Hoi An
CambodiaSaigonHoi AnHue Hanoi Tam Coc Mai Chau Sa Pa/Bac Ha Hanoi 2 CatBaAfslutning

Mandag 15 april
Vi kan sove næsten lige så længe, som vi vil. Der kommer beskeden morgenmad og frokost. Det er ikke det store sus. Vi tager det, vi kan lide. I den ene ende af toget er der en kantine. Vi kan se, hvordan landskabet veksler. Mellem kl. 13.00 og 14.00 er vi i Da Nang. Nogle fra hotellet henter os på banegården kører os til Hotel Hai Yen i Hoi An. Her får vi værelser og alle lejer cykler. Vi mødes kl. 20 og cykler hen for at spise.

Tirsdag 16 april
I dag tirsdag besøgte vi Village of Hope i DaNang. Vi er: 5 danskere, Luu, Kieu Anh, My og hendes veninde. uu havde inviteret Phuc, som er kommet i lære som skrædder. Jeg havde pakket med til Phuc og Tu, som er sponsereret af Bodil og John. Vi startede med en god snak på lærerværelset. Skolens direktør svarede på spørgsmål fra gruppen. Derefter så vi døveundervisningen og bagefter så vi sovesalene. Klokken 11.00 var der frokost. På det tidspinkt kom elever som ikke er døve tilbage fra deres undervisning, som de får ude på andre skoler i Da Nang. Det var et spændende besøg. Vi kørte fra skolen klokken 12.00 og der var her en lille pause til næste aktivitet. Jeg skulle besøge guld og sølvforretningen, som Thao og Phi driver. Det tog lidt tid. Mange defekter skulle på plads. Klokken 14.00 om Anh. Han underviser mest om formiddagen i musik og sang. Vi havde en lang tur på øerne. Efter en kort sejltur på 15 minutter gik vi i land på en af de store øer. Første stop var et træskæreri. Det var godt at Ang førte an, da det kan være svært at finde rundt. Da vi kom hjem til bådspladsen for hjemturen var vi godt trætte. Vi blev sat af i havnen. Jeg købte blomster på markedet inden vi var hjemme på hotellet. Vi var inviteret til middag hos Sy. Her fik vi en lækker middag. Gruppen var den samme, som var med på cykelturen. Sy havde inviteret Diem, som skal føde om 1 mned. Mao var ogsåinvitereret. Det blev en festlig aften. Igen en lang dag med mange aktiviteter.

Kieu Anh med sine børn og en fætter

Gruppen til frokost

Undervisning på Village of Hope

Village of Hope

Village of Hope (Luu og Henning)

Frokost

Chau og Phuc

Onsdag 17 april
Turen går i dag til Champ Island. Vi blev hente i bil og kørt til bådene, som er store speedbåde. Vi nåede lige ud af havnen, da moteren brændte sammen. Der blev straks ringet efter en ny båd. Vi var kun 5, der tog afsted: Knud, Mona, Eigil, Kieu Ang og mig. Knuf meddelte straks at han gerne ville snorgle, men det kom som en overraskelse at Kieu Anh også gerne ville snorgle. Jeg ved at kun ikke kan svømme, så jeg kunne ikke forestille mig, at det kunne lade sig gøre. Men det kunne det. Vi svømmede og badede og fik en god frokost. Klokken 14.00 gik det de 18 km mod Hoi An. Jeg fik massage ved Mys venner og aftalte lørdag svømning på Victoria Resort. Trang og hendes 2 børn kommer til min fødselsdag. Jeg fik betalt bådturen og købt blomster til i aften. Vi skal spise hos Luu. Det blev et flot måltid. Luu havde virkelig anstrengt sig. Alle godt trætte og vi skal tidlig op i morgen og kører til stranden klokken 6.00.

Henning og Trang (manager på hotel Victoria)

Cykeltur

Selskabet hjemme hos Luu

Tøj fra Danmark

Torsdag 18 april
Vi startede hos sølv/gulddamen Thao. De sidste bestillinger skulle gøres. Klokken 9.00 kørte vi alle til An Bang stranden. My og hendes ven var med. En dejlig strand med ren idyl. Man skal kun tage hensyn til solen. Alle var i vandet undtagen Kiue Anh, My og hendes ven. En dejlig strand til afslapning. Vi spiste alle på stranden og kørte derfra klokken 13.00. Jeg havde en lille tur med My og hendes ven til hendes bedstefar og en enke, som havde mistet sin mand for 2 år siden. Vi så også Hoi Ans vartegn: Den japanske bro. Jeg har bestilt middag i aften på en restaurant på gaden. Efter middag skal vi ud og høre Mys ven spille på en cafe. Havai Club startede i det nye hus Sy byggede ved havnen, men den lukkede efter nogle år. Vi var på det nye spillested. Mange unge mennesker sang. Det var meget hyggeligt, men flere i gruppen har fået maveproblemer. Så er det ikke godt, når man skal løbe hele tiden på toilettet. Vi hørte Mys ven sang. Ja My som siger hun ikke kan synge, så og hørte vi synge. Det lød godt. Måske vil My også synge. Vi må se. Alle er tilbage. I morgen er det fødselsdag.

Phung er i morgenrestaurant

Frokost i Hoi An

My synger

Fredag 19 april
Min fødselsdag. Jeg havde en aftale med Thao fra 41 Le Lay. Hun ringede efter en time at hun var blevet forsinket. Hun kom så hurtigt hun kunne. Jeg havde en trøje med til hende. Vores tur i dag var afslappet. Først kørte vi til 41 Le Lay. Vi havde en guide til at vise os rundt. Udover at være et salgssted er det også et slags museum. Der er 6 piger der sidder og syr billeder. Det var utrolig flotte billeder og mange af billederne tager mere end 4 måneder at lave. Vi så hvordan de lavedetæpper 180*200 på 4 timer. Vi så også to gamle silkevæve. Silkeormenene i mange stadiger. En gang om dage bliver der smidt morbærblade oven på dem. Det er det de lever af. På 1 sal spandt de silketråden. Det var en sød og venlig , som viste os rundt. Knud købteen silkeskjorte i den bedste kvalitet. Vi skal hente den klokken 18.00. Vi kørte til Maos hjem han har en fabrik for riskager. Jeg troer, at der var flere end 20 kvinder ansat. Vi fik en lille forfriskning ved havnen inden vi skulle møde Thao fra guld og sølvbutikken. Hun giver altid frokost på en speciel restaurant. Efter middag brugte vi til afslapning var mange som gav et sangnummer: direktør Nam, My og hendes ven, Ang, Luu. Vi var desværre ikke så gode til at synge. Men vi sang dog: "Der er et yndigt land.". Vietnamesernesang Ho Ci Minh sangen samt deres nationale sang. God mand og festlig stemning. Vi sluttede med lagkage ved swimmimgpoolen.

På cykeltur

Fra fødselsdagen

Fødselsdag

My og hendes far og mor

Lang Ntm og Henning( fra facebook)

Lørdag 20 april
En afslappende dag. Vi kørte til Victoria Resort klokken 9.00. Trang som er direktør påhotellet havde inviteret os. Vi var Kieu Anh, Knud, Lene, Eigil og Mona, jeg var også med. Vi var der klokken 12.30 og udnyttede deres faciliteter. Et meget kækkert hotel med 5 stjerner. Vi spiste frokost ved havnen. Vi havde lovet Luu at overvære undervisningen i hendes hjem. Der var 10 børn i 8 års alderen, som fik elstra undervisning i engelsk. Meget interessant. Klokken 20.00 får vi den sidste i Hoi An. Det blev igen ved havnen. Alle var trætte, så vi gik tidligt i seng.