Cat Ba
CambodiaSaigonHoi AnHue Hanoi Tam Coc Mai Chau Sa Pa/Bac Ha Hanoi 2 CatBaAfslutning

Torsdag 9 maj
Khoa kom og hentede os kl. 07.00 morgen. Vi skal til Halong Bay. Vi havde på vejen en pause ved et center, som har mange handicappede, især hørehæmmede. Jeg havde mange billeder med fra sidste tur. De solgte mange flotte billeder. Knud og Lene faldt for et af billederne. Da vi kom til Halong Bay, kom der en melding, at myndighederne måske ikke gav os lov til at sove paa vandet. Det var en stor skuffelse. Vi fik lov til at sejle ud, fik en dejlig frokost, besøgte en drypstenshule, meget stor og flot. Nu her kl. 16 er det blevet meddelt, at vi får lov at sove paa vandet. Det var alle glade for. Man er meget forsigtig med at give tilladelse til sejlads, hvis der er optræk til storm. Vi nød det smukke landskab, som vi sejlede forbi. Halong Bay er et af de smukkeste steder i verden. Kl. 19.30 fik vi en udsøgt fin midag. Meget velsmagende og smukt dekoreret. Vi sad lidt paa overste dæk. Lene, Mona og jeg gik til vore kahytter kl. 21.00. Jeg vil i morgen opkl 05.00.

På vej til Halong Bay(Handicapcenter)
Oanh arbejder
Handicapcenter

Det billede som Knud og Lene købte

Thuy, Linh og Henning

Fredag 10 maj
Vi fik en rolig nat, ingen blæst. Der var klart vejr til morgen, men let overskyet. Morgenmad kl. 08.00. Thuy har kraftig tandpine, som piner hende meget. Hun skulle have været i land, men det var lidt kompliceret pga myndighederne. Man kan ikke stige af og på båden. Så hun er med endnu. Det er et utroligt flot landksab, vi sejler igennem. Alle sidder på øverste dæk og slapper af. Hidtil har vejret artet sig bedre end ventet. Vi sejlede rundt mellem de flotte formationer af bjerge. Der blev taget mange billeder. Kl. 12.05 kastede vi anker ved en perlefarm og fik en dejlig frokost. Vi sejlede til en badestrand, fik udleveret store badehandklæder på båden. Bagefter dejligt brusebad i kahytten, og vi folte os som fodt på ny. Nu her kl. 17 er vi fremme ved vores soveplads. Vejret er blevet bedre og bedre. Måske får vi en flot solnedgang. Vejret tegnede til en flot solnedgang, men solen svigtede til sidst. Vi troede ikke, vi kunne imponeres mere, men det blev vi ved aftensmåltidet, som overgik den foregående dag. Efter middagen imponerede kokken med at vise, hvordan han kan skære grøntsager ud. Det var vildt imponerende. Inden vi spiste, var der badetur fra båden. Knud sprang i vandet sammen med Khoa og Ding, vores chauffør. Thuys mand var også i vandet. Vi fik en øl på 1. sals terrasse. Vejret var behageligt.

Ved afgang (Facebook)

Knud og Linh (Facebook)

Bådtur

Halong Bay

Frokost på båden

Det dekorede bord (fra facebook)

Lørdag 11 maj
Jeg var oppe for at se flot solopgang, men den svigtede mig. Båden sejlede fra nat pladsen klokken 06.00 morgen. Kaptajnen skulle have et stempel for at sejle videre. Vi er nu på vej til Cat Ba., hvor vi har 2 overnatninger. Selv om det ikke er høj, blå himmel er det klart og godt vejr. Vi var på Cat Ba ca. kl. 10.00, korte tværs over oen i bil, igen en smuk tur. Vi passerede nationalparken, hvor der er 2 trekkingture fra. En meget vanskelig 8 timers og en let tur på 2 timer, som kun er let, fordi den er kort. Disse ture er overstået for mit vedkdommende. Vi passerede et hospital fra krigstiden. Et hospital bygget ind i bjerget. Her var oparationsstuer og stuer, hvorVietnameserne ventede på at blive raske. Nu er der kun de nogne klippevægge. Vi var fremme ved vores hotel kl. 10.30, hvor vi fik vore værelser. Jeg bor sammen med Khoa og Ding. Vi har faktisk 2 rum. Det viste sig, at det har de andre også. Vi har en seng i det forreste rum og en stor dobbeltseng i det næste. Knud, Lene og Eigil, Mona havde en sofagruppe i det første rum. Kl. 10.30 lavede vi en lille rundtur i byen og op til markedet. Vi spiste en let frokost på Green Manko, et godt spisested for vestenfolk. De laver god mad.Vi spiste også her i aften. Vi gik nu til stranden. Vi gik til strand nr. 1, passerede den og gik en smuk tur til strand nr. 3. Vi går på en lille klippevej 50-75 m over havet. Det tager 20 min. at gå fra strand 1 til strand 3, som er den bedste. Vik fik hver en briks og kunne springe I bolgerne. Eigil kan ikke ligge så længe, så han gik tilbage til hotellet efter 2 timer. Jer er heller ikke så god til at tage solbad, så jeg gik til strand nr. 2, hvor Oanh Le havde weekend med sit firma på Flamingo Resort. Her bor alle i bungalows. For at komme dertil gik jeg tilbage af den smukke tur til strand nr. 1 og derefter 15 min. på landevej. Grunden til, at der er uorden i numrene, skyldes, at der forst var strand nr. 1, så strand nr. 2 og 10 år senere blev der bygget det største hotel “Sunrise”, som fik strand nr. 3. Vi fik en dejlig middag. Alle var med. På hjemvejen købte jeg perler. Efter lange forhandlinger fik jeg dem til den pris, jeg ville give. Man kan mærke, at sommeren er startet. Her er utrolig mange mennesker. Jeg har aldrig set så mange mennesker her for. Nu er det også weekend. Mange fra Hanoi tager på weekend til Halong Bay og Cat Ba.

