Hue
CambodiaSaigonHoi AnHueHanoiMai ChauHanoi 2Sa Pa/Bac HaHalong BayBangkok

Lørdag 22/4
Vi ankom næsten planmæssigt til Hoa Hong i Hue. Alle har fået værelser og cykler er bestilt. Resturant er bestilt. Denne gang fik vi super cykler. Anh kom, så vi kunne bestille båd. Vi kørte fra hotellert kl.13.00. Første stop er de døves restaurant. Efter måltidet cyklede vi ind i Citadellet og løste billetter til Royal Palace.
Kejserpaladset
Billeder fra Royal Palace og Citadellet

Det er et stort område. Desværre blev der kastet bomber under krigen her. Partisannerne gemte sig her. Halvdelen er blevet bombet, men der er alligevel så meget, at der er nok at se på. Thuy og jeg var konge og dronning.
Thuy i Hue
Bærestol i Hue

Der blev taget mange billeder. Ved måltidet kom der mange små retter. Det var festligt at se vores gruppe iført mandarin tøj, mens vi spiste. Vi havde et rum, hvor der var aircondition. Ellers kunne vi nok ikke have holdt ud at have mandarintøjet på.
På restaurant i mandarintøj

Vi var hjemme igen kl. 22.30. Vi sluttede i receptionen med whisky og vand. Ja der bliver drukket meget vand.

Søndag 23/4
Kl. 07.30 cykler vi fra hotellet. Vi skal sejle kl. 08.00. Men inden vi cyklede fra hotellet kom Phung fra Hue Tv med en kameramand. Phung og hendes mand mødte jeg sidste år. Hun ville gerne lave en optagelse til Hue Tv om min tur i Vietnam og havde et interview med mig og nogle af deltagerne,Arne og Jenny. Hun sender optagelsen til mig.
Interview til lokal Tv

Udover interviewet optog de nogle steder, hvor vi cyklede på vej til vores båd, samt afsejlingen fra Hue. Vi sejlede på duftenes flod. Jeg havde lejet en stor båd, så der var god plads til at gå rundt på båden. Første stop er Ten Mupagoden.
Ten Mu pagoden

Den blev berømt i 1963, idet en munk kørte fra denne pagode til Saigon, hvor han standsede sin bil foran præsidentpaladset og hældte benzin over sig og antændte sig selv og brændte. Det førte til præsident Diems og hans broders fald. Opionen mod krigen tog til, både i USA og Europa. Præsident Diem var katolik. Der hviler nu en fred over Ten Mu pagoden.
Tien Mu pagoden
Mere om Ten Mu pagoden
Det er et smukt sted. Næste stop er Ming Mang mausuleet. Det blev påbegyndt 1840 et år før Ming Mangs død og fuldført 1843. Det var Ming Mang, der byggede Pagoden på Marmorbjerget i Da Nang. Mausoleet ligger ligeledes i et smukt sted.
Ming Mang mausoleet

Mere om Ming Mang
Det ligger i en stor park, som er et meget yndet udflugtsmål. Her er mange græsplæner, hvor vietnamerserne holder picnic. Vi gik ombord på båden igen og sejlede over floden til Khai Dihn mausuleet. Det blev fuldført 1931. Mere end noget andet ligner det et europæisk slot, hvis arkitektur er en blanding af øst og vest. Den er lavet af jernbeton. Det ligger 3 km op af bjerget, så alle skal have cyklerne af båden. Dette mausoleum er helt anderledes. Vi kan se det på vej op af bjerget.
Khai Dinhs mausoleet

Mere om Khai Dinh
Ikke alle ville gå de mange trin op. Dette mausoleum er bygget i sten. Selve toppen, hvor Kai Dihn ligger er utrolig smuk med mange flotte keramikmosaikker. Der er også her en smuk udsigt fra toppen. Nu var det tid til frokost. Vi gik ombord på båden og sejlede ud midt i floden. På 4 m2 havde de lavet en meget fin frokost. Inden vi gik i land, afregnede vi med båden. Nu var det tid til at cykle tilbage til Hue ca. 10-12 km. Det blev en varm tur, idet temperaturen kom op på 36 grader. Thuy havde det hårdt, da hun ikke er vant til at cykle. Efter 6 km var hun ved at kolapse. Jeg cyklede tilbage efter hende. Jeg havde på båden købt en hvid kimono til Karin. Den havde hun over sig. Jeg måtte købe vand og mælkejuice. Hun var kørt godt ned. Alle fik et hurtigt bad, hvorefter vi alle fik en cykeltaxa til banegården. Toget var 20 minutter forsinket. Vi havde de samme pladser som på første stræk. Der blev festet og sunget hos Arne og Ulla. Hos Jenny og Poul blev der sat et skilt på døren med 'Danskernes bar'. Der blev roligt ved midnat.