Mai Chau
CambodiaSaigonHoi AnHue Hanoi Tam Coc Mai Chau Sa Pa/Bac Ha Hanoi 2 CatBaAfslutning

Mandag 29 april
Khoa kom som aftalt klokken 7.00 med Ding som er chauffør. Hung som er Hangs søster er taget med. Det er fridage i Vietnam 27/4, 28/4, 29/4, 30/4 og 1/5. Dels er 1 maj jo arbejdernes internationale kampdag og 30 april er markeringen for foreningen af Nord og SydVietnam. Derfor kan hun tage med. Khoas kone Man er også med med deres 2 børn. Minh Chau og den mindste på 7 måneder. Første stop er en silkefabrik, som havde mange fine færdigvarer. Vi var i Mai Chau klokken 11.50 og fik frokost klokken 12.30. En god frokost. Derefter tog vi en vandretur med besøg hos en skolelærer. Det andet besøg var hos een, som desværre ikke var hjemme. Klokken 15.30 cykeltur på dårlige cykler. Vi prøver at få dem skiftet i morgen. Her er en fantastisk flot natur, som man må beundre. Det er et af de smukkeste steder i Vietnam. Klokken 20.00 fik vi middag. Der er ikke foretaget de store indkøb endnu. Igen en fantastisk middag. Efter middagen gik vi en tur rundt i landsbyen. Vi fik en rom og cola inden vi tidligt gik til ro. Jeg havde fortalt gruppen, at Mai Chau var et fredfyldt sted med landlig idyl, fred og ro. Men jeg havde ikke taget højde for at mens vi var her, var det helligdag. Det føltes som alle fra Hanoi var i Mai Chau. Så mange mennesker havde jeg aldrig set før her i Mai Chau. Hoa og Thu løber stærkt for at betjene alle. Vejret er fortsat godt. Der hviler en fred over Mai Chau trods de mange menneskr.

Silkelarve snaps

Mai Chau

Cykeltur i Mai Chau

Tirsdag 30 april
I dag skulle vi have besøgt en skole, men på grund af at Vietnam har ferie i 5 dage, er skolen lukket. Så vi lavde en spændende cykeltur. Vi skulle føærst have skiftet cyklerne. Det var ikke ler, men til sidst lykkedes det. Min gruppe er store mennesker. Det passer ikke sammen med vietnamesernes cykler. Men vi kom afsted på en spændende tur mellem rismarker og hvid Thai huse. Vi nåede også at vøre til bryllup. Det var festligt. Vi var der kun kort tid, da cykelturen skulle fortsætte. Vi var tilbage klokken 11.30 og fik frokost klokken 12.00. Vi havde nu en pause til klokken 16.00, hvor vi igen tog på tur. Vi havde en lille pause, da et voldsomt regnvejr brød ud. Det forlængede pausen noget. Vi havde thai dans klokken 19.00 og spiste til aften klokken 20.00 og herefter gik vi en lille tur. Alle var igen godt trætte. Så alle gik til ro klokken 21.30. Varmen + aktiviteterne giver træthed. Det blev en voldsom torden og renvejr om natten. Lyset gik flere gange: Her til morgen er der stadig lidt regnvejr.

Bryllup i Mai Chau

Henning, Knud og Lene

Besøg ved skolelærer

Skolelærer med barn

Knud, Lene, Mona og Henning

Dans

Efter dansen

Onsdag 1 maj
Vi tog fra Mai Chau kl. 8.00. Vores chauffør var lidt forsinket. Om natten havde det regnet meget. Vi sagde farvel til Hoa og hendes mand Thu og kørte derfra i tørvejr. Første stop var kraftværket i Hoa Binh. Da det blev bygget, forsynede det hele Nordvietnam med strøm, - nu skal der mange kraftvæerker til. Det er den Sorte Flod, der bliver dæmmet op. Bagefter kørte vi til Khoas lejlighed i Hanoi og sluttede af med at spise på restaurant nær hans hjem. Vi fik hot-pot, nok den mest polulære spise i Vietnam. Efter ankomst til Camellia 4 sagde vi farvel til Houng, som havde været glad for at være med på turen til Mai Chau. Vi skulle have spist hos Thuy, men gruppen var for træt, så det blev kun mig. Det har ogsaa været 2 anstrengende dage, først Tam Coc og Phu Cu og så straks efter Mai Chau.

Kraftværket i Hoa Binh

Der serveres te hos Thuys forældre

Hos Thuys forældre

Thuy og Henning

Haen foran Ho Chi Minhs mausulæum

Torsdag 2 maj
Der var et meget voldsomt torden- og regnvejr i nat. Nu tørvejr. Vi laver en lille gåtur her ved vores hotel. Det blev til en lille indkøbstur! Der blev købt slangewhisky. Eigil købte 2 flasker påa cirka 1 liter pr.stk. Det smittede Knud, så han købte også 2 flasker. I “Silkegaden” blev der købt boxershorts af silke. Det var Mona, der købte til sit barnebarn. Lidt længere henne ad gaden kom vi ind i en forretning med skjorter og poloshirts af fin silke. Knud var først på banen og købte 2 poloshirts. Det gjorde Eigil også, - så købte jeg også en. Eigil fortrød, at han ikke havde købt 1 flaske slangewhisky mere, så vi gik tilbage og købte 1 mere. Vi fik øl og kage samt mangojuice paa en restaurant paa hjørnet oppe på 5. sal ud mod Hoa Kiem Lake. Thuy ringede, at hun gerne ville spise frokost med os. Det blev på en tagrestaurant på vej til vores hotel. Kl. 14.00 tjekker vi ud fra hotellet. Vi skal med tog til Sapa. Khoa vil hente os klokken 19.00. Vi har købt billetter til vandteatret i eftermiddag. Der er forskellige forestillinger hver dag. 4 Forestillinger om dagen. Der er naesten altid udsolgt til alle forestillinger. Vi kom godt med toget. Knud, Lene, Mona og Eigil i een kupe, Khoa og jeg i en anden kupe. Vi havde læst på DMI, at det ville blive regn i Sapa. Så vi frygtede det værste!