Hoi An
CambodiaSaigonHoi AnHueHanoiMai ChauHanoi 2Sa Pa/Bac HaHalong BayBangkok

Søndag 16/4
Vi havde en god nats søvn, som alle trængte til. Nu har vi fået morgenmad. Alle er godt udhvilede og nyder den afslappede atmosfære og ser på landskabet. Der er endnu nogle timer, før vi er i Hoi An. Jeg er spændt på, hvem der tager imod os. Tien tog imod os og havde som aftalt 2 biler med. En bil til bagage og een til os. Hun kørte direkte til hotellet. Vi skulle besøge Marmorbjerget inden vi kørte til Hoi An. Marmorbjerget ligger i udkanten af DaNang på vej til Hoi An.
Marmorbjerget

Pagoden på marmorbjerget er bygget af kejser Ming Mang. Hans mausuleum ser vi i Hue den 23.04. Jeg løste billetter, så vi kunne foretage opstigningen. Der var mange trapper, før vi kom op til den første pagode. Den næste var en grotte pagode. Derefter delte vi os i 2 grupper. Arne, Christian og Troels tog op gennem bjerget for at komme op på toppen. Jeg tog den anden gruppe med rundt om bjerget. Alle slappede af indtil kl. 20.00,. Jeg havde travlt, da jeg skulle besøge Luu, Hung, Thao og Sy for at tilrettelægge tingene her i Hoi An. Vi skal spise hos Sy den 18/4 og hos Luu den 21/4.
Luu, Chau og Henning

Middagen blev på den anden side af floden. De lavde et dejligt måltid mad, ja der var mange retter. Troels og jeg sluttede med en øl.

Mandag 17/4
Dagen starter for mig med en cykeltaxa. Manden kommer kl. 06.00, og vi cykler til stranden. Jeg kører cykeltaxaen. Det har vi nu gjort i 7 år.

Billede med cyklen

Kl. 8.30 kørte vi til Village of Hope, som er en skole for forældreløse, handicappede og døve. Her går Chau, som er Luu's datter, som er 11 år og bor på skolen. Chau er hørehæmmet. Luu og Thuy var med. Jeg havde købt en refleksfri tavle til skolen.
Tavle til skole i Village of hope

Vi startede med en lille introduktion af direktøren for skolen. Vi gik til klasserne for at overvære undervisningen. Vi startede med Chaus klasse.
Chau i Village of hope

Man kan virkelig høre og se at de arbejder intens med udtalen. Vi besøgte 3 klasser. Puck havde ikke undervisning, så han stod i døren. Jeg tog mange billeder.
Er malet af en elev
¨
Overrakte ham gaven fra danske sponsorer. Vi var oppe på sovesalen. De sover 12 i hvert rum. Der er en speciel dame, som passer dem eller vejleder dem i fritiden. Nu var klokken blevet 11, så ringer man med klokken, for at markere at det er spisetid. Mændene sad hos drengene og damerne hos pigerne. Det var ikke et stort måltid, men et måltid. Efter endt tur i DaNang hedder det nu stranden. Alle der ville have cykler har fået det. Vi blev inviteret til Boui hus for aftensmad. Alle var næsten med på strandturen. Chung og Le ville lave noget andet. Vi cyklede til stranden. Nogle ville tæt på vandet. Det gjaldt Troels, Christian, Birgit, Knud og Ruth. Men vi andre havde taget liggestole under bambusparasollerne. Næsten alle fik manicure. Ulla fik hårene af med en snor. Dejligt vejr og ikke så varmt kun 26 grader. Alle var i vandet, selv om der var lidt store bølger. Jeg tog fra stranden sammen med Thuy. Jeg fik købt billetter på torvet til Hoi An's seværdigheder. Der er købt blomster til Bui, idet vi skal spise hos hende. Haang og Mi hentede os. Chung og Le blev kørt på motorcykel til Bui's hus. Vi andre cyklede. Et meget flot hus midt i byen. Det blev igen en festlig aften. Der blev serveret rødvin og vand. Aftenen sluttede på hotellet med rom og cola.