Perlefarm

Video med Catba.
Video med Halong Bay

Søndag 12 maj
Vi var alle oppe for at spise morgenmad kl. 07.30. En god morgenmad i pragtfulde omgivelser. Det var på en tagterrasse på 9. sal. Kl 09.00 gik vi til stranden – strand nr. 3, hvor det 5-stjernede hotel er. Vi badede meget. Vejret var fint og klart. Kl. 11 kunne Eigil og jeg ikke klare mere. Vi gik den flotte udsigts vej til strand nr. 1.Her tog vi en motorcykel til Flamingo Resort ved strand nr. 2. Vi besogte Oanh Le. Vi fik en “Margarita” sammen med hende. Horte pragtfuld musik ved baren.Vi fik lyst til at danse. Der blev udvalgt en tilfældig, som skulle danse med bartenderen. Oanh Le betalte motorcykler tilbage til vores hotel. Jeg modte Mona, som var på vej hjem fra stranden. Eigil, Mona og jeg gik til Green Manko for at få lidt frokost. Lene og Knud kom fra stranden, så vi fik alle frokost sammen. Solen trætter, så alle havde behov for lidt pause. Jeg gik med Khoa for at bestille middag kl. 2000. Thuy ville have en samtale med mig. Hun har problemer i sit ægteskab, er ikke særlig glad i sit ægteskab. Det er svært at give råd i en anden kultur. Det er ikke meget, jeg kan hjælpe med – kun moralsk støtte. Jeg anbefalede, at hun skulle tale med sin søster Thu om det. Vi spiser til aften et nyt sted. Udmærket mad, men ikke så lækkert som på Green Manko, men som Lene siger, er det rart at prøve noget forskelligt. Vi sluttede med et glas rørsukkersaft ved en af haveboderne. Vi laver ikke så meget, men solen trætter. I morgen forlade vi Cat Ba. Kører fra hotellet kl. 7.30 og sejler kl. 08.00 mod Halong Bay.

Flanmengo Resort Oanh Le

Flanmengo Resort dans

Mandag 13 maj
Morgenmad på 9. sal med udsigt over havnen. Båden, vi skulle med, var 5 min. forsinket. Det er normalt, at tiderne på vandet kan fremkalde nogen forsinkelse. Men nu er vi på vej mod Halong Bay – sidste sejltur. Ding fandt hurtigt vores bil. Vi havde ikke så meget hastværk som tidligere, da gruppen ikke skal hjem i dag. Vi besøgte en keramikfabrik. Desværre var der middagspause. Der kom 2 damer og viste, hvordan men maler keramik. Knud, Eigil og jeg forsøgte os. De var ikke imponeret! Vi kørte nu mod Oanhs forældres hjem. Vi skulle have frokost der, se Oanhs mand, der er døv som hende, men ikke mindst deres nyfødte datter, som hedder Houng. Det var en dejlig frokost. Der var virkelig gjort meget ud af det. Oanhs far er stoppet med at opdrætte slanger og stinkdyr. Nu gik det mod Hanoi. Knud var legeonkel for Thuys datter Linh de 80 km til Hanoi. I aften skal vi ud at spise på en fransk restaurant.
Keramikfabrik
De har taget et job som keramik malere

Kokken laver en blomst af en vandmelon

Thuy

Vores båd hvor vi var i 2 nætter

Oanhs hjem

Oanhs forældres hjem

Oanh, far, mor,broder, mand og barn