjkøb, prøve tøj og strandtur.

Prøver tøj

Christian og jeg tog en strandtur på motorcykel.Vi havde 2 fra hotellet til at køre os. De ventede på os, så de kunne køre os tilbage. Vi var på stranden en time. Vi havde ikke mere tid. Kl. 17.00 skulle vi være til 30 års bryllupsdag party hos Mao og Dien. Vi var ca.100 gæster. Det var spændende oplevelser, god mad og mange sange. Vi blev fremhævet som Mao's specielle gæster. Der var et langt bord til 30 og mange små runde borde med 10. Vi havde Nha ved vores bord.

Tirsdag 20/9
Blå himmel, min sidste tur til stranden. I dag skal vi til Camp Island. Een kom dog og hentede os kl. 07.20. Det er en anden båd end sidst. Nærmest en fiskekutter. Sy havde arrangeret det. Der var 4 australier og 3 fra U.S. me også. Det blev en flot tur. Der er ca. 20 km til Camp Island. Der kommer ikke mange turister der. Vi lavede en lille rundtur i byen og besøgte bl.a. en pagode. Vi gik så igen ombord på båden og sejlede ud til en strand. Alle kastede sig ud i vandet , som var ca. 25 grader. Vi badede ca. 1 time, mens der blev lavet mad. Vi var de eneste. Man kunne føle sig som Robinson Kruse. her var masser af vilde bananer og kokosnødder. Vi fik en dejlig middag med øl. Sy og Mao var med. Efter middagen tog vi en svømmetur igen. De fleste slappede af i hængekøjen, der var hængt op mellem kokos palmerne. Kl. 15.00 sejlede vi hjem. Alle havde travlt, idet der skulle hentes tøj og mange andre gøremål , inden vi skulle spise hos Nha. Jeg havde travlt og skulle aflægge flere besøg. Jeg skulle hjem til min cykeltaxamand og skulle købe blomster til Nha, og så skulle jeg ud til Luu og Hung. Lørdag var vi ude og spise der og fik rom. Ebba blev så begejstret for den specielle rom. Hun ville have 4 flasker, så hun kunne dele ud af det på togturen. Det skulle være 4 flasker. Jeg tror at hun ville have bestilt flere , hvis vi ikke havde bremset hende. Jeg skulle også hente det sidste tøj. Boui havde lavet en flot hvid silkeskjorte til mig, meget elegant. Det var en gave. Det var nærmest en hel sommer smoking og meget elegant. Vi havde en dejlig aften hos Nha med lækker mad. Nha viste et billede af hendes kommende mand. En pæn mand, så hun var glad og tilfreds. Alle var trætte efter hjemkomsten, så kun Christian og jeg drak en lille whisky og filosoferede over den flotte dag.