Tirsdag 18/4

Vi skal til Camp Island, som er en ø ud for Hoi An. Der kommer en bil og henter os kl. 8.00. Vi kører ud til stranden, hvor der i højre side er et havneindløb til Hoi An. Hoi An var for 100 år siden en stor by med mange købmænd, men så sandede havneindløbet til, så kun små skibe kunne sejle dertil. Der blev bygget en ny havn 35 km nordpå, som fik navnet Da Nang. Det er nu Vietnams 4 største by. I havne indløbet er der en lille mole. Skibet var der, da vi kom, så vi kunne sejle med det samme. Der er en lille by på Camp Island. Her lagde vi til og lavede en lille rundgang i byen, hvor alle var venlige og smilede. På rundturen kom vi forbi et sted, hvor de høstede ris. Thuy startede med en krum kniv. Hun havde prøvet at høste ris før. Efter at risen var skåret af, skulle man have kornene fra stråene.
Thuy høster ris

Arne og Christian hjalp til. De kunne hurtigt lære det. De kunne få en dagsløn på 10 kr. Det lød jo fristende, men tog alligevel med os videre. Vi sejlede ud til en øde strand. Men vi blev overrasket over, at der var 20 franskmænd. De øvrige gange jeg har været der, har vi været helt alene. Vi gik straks igang med at bade/svømme. Vandet var meget varmt. Vi fik en dejlig frokost og slappede ad, selv om der var andre, følte vi alligevel, at det var en Robinson Kruso's ø. Der var vilde bananer og kokusnødder. Kl. 14.30 sejlede vi tilbage til Hoi An. Vi skal ud og spise ved Sy familien. Thuys forældre og Chung og Le tog en taxa, vi andre kørte på cykel. Nu har jeg været der mange gange. Det er altid spændende. Der er god mad, hyggelig stemning og masser af sange.
I Si's hjem

Næste gang skal vi have flere tekstede sange med. Det blev en rigtig god dag.

Onsdag 19/4
Idag er det min fødselsdag. Dagen starter her i Hoi An med cykeltaxa til standen kl. 06.00. Thuy har fortalt, at jeg skal være på mit rum kl. 07.00. Nu må jeg se om jeg kan nå det. Thuy kom med sin far og mor kl, 07.00 med en stor buket blomster samt gaver. Det var en god start på dagen. Alle kom og ønskede tillykke. Kl. 09.00 var Anh med sin ven fra Hue samt Tuyen. Vi havde aftalt en cykeltur på øerne. Først sejlede vi over til den store ø. 1 båd til os og 1 til cyklerne. Vi cyklede i 2 1/2 time i et spændende omnråde. Alle vinkede vtil os. Der er ikke bambusbroer mere, men flydende broer. Det er svært at beskrive, men jeg prøver. hvis man lægger 200 tønder ud og binder bræder ovenpå og forankre det i bunden . Det er noget meget specielt at cykle over. Vi fik frokost ved havnen. Poul og Jenny tog til stranden. Andre foretog indkøb. Jeg lavede aftaler med Thao for den næste dag vedr bådtur og frokost.

Klik på nedenstående billede
Thao med sin mand Phi

Thuy hjalp mig med bordplanen, når vi er 37 må der laves en plan. Jeg fik mange gaver og utrolig mange blomster. Jeg tror, at der må have været mindst 10 store blomster buketter. Hvis man havde købt dem i Danmark, ville de have kostet 300 kr stykket. Sy havde en stor lagkage med med marcipanskrift: Henning fødselsdag.
henning fejrer sin fødselsdag

Hotellet havde også en givet en stor lagkage og også med skrift på. Vi var 37 og der var lagkage til alle. Det blev en flot aften, der var dækket op ved svimmingpoolen. Mange sang: Mao, Anhs ven , direktøren for hotellet, Thuy, Anh lavede et par sangnumre. Thuy's far havde lavet et digt, som Tuyen oversatte. Tuyen er en festlig fyr. Som tidligere skrevet var det en flot aften.
Klik her 19.04.2006 Henning's birthday
Torsdag 20/4
Jeg har fået Thao til at bestille en båd-rundtur på Hoi An floden, så vi slutter ved en keramiklandsby. Der var dejligt vejr og smukke omgivelser. Der hvilede en fred over alting, når man stille sejler rundt. Der er meget byggeri i HoiAn. Vi havde en guide, som viste os rundt i landsbyen. Vietnam er et morgensamfund. Alt starter mellem kl. 05.00 og 06.00 om morgenen. På båden havde vi cykler med. Keramiklandsbyen ligger 7 km fra Hoi An. Thao havde inviteret til frokost på en speciel restaurant. Hun var lidt forsinket. Det er den samme restaurant, som hun inviterer på hvert år. Den er speciel. Hun betaler hele gildet. Eftermiddagen forløb med afslapning. Vi skal spise hos Mao om aftenen. Det er Arnes fødselsdag. Hotellet hsar givet en stor lagkage med skrift i cream. Jeg har afleveret den hos Mao. Vi starter kl. 19.15. Troels overrakte gaven til Arne. Der blev sunget fødselsdagssange for Arne. Vi kørte på cykel til Mao. Igen fik vi spændende mad, og der var høj stemning. Efter middagen kom vi ind i et rum kun beregnet for karaoke.
Thuy og Jenny synger karaoke

Mao har et anlæg med flere hundrede titler. Der blev sunget kraftigt til. Vi spiste Arnes lagkage, som hotellet havde givet. Vi sluttede med rom og cola.

Fredag 21/4
Sidste dag i Hoi An. Alle havde forskellige gøremål. Thuy og jeg besøgte Sy kl. 9.30. Det blev til en god snak. Sy inviterede på frokost kl. 12.00. Thuy og jeg gik på indkøb. Vi skulle købe en gave til Huy fra Phu Cu. Vi fik en cola hos resturant Rose. Det er den kongelige restaurant, fordi dronning Margrethe har spist der i 1998. Mens vi sad der, kørte Poul og Jenny forbi. De trængte også til en forfriskning, så de købte en øl. Troels havde lavet en aftale med Bich, som er Maos datter. Hun har en forrretning med alt muligt. Efter Troels indkøb kørte Bich ham rundt i Hoi An og omegn på motorcykel. Arne og Ulla tog til stranden. Christian, Birgit, Knud og Ruth var på indkøb og så seværdigheder. F.eks Hoi An's vartegn. Se nedenfor. Alle havde en afslappende eftermiddag.
Hoi An's vartegn: Den japanske Bro

Nu var det tid til at spise frokost hos Sy. Sys tre sønner kom hjem fra skole. Det blev en stor frokost med mango som dessert. Næste stop var Luu's skole, hvor hun underviser. Børnene sang for os. Jeg uddelte billeder fra sidste år. Vi kørte lidt rundt i byen. Thuy ville på markedet for at handle, så vores veje skiltes. Jeg har købt blomster til Luu samt en bronche statue. Vi spiser hos Luu og Hung kl. 19.30. Selv om midlerme er små, fik vi et godt måltid og mange retter. Vi drak en speciel Rom, masser af øl og andt. Vi er nu klar til at køre over Havanpasset. En stor oplevelse. Man kan nu køre igennem bjerget, men det er ikke så flot en oplevelse.

Lørdag 21/4
Afskedens time er kommet, og vi skal afsted til Hue. Næsten alle, som vi havde været sammen med i Hoi An, var kommet til Hai Yen for at sige farvel. Sy, Vi, Mao, Ly,Bui, Mi, Luu, Phi, Thao , MiMi samt hele hotelpersonalet med direktøren i spidsen vinkede farvel. Turen gik over Havanpasset til Hue.