Halong Bay
indhold
CambodiaSaigonHoi AnHueHanoiMai ChauHanoi 2Sa Pa/Bac HaHalong BayBangkok

Onsdag 10/5
Turen går i dag til Halong Bay og Cat Ba. Thue og Hoang skal møde op kl. 07.00. De skal med. De var der også præcis kl. 07.00. Vi har gæster fra Saigon. Chungs søster og svigerinde er kommet rejsende for at se til hende. Khao vores guide har taget sin søster med. Første stop er en skoletekstilfabrik. Her går Oanh, hende og hendes søster skal med. Oanh er døv ligesom Chau i Hoi An, men med den forskel at Chau får undervisning lige fra hun var 5 år.
Oanh og hendes søster Hang>
Henning, Oanh og Thue
Oanh og Thue og et krabbefad

Det var noget forbandet noget med den orange gift, som amerikanerne smed over Sydvietnam. Det var forældrene, som fik orangegiften og det slår igennem til børnene. Ohan er mange gange ked af det, da hun er sat udenfor. I "Halong Bay" var vores båd ikke kommen ind endnu og vi ventede ca. 1/2 time.
Havnen i Cat Ba

På vej til Cat Ba fik vi en en god frokost. Vi besøgte en stor drypstenshule. Senere var vi (Ulla, Christian og jeg) ude at svømme. At sejle fra Halong Bay til Cat Ba er en af de flotteste sejlture i hele verden. Vi sejler mellem flotte bjerge. Ja der er ca. 2000 øer, hvor de 7 er beboet. Cat Ba er den største. Kl. 20.00 er der middag. Vi havde valgt en restaurant ude på vandet. Restaurantens båd kom og hentede os.

Torsdag 11/5
Vi skal ud at vandre. Starter kl 09.00. Knud, Ruth, Poul og Jenny ville noget andet. Det blev en fin vandretur. Først blev vi kørt ud i bjergenr. James havde tilrettelagt turen. Vi startede i grå vejr og lidt regn. Senere kom solen frem. James er en lille medicin mand. Får man en rift på benene og blodet løber har han råd for det. Har du hovedpine, så finder han en plante, der kan lindre. Selv mavesmerter er der planter til. Det er en smuk natur vi går i. Efter 1 1/2 time havde vi pause hos en biavler og fik øl og vand. Flere af vores vietnamesere fik motorcykler ud til den bugt, hvor båden henter os.
På vej til Cat Ba

Vi fik en fin frokost ombord. Næste stop er abeøen, men der var vrøvl med motoren. Langt om længe fik de den igang, men mente at vi skulle have en ny båd. Det fik vi i Cat Ba by. Så vi sejlede i en ny båd til abeøen og vi så også aber. Vi svømmede rundt ca. 1 time. James har inviteret os hjem til øl og vand. I aften spiser vi på naborestauranten. Det blev en god oplevelse med dejlig mad. Efter middagen gik vi tur og endte ved et diskotek. Det var en oplevelse for vores 4 vietnameserdamer. Det var en forfærdelig musik, så vi var der ikke så længe. Hotellet var ved at lukke, da vi kom hjem, men vi fik James til at åbne og han satte borde og stole ud på gaden for os. Vi fik varmt vand til vores kaffebrygning og whisky. Det blev hyggeligt med sang og masser af snak. Khao sang engelske sange. Det blev ikke sent, men tæt på kl. 24.00. I morgen kl. 06.45 er der strandtur. Morgenmad kl. 07.00 og afgang til båden kl. 08.00

Fredag 12/5
Vi havde en dejlig sejltur fra Cat Ba. Vejret igen fint. James fulgte os til båden.
Afrejse fra Cat Ba

Undervejs til Halong Bay havde vi et badestop. Alle kunne være med. Vi gik indtil en strand. Vi havde en god lang badetur. Frokost i Halong Bay. Vores bil var ankommen, så nu gik turen meod Hanoi.
Flere billeder fra Halong Bay
Med et stop ved en keramikfabrik. Jeg fik hilst på forældrene til Thu Ha, som døde i december. Middag på Hoa Sua, som er en fransk restaurant. Ja det er faktisk en skole, hvor gadebørn går